جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای:

روحانی می‌گفت مذاکره با آمریکا مثل سوار شدن بنز است

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 559882
دکتر باقری گفت: برخی‌ها حاضر نیستند که پای این فناوری بایستند. مثلا عده‌ای که همدرس مونیز بودند به جای اینکه پای فناوری هسته‌ای بایستند در صنعت هسته‌ای بتن ریختند.
روحانی می‌گفت مذاکره با آمریکا مثل سوار شدن بنز است
به گزارش جهان نيوز، علی باقری عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم امروز در نشست دانشجویی بررسی آینده روابط ایران و ۱ + ۵ بعد از سخنرانی ترامپ که توسط بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد گفت: روحانی در دوران اصلاحات معتقد بود که مذاکره با امریکا به مثابه سوار شدن به بنز است در واقع او خیلی دوست داشت که سوار این بنز شود با این وجود در آن مقطع پیشنهاداتی برای ورود امریکا به مذاکرات هسته‌ای مطرح شد که این پیشنهادات گفت و گو در خصوص گروه‌های جهادی فلسطین، کمک به حزب الله و گفت و گو در مورد پیش فرض طرح ملک عبدالله که مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بود را شامل می‌شد؛ اما پاسخی که معاون بوش به آن‌ها داد این بود که ما با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم. در هر حال مذاکره با امریکا فضیلت نیست، اما وقتی که آن‌ها می‌گویند که ما اصلا مذاکره نمی‌کنیم این یک مسئله دیگری است. 
 
باقری با طرح این سوال که چرا بوش مذاکره با ایران را نپذیرفت، اما در دوران اوباما، امریکا علاوه بر ورود به مذاکرات از مواضع خود نیز عقب نشینی کرد افزود: واقعیت این است طرف مقابل ما تغییر کرده بود، و علت این تغییر هم این بود که ایران در فناوری هسته‌ای پیشرفت کرده و این پیشرفت عینی و ملموس بود و این پیشرفت آنها را وادار به مذاکره کرد.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با تاکید براینکه این اوباما نبود که در مذاکرات تحول ایجاد کرد بلکه ما بودیم که تحول ایجاد کردیم اظهار داشت: یک زمانی غنی سازی اورانیوم خط قرمز امریکایی‌ها بود به گونه‌ای که در آخر دولت دوم اصلاحات اروپایی‌ها پیشنهاد دادند که اگر می‌خواهید در بازار بین المللی برای دست یابی به سوخت هسته‌ای تضمین پیدا کنید باید فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف سازید که ما در پاسخ به آن‌ها گفتیم که این نگاه قرون وسطایی است و آن را نمی‌پذیریم.
 
وی با اشاره به اینکه امریکا در سال ۹۰ غنی سازی صفر که خط قرمز آن‌ها علیه کشورمان بود را کنار گذاشتند و خط قرمز آن‌ها به ساخت سلاح توسط ایران تغییر پیدا کرد افزود: این همان خواست ما بود البته این تغییر به این دلیل در طرف مقابل ایجاد شد، چون ما از توانایی ظرفیت غنی سازی سه و نیم درصد به ۲۰ درصد رسیده بودیم با این وجود آن‌ها می‌دیدند که اگر با ما با روش های گذشته برخورد کنند به نتیجه نمی‌رسند. 
 
به گزارش خبرگزاری دانشجو، باقری بیان کرد: در سال ۹۱ پیام اوباما توسط البرادعی در جلسه استامبول ۲ خطاب به کشورمان قرائت شد که در این پیام اوباما حقوق هسته‌ای ما را در چارچوب npt به رسمیت می‌شناخت و این گام مهمی بود، چون آن‌ها قبلا می‌گفتند درست است ایران عضو NPT است، اما آن را نقض می‌کنند. در هر حال وقتی برجام نهایی شد نفی حقوق ما در NPT اتفاق افتاد در واقع با برجام ما دنده عقب رفتیم. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم خاطر نشان کرد: در مذاکراتی که با سولانا داشتیم او مطرح کرد آن چیزی که ما در سال ۹۴ به شما دادیم اشتباه بود، چون تصور ما این بود که قدرت ایران خیلی ضعیف است با این وجود اگر این ارزیابی را نمی‌کردیم بهتر می‌توانستیم عمل کنیم. در هر حال نوع آرایش قدرت ما می‌تواند در نگاه طرف مقابل تاثیر بگذارد. 
 
باقری تصریح کرد: جک استروا در کتاب خاطرات خود نوشته است که در مهر ۸۲ و در جریان مذاکرات سعدآباد ما بحث تعلیق را مطرح کردیم، اما طرف ایرانی گفت که ما چنین چیزی را نداریم در هر حال آن‌ها از ما خواستند که با رئیس جمهور ملاقاتی داشته باشیم که من در این لحظه با حرکت چشم به وزیر امور خارجه فرانسه اشاره کردم و به ایرانی‌ها گفتم حالا که تعلیق را نمی‌پذیرید دیدار ما با رئیس جمهور معنایی ندارد با این وجود وقتی که من این حرف را زدم ایرانی‌ها هر کدام به دنبال برقراری تماس تلفنی بودند و در این فاصله من و وزیر امور خارجه فرانسه نیز در حیاط سعدآباد مشغول قدم زدن بودیم که دقایقی بعد ایرانی‌ها تعلیق را پذیرفتند. 
 
وی به بخشی از مذاکرات کشورمان با طرف‌های ۱ + ۵ اشاره کرد و افزود: در جریان یکی از این مذاکرات وقتی که اشتون از عدم دستیابی به توافق عصبانی هم شده بود عنوان کرد که شما آدرس دفتر و شماره تلفن من را دارید و اگر کاری داشتید با من تماس بگیرید که ما هم در پاسخ به او گفتیم که اگر شما هم با ما کاری داشتید می‌توانید تماس بگیرید با این وجود ۲۰ روز پس از این مذاکرات ما توانستیم که به غنی سازی ۲۰ درصد دست پیدا کنیم واین جا بود که ۴ روز بعد از این موفقیت اشتون تماس گرفت و از ما برای ادامه مذاکرات هسته‌ای دعوت کرد.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم تصریح کرد: نوع نگاهی که امروز ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا نسبت به ایران دارند ناشی از این ارزیابی که ما ضعیف شده ایم، است. سوال این است که مگر ترامپ یک دیوانه نیست که می‌گفت: می‌خواهد سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد با این وجود دیدیم که چگونه تیلرسون آمد و براساس محاسباتی که انجام داده بودند اعلام کرد که آمریکا سپاه را در لیست گروههای تروریستی قرار نمی دهد در واقع از موضع خود عقب نشینی کردند. در هر حال آن چیزی که بوش و ترامپ دیوانه را می‌تواند در مقابل ما عاقل کند نوع استفاده کشورمان از ابزارهای قدرت است و آن چیزی که می‌تواند ابزارهای قدرت را منسجم کند و ما را در مقابل زیاده خواهی‌های دشمن قرار دهد اتکا به گفتمان انقلاب اسلامی است و هر گاه به این گفتمان اتکا کردیم موفق بوده ایم. 
 
وی با اشاره به اینکه امروز حضور منطقه‌ای ما محصول اتکا به گفتمان انقلاب اسلامی است افزود: با این نگاه ما توانسته ایم که نفوذ خود را در منطقه بسط و گسترش دهیم البته برخی‌ها مدعی می‌شوند که ایران به دنبال سیطره طلبی، سلطه طلبی در منطقه است و نگاه هژمونیک به منطقه دارد، اما واقعیت چیز دیگری است، چون این ما نیستیم که به سراغ یمن رفته ایم بلکه این یمنی‌ها هستند که به سراغ ما آمده اند در واقع ما به یمن کمک معنوی کرده ایم و ان‌ها به گفتمان مقاومت وانقلاب اسلامی تکیه داده اند و البته این نگاه هم خلق قدرت مادی می‌کند. 
 
باقری با اشاره به اینکه در کنار حمایت‌های معنوی ما از انقلابیون همه می‌دانند که عربستان چه هزینه هایی را در منطقه متحمل شده است تصریح کرد: اتکا به گفتمان انقلاب اسلامی ما را از ورود به این مرحله که دشمن نسبت به ما احساس ضعف کند باز می‌دارد و بعد وارد مرحله اقدام شود. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با تاکید براینکه قدرت و اعتبار ما در داخل و منطقه می‌تواند برای کشورمان تولید قدرت کند و این ناشی از گفتمان انقلاب اسلامی است تصریح کرد: اگر گفتمان انقلاب اسلامی را از ما بگیرند عملا چیز دیگری نداریم در واقع همین گفتمان بود که ما را در هشت سال دفاع مقدس در مقابل دشمن بعثی قرار داد و گر نه با این افرادی که می‌گفتند جانم فدای ایران نمی‌توانستیم هیچ کاری انجام دهیم. 
 
وی با اشاره به اینکه توانمندی موشکی ما حاصل هشت سال دفاع مقدس است تصریح کرد: ما در زمان جنگ حتی نمی‌توانستیم نیاز کشور به سیم خاردار را تامین کنیم حتی به یاد دارم که محموله سیم خاردار ما که از چک خریداری کرده بودیم در شوروی گیر کرده بود با این وجود امروز می‌بینیم ما به توانمندی موشکی دست یافته ایم و این توانمندی هم توسط شهید طهرانی مقدم که یک تحصیل کرده دانشکده فنی در دانشگاه‌های تهران بوده به دست آمده است در واقع می‌خواهم بگویم او در فلان دانشگاه بین المللی تحصیل نکرده که بتواند ما را به این فناوری برساند. بحث این است که شهید طهرانی مقدم از امام خمینی (ره) تاثیر گرفته بود.
 
باقری با اشاره به اینکه نظام دینی توانسته کشورمان را به فناوری موشکی و هسته‌ای مجهز کند تصریح کرد: مقاومتی که نظام دینی در بحث هسته‌ای کرد یک افتخار است.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با انتقاد از برخی نخبگان دانشگاهی تصریح کرد: متاسفانه برخی‌ها در همین دانشگاه تهران می‌گویند ما سوخت فسیلی داریم پس چرا باید به سراغ سوخت هسته‌ای برویم؟ بحث این است که برخی‌ها مانند شهید شهریاری، احمدی روشن، علی محمدی پای فعالیت‌های هسته‌ای ایستادند، اما برخی‌ها حاضر نیستند که پای این فناوری بایستند. مثلا عده‌ای که همدرس مونیز بودند به جای اینکه پای فناوری هسته‌ای بایستند در صنعت هسته‌ای بتن ریختند. 
 
وی با تاکید براینکه اگر ما می‌خواهیم مناسبتمان با طرف مقابل متوازن باشد باید تغییر کنیم تصریح کرد: مسئله این است که بعد از برجام ما دنده عقب رفتیم و نه تن‌ها ثابت هم نماندیم بلکه امتیاز بیشتری را هم به طرف مقابل دادیم به گونه‌ای که آژانس اعلام کرد ذخایر ایران به ۲۰۰ کیلوگرم کاهش یافته و این در حالی است که براساس برجام می‌توانستیم که ذخایر اورانیوم خود را تا ۳۰۰ کیلوگرم حفظ کنیم. با این نگاه ما در هر حال مداوم به عقب می‌رویم و این رویکرد به طرف مقابل پیام می‌دهد که آن‌ها هر چه جلوتر بیایند ما بیشتر به عقب می‌رویم. 
 
باقری اظهار داشت: این رویکرد و عقب نشینی می‌تواند برای امنیت ملی کشور خطرناک باشد در هر حال ما باید انقلابی عمل کنیم و البته این انقلابی عمل کردن همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند: همان عقلانیت است که امام خمینی (ره) نیز براساس آن عمل کردند و براساس آن گفتند امریکا هیچ غلطی نمی‌کند.
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با اشاره به اینکه برخی‌ها بحث مذاکرات موشکی را مطرح می‌کنند و این در حالی است که صنعت موشکی ما قابل مذاکره نیست تصریح کرد: اگر وارد بحث مذاکرات موشکی شویم قطعا فشار‌ها بر کشورمان بیشتر می‌شود، چون صنعت موشکی همه چیز ما و تامین کننده امنیت کشورمان است و در واقع اگر نتوانیم امنیت خود را حفظ کنیم دیگر انقلاب اسلامی موضوعیتی ندارد. 
 
وی خاطر نشان کرد: نتیجه اتفاقاتی که از سال ۸۲ تا ۸۴ افتاد این بود که قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کشورمان وضع شد، اما بحث این بود که ما می‌خواستیم به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن به این جمع بندی برسد که باید حق هسته‌ای ما را بپذیرد.
 
باقری با بیان اینکه در مناسبات بین کشور‌ها مبنا قدرت است و احترام جایگاهی ندارد تصریح کرد: وقتی که مبنا در مناسبات بین کشور‌ها احترام نیست پس ما نمی‌توانیم بگوییم که در جریان مذاکرات هسته‌ای جام اخلاق را بردیم، چون اصلا در مذاکرات معیاری به نام معیار اخلاقی وجود ندارد جالب است که در سند آرایش دفاعی امریکا که در زمان اوباما نوشته شده است این کشور ما را به حمله هسته‌ای تهدید کرده و بعد ما در جریان مذاکرات هسته‌ای به آن‌ها هدیه می‌دهیم و این نگاه می‌تواند طرف مقابل را به اشتباه بیندازد و بعد هزینه‌های بیشتری را بر کشور ما تحمیل سازد. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با اشاره به اینکه روند چند ساله در کشورمان روند مطلوبی نبوده تصریح کرد: یکی از اشتباهات راهبردی در مسئله برجام این بود که ما توافق را به عنوان هدف و اصل قرار دادیم معتقدم که این نگاه باید تغییر پیدا کند.
 
وی اظهار کرد: هدف ۱ + ۵ از مذاکره با کشورمان این بود که نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران تضمین پیدا کنند، اما هدف ایران چه بود؟ هدف ما این بود که تحریم‌ها لغو شود خب این لغو تحریم‌ها کجاست؟ 
 
باقری با بیان اینکه در صفحه اول برجام نوشته شده است که برجام به ایران حق می‌دهد که چه کارهایی را انجام دهد تصریح کرد: با این وجود وقتی که برجام برای ما تعیین کننده است پس دیگر NPT جایگاهی ندارد، چون کشورمان برجام را پذیرفته است. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با اشاره به اینکه جریانی در کشور تلاش می‌کند که مذاکرات موشکی را نیز بر مردم تحمیل کند تصریح کرد: اصلا نباید فکر مذاکرات موشکی را هم بکنیم در واقع اگر بخواهیم از هزینه دادن فرار کنیم قطعا باید هزینه‌های بیشتری بدهیم معتقدم هزینه سازش خیلی بیشتر از هزینه مقاومت است. 
 
وی بیان کرد: اگر روی اصول خود بایستیم ابزارهای قدرت نیز در اختیار ما قرار خواهند گرفت. 
 
باقری در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مورد نقض برجام توسط امریکا اعتراض خود را به کمیسیون نظارت بر برجام ارایه داده یا نه و اگر داده آیا فایده‌ای دارد تصریح کرد: می‌گویند که اعتراض ایران را به کمیسیون نظارت بر برجام ارایه داده اند، اما فایده‌ای هم ندارد اگر چه معتقدیم که باید اعتراض خود را مطرح کنیم، ولی در نهایت اتفاقی که می‌افتد این است که تحریم‌های سابق دوباره باز می‌گردند و ما این را در برجام پذیرفته ایم. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اگر امریکا از توافق هسته‌ای کنار برود چه اتفاقی می‌افتد تصریح کرد: اتفاقی نمی‌افتد، ولی دیگر برجام معنایی ندارد در واقع ما به دنبال توافقی بودیم که تحریم‌ها برداشته شود و این در حالی است که تحریم‌ها نیز به دست امریکا و اروپا است با این وجود اگر امریکا کنار برود معنیش این است که این کشور دیگر به هیچ چیز پای بند نیست و این جاست که هم تحریم‌های قدیم برمی گردد و هم تحریم‌های جدید علیه کشورمان وضع می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امروز فقط ایران است که می‌تواند پای برجام بایستد و در مقابل اقدام امریکا بگوید ما اخلاقی عمل می‌کنیم تصریح کرد: پس از برجام روحانی اعلام کرد یکی از دستورات من این بوده با توجه به گشایش اقتصادی که صورت می‌گیرد در جریان انعقاد هر قراردادی باید موضوع انتقال فناوری و سهم صادرات هم قید شود سوال این است که آیا ما برای دستیابی به صنعت هسته‌ای و موشکی خود قراردادی بسته ایم که در آن به این دستورات روحانی اشاره شده باشد واقعیت این است که ما تحریم بوده ایم و اصلا نمی‌توانسته ایم قراردادی ببندیم که براساس آن بخواهیم به دنبال انتقال فناوری به کشور باشیم. 
 
باقری بیان کرد: روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود مطرح کرده بود که هر انقلابی شعارهایی دارد و این شعار‌ها مدتی مطرح می‌شوند نه اینکه ۳۸ سال آن‌ها را بیان کنند حرف ما به روحانی این است که آیا شعار انقلاب چیزی غیر از استقلال، آزادی و نفی سلطه بیگانگان بوده که امروز بخواهیم آن‌ها را کنار بگذاریم. 
 
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم با بیان اینکه امروز یک تفکر ضد اسلامی در کشور داریم که معتقد است که اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید اسلام را کنار بگذاریم تصریح کرد: زمانی که توافق هسته‌ای یا همان برجام نهایی شد دانشگاه باید عزا می‌گرفت، چون وقتی که صنعت هسته‌ای تعطیل شود دانشگاه هم تعطیل می‌شود. در هر حال در آن زمان دانشگاه باید مدعی می‌شد و می‌گفت: چرا در دنیایی که ملت‌ها برای دستیابی به علم و فناوری با هم رقابت می‌کنند ما نباید تا ابد راکتور هسته‌ای داشته باشیم با این وجود سوال این است که آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد فراموش نمی‌کنیم که برای حفظ هر میلی متر از خاک خرمشهر خون هزاران شهید بر زمین ریخته شد و همه می‌دانیم که امروز کسی به این مقاومت نقد نمی‌کند. 
 
وی با بیان اینکه متاسفانه نخبگان ما نه تن‌ها در مقابل توافق هسته‌ای نه تن‌ها سکوت نکردند بلکه به استقبال آن هم پرداختند تصریح کرد: برخی‌ها در همین دانشگاه تهران می‌گفتند ما نفت و گاز داریم پس چرا باید به دنبال فناوری هسته‌ای باشیم همچنین آنها می‌گفتند وقتی امریکا می‌گوید نباید هسته‌ای داشته باشیم باید همان طور که آنها می گویند انجام دهیم.
 
باقری تصریح کرد: وقتی که این پرسش مطرح می‌شود که چرا آب سنگین را از خودمان گرفتیم می‌گویند که اگر این کار را نمی‌کردیم جنگ می‌شد سوال این است که در حال حاضر امارات مدعی جزایر سه گانه کشورمان است با این وجود اگر این کشور بگوید که ایران در ارتباط با این جزایر باید با ما مذاکره کند و اگر پای میز مذاکره نیاید جنگ می‌شود آیا ما باید این را بپذیریم؟ در هر حال با پاسخی که آقایان می‌دهند باید بگوییم که برجام یک امان نامه بوده است.
 
وی با بیان اینکه اگر مدیران تدبیر کنند می‌توانیم با تفکر انقلابی در مقابل زیاده خواهی آمریکا بایستیم، افزود: وقتی ترامپ گفت که ایران باید از منطقه خارج شود هنوز مدت زیادی از اظهارات او نگذشته بود که کرکوک آزاد شد و این حاصل تفکر انقلاب اسلامی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان هم که ظریف و روحانی هم انقلابی شدند / دم از وحدت می زنند
Iran, Islamic Republic of
دونفر خیلی از چشم من افتادن
یکی صالحی یکی جهانگیری
Iran, Islamic Republic of
چرته محضه