جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هجده هزار تريليارد تومان ناکارآمد!

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب: 559782
اولين همايش ملي مولدسازي و مديريت دارايي‌هاي دولت به محفلي براي اعتراف معاونان و وزرا و مديران به ناتواني مديريت دولتي در استفاده از دارايي‌هاي بي‌شمار دولت كه 14 برابر كل نقدينگي كشور است، تبديل شد...
هجده هزار تريليارد تومان ناکارآمد!
به گزارش جهان نيوز؛ مهران ابراهيميان:
اولين همايش ملي مولدسازي و مديريت دارايي‌هاي دولت، مجموعه‌اي از اعترافات دولتي‌ها و مجلس درباره سوء‌مديريت در استفاده از دارايي‌هاي دولتي بود. وزير اقتصاد مديريت ناكارآمد در دولت را به بچه پولدارهايي تشبيه كرد كه به اموال دولتي مثل پول خرد مي‌نگرند و معاون رئيس‌جمهور هم از ناموسي بودن املاك و خودروهاي مديران و لزوم تغيير نگرش آنها گفت. هر چند هدف دولتي‌ها نمايش پولداري دولت و فراهم كردن زمينه براي فروش اوراق بيشتر و مقروض كردن دولت بود اما رئيس كميسيون اقتصادي مجلس وجود 18 هزار تريليارد تومان دارايي را با بازدهي كمتر از 3 درصد نشاني از هزينه‌هاي تحميلي مديريت ضعيف مي‌دانست كه بايد به حال آن فكري كرد و بهره‌وري را به 20 درصد رساند، البته در اين ميان رئيس خزانه‌داري وزارت اقتصاد بر حسابداري تعهدي نيز تأكيد داشت كه اقدامي ميمون و مبارك بود، با اين حال، وجود اين حجم دارايي نشان از عمق بي‌مديريتي دستگاه‌هاي دولتي است كه دولت را 700 هزار ميليارد تومان بدهكار و بودجه عمراني امسال را كمتر از 5/1 درصد محقق كرده است ! 
 
حجم برآورد دارايي‌ها كه حدود يك ميليون ملك از سوي خزانه‌دار كل اعلام شد، آن قدر زياد است كه جرئت بيان آن را نداشت، با اين حال رقمي كه در پاورپوينت وي نشان داده مي‌شد 18هزار و 372تريليون (هزار ميليارد تومان) بود؛ رقمي كه حدود 8/13 برابر كل نقدينگي كشور (هزار و 300 تريليون تومان) است، البته برخي نيز اين ارقام را غيرواقعي مي‌دانند، زيرا دارايي 45 تريليون دلاري دولت را غيرواقعي مي‌دانند ! 
   
كرباسيان: مثل بچه‌پولدارها به اموال دولتي مانند پول خرد نگاه مي‌كنيم
وزير اقتصاد در اين همايش با اشاره به مديريت ناكارآمد اموال دولتي گفت: مثل بچه پولدارها به اموال دولت مثل پول خرد نگاه مي‌كنيم.  مسعود كرباسيان گفت: اقتصاد نفتي، اقتصاد دولتي است كه با اقتضائات و ثروتي كه دارد مانند يك كوه يخ است. يك‌دهم اين كوه يخ ديده مي‌شود و مي‌خواهيم 9 دهم ديگر آن را نيز عيان و شفاف كنيم. وي افزود: در اين راستا دولت بايد مديريت كارآمد داشته باشد. بدهي‌هاي كلان دولت با اين همه امكانات و دارايي‌ها رقم قابل توجهي است و دولت نبايد اين همه بدهي داشته باشد. 
 
كرباسيان ادامه داد: اگر نرخ بازدهي اموال و دارايي‌هاي دولت را يك درصد افزايش دهيد، توليد ناخالص ملي يك درصد افزايش مي‌يابد.  كرباسيان افزود: شفافيت مالي و صحيح اموال دولتي و اولويت‌هاي اختصاصي جزو دستور كار دولت است و به صورت خاص اين موضوع را دنبال مي‌كنيم. وزير اقتصاد تأكيد كرد: توجه زيادي تاكنون به اين امر نشده، چون كشور بر اساس بودجه نفتي مديريت شده است و ما مثل بچه پولدارها به اين اموال مثل پول خرد نگاه مي‌كنيم.  وزير اقتصاد با بيان اينكه تعداد صفرهاي ارزش دارايي‌هاي دولت آنقدر زياد است كه نمي‌توانيم آن را بگوييم، گفت: بايد براي مديريت اموال دولتي به نحو مناسبي اقدام كنيم.  كرباسيان افزود: از 8 درصد رشد اقتصادي پيش‌بيني شده در برنامه ششم نزديك به 27/2 درصد متعلق به موضوع بهره‌وري است، يعني به‌كارگيري مناسب و استفاده درست از ظرفيت‌ها و امكانات باعث رشد اقتصادي مناسب خواهد شد. كرباسيان با اشاره به سادا يا سامانه جامع اموال دستگاه‌هاي دولتي گفت: تعداد زيادي از دستگاه‌ها اطلاعات خود را در اين سامانه ثبت كردند.  
 
مسعود كرباسيان همچنين در حاشيه همايش مولد‌سازي و مديريت اموال دولت در جمع خبرنگاران گفت: اوضاع ارز در بازار خوب است و هيچ اتفاق خاصي در بازار رخ نداده و قاعدتاً عكس‌العملي نسبت به چيزي كه اتفاق نيفتاده، نبايد داشت، افزايش قيمتي هم كه اتفاق افتاده امر طبيعي قيمتي است. وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه قيمت ارز در بودجه سال ۹۷ چقدر خواهد بود، افزود: هنوز در مورد بودجه بحثي مطرح نشده است. اين موضوع هم كه گفته مي‌شود، ارز روي 4 هزار و 500 تومان باقي بماند، اصلاً درست نيست. در دولت بايد بودجه تنظيم شود و پس از آن نرخ ارز به دست‌ آيد. وزير اقتصاد گفت: سخناني كه اين روزها مطرح مي‌شود مبني بر اينكه برنامه دولت اين است كه دلار را در بالاي 4 هزار تومان ثابت نگه دارد، صحت ندارد. 
 
همچنين در اين همايش سيدرحمت‌الله اكرمي خزانه‌دار كل كشور از وجود يك ميليون ملك دولتي خبر داد وگفت: تاكنون بيش از 350 هزار ملك دولتي با ارزش نهايي 836/56 هزار ميليارد ريال شناسايي در سامانه اموال دستگاه‌هاي اجرايي ثبت شده است. خزانه‌دار كل كشور افزود: پيش‌بيني يك ميليون ملك متعلق به دستگاه‌هاي اجرايي صورت گرفته كه با پايان اين پروژه بايد به لايحه‌اي برسيم و نزد دولت ارائه شود. وي تصريح كرد: درباره پروژه مولدسازي دارايي‌هاي دولت ابعاد گسترده‌اي از جمله مباحث حقوقي، تجربيات بين‌المللي، حسابداري تعهدي و... وجود دارد كه بايد با طراحي نظام نوين در زمينه كسب و كار و دستگاه‌هاي اجرايي به اين سمت حركت كنيم. 
 
معاون نظارت مالي و خزانه‌داري كل كشور گفت: در حال حاضر براي رسيدن به اين اهداف نيازمند مديريت نوين اموال و دارايي‌هاي دولتي هستيم. تاكنون ۲۵ درصد پروژه پيشروي داشته است و اين پروژه بدون همكاري همه دستگاه‌هاي ذي‌نفع امكان به سرانجام رسيدن نخواهد داشت و از مجلس شوراي اسلامي تشكر مي‌كنم كه از نظر قانوني هيچ‌گونه مشكلي نداريم و در اين پروژه تنها نيازمند همكاري همه بخش‌ها و دستگاه‌ها هستيم. 
 
1/5 درصد بودجه عمراني محقق شد
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز در اين مراسم با بيان اينكه نرخ بازده دارايي‌هاي دولت به ۳ درصد هم نمي‌رسد، گفت: در حالي كه دولت از دارايي‌هاي خود استفاده مناسب نمي‌كند، شاهديم در شش ماه اول رقم بودجه عمراني كمتر از 1/5 درصد محقق شده است. 
 محمدرضا پورابراهيمي با انتقاد از مديريت نامطلوب دولت بر اموال خود گفت: ارزش دارايي اموال وقفي نيز به 5 درصد هم نمي‌رسد. وي گفت: اگر بازده مطلوب دارايي‌ها 20 درصد در نظر گرفته شود، مقايسه ارزش دارايي‌هاي دولت با بازده مطلوب دارايي‌ها نشان مي‌دهد سالانه بيش از 15 درصد از محل دارايي‌هاي وقفي (عدم‌نفع‌) هزينه فرصت به اقتصاد كشور تحميل مي‌شود. پورابراهيمي افزود: يكي از مهم‌ترين ضروريات اقدامات دولت شناسايي اموال دولت است. فاز دوم ارزش‌گذاري اين اموال است. مسئله مهمي كه بايد در نظر گرفته شود اين است كه بايد ببينيم اگر اين اموال در دست بخش خصوصي بود ميزان بهره‌وري اموال چه تغييري مي‌كرد؟
 
يك‌سوم بودجه قرضي است!
وي با انتقاد از انتشار گسترده اوراق مالي از سوي دولت در سال‌هاي اخير گفت: انتشار اوراق مالي بايد در يك چارچوب مشخص باشد و نبايد به صورت بي‌حد و نصاب اوراق مالي از سوي دولت منتشر شود و بازارهاي ديگر را متلاطم كند. وي با بيان اينكه يك‌سوم بودجه بدهي است و بايد به حال آن فكري كرد، افزود: با انحراف بازار بدهي از اهداف اوليه كل زحمات انجام شده براي كاهش نرخ سود بانكي بر باد رفته است. بر اساس آمارهايي كه در اختيار كميسيون قرار گرفته، نرخ تأمين مالي در بازار بدهي بالاي 30 درصد است و اين نرخ تصميمات شوراي پول و اعتبار در خصوص كاهش نرخ سود بانكي را بيشتر مي‌كند، بنابراين دولت نبايد بي‌محابا به انتشار اوراق قرضه دست بزند بلكه بايد با توجه به ذخاير و اعداد و ارقام باشد. وي گفت: بودجه دولت براي اداره خود حدود ۸۵ درصد از كل هزينه‌هاي عمومي كشور را تشكيل مي‌دهد و دولت بزرگ‌ترين هزينه را ايجاد مي‌كند. 
  
از مديريت شاه‌سلطان حسيني تا ناموس مديران!
رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور نيز با حضور در اين همايش با بيان اينكه برخي دستگاه‌هاي دولتي فضاهاي بلااستفاده در اختيار دارند، گفت: مديران با اين فكر كه به مديريتشان تعرض نشود از واگذاري اين فضاها امتناع مي‌كنند.  جمشيد انصاري با انتقاد از نگاه مديران دولتي به املاك و خودروهايشان گفت: هيچ مديري حاضر نبود اموال و خودروي خود را واگذار كند و شاه‌سلطان حسين شود و به سرنوشت او دچار شود و هر كس كه ساختمانی را از دست مي‌داد مشابهت‌هايي را براي خود متصور مي‌شد. انصاري با اشاره به اينكه از قديم در سازمان‌هاي اداري مرسوم بوده است كه مدیران به هيچ قيمتي ساختمان خود را از دست بدهد، گفت: در ميان ما مديران قديمي، دو چيز ناموسي است؛ يكي ساختمان و ديگري خودرو و گاهي براي اينكه خودروي خود را در اختيار يك دستگاه ديگر قرار ندهيم، حتي حاضر مي‌شديم پيش استاندار برويم و به او بگوييم كار اداره ما با از دست دادن اين يك خودرو مختل مي‌شود و در يك كلام دوست نداشتيم ساختمان و خودروي خود را به هيچ قيمتي از دست بدهيم. 
 
معاون رئيس‌جمهوري گفت: ميان مديران اين تفكر وجود دارد كه هركسي ساختماني در اداره تحت مسئوليت خود واگذار كند، به حيطه مديريتي وي تعرض مي‌شود و من به ياد ندارم تاكنون ساختماني مازاد و بلااستفاده باشد. وي در ادامه با اشاره به اينكه به نظر مي‌رسد مديران در بحث ساختمان‌ها و املاك اداري قائل به كاهش هزينه‌ها نيستند، گفت: بايد به سمت تجميع ساختمان‌هاي اداري در دستگاه‌هاي اجرايي به منظور بهره‌برداري مطلوب، كاهش هزينه‌هاي مازاد، تسهيل ايجاد هماهنگي و دسترسي مناسب بين ساختمان‌هاي موجود حركت كنيم. 
   
بحران بدهي در انتظار دولت
در حالي كه اين همايش در محدوده اتوبان همت برگزار مي‌شد، در ساختمان اتاق بازرگاني سخني مكمل شنيده مي‌شد، به نحوي كه رئيس اتاق بازرگاني ايران نسبت به بحران بدهي هشدار داد در انتظار دولت است. رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: نحوه بودجه‌ريزي منجر به بزرگ‌تر شدن دولت و تنگ شدن فضا براي بخش خصوصي شده است، در صورتي كه براي كوچك‌ شدن دولت اقدامي صورت نگيرد، دولت در سال‌هاي آينده با بحران بدهي روبه‌رو خواهد شد. غلامحسين شافعي ديروز در نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: دولت بايد از تنظيم بودجه‌هاي غيرواقعي جلوگيري و مسائل بودجه را از منابعي قابل حصول و واقعي تنظيم كند. شافعي يادآور شد: در تأمين بودجه‌اي كه در 19 سال گذشته انجام شده 97 درصد بودجه‌هاي جاري تخصيص يافته اما در بخش بودجه‌هاي عمراني تنها 67 درصد آن محقق شده است كه در بودجه سال 97 بايد به بودجه‌هاي عمراني توجه بيشتري از بودجه‌هاي جاري داشت. همچنين هماهنگي بين بودجه با برنامه‌هاي توسعه و اقتصاد مقاومتي مورد توجه جدي قرار گيرد. 
 
رئيس اتاق بازرگاني ايران در ادامه صحبت‌هاي خود با انتقاد از روند انتشار اوراق بدهي در دولت گفت: دولت براي پوشش هزينه‌هاي غيرمتعارف خود از طريق انتشار اوراق مشاركت كه بيش از اندازه نيز منتشر مي‌كند، تبعاتي را براي سال‌هاي آينده كشور به همراه مي‌آورد و موجب بحران بدهي طي سال‌هاي آينده مي‌شود. شافعي گفت: بايد در بودجه 97 از گسترش بدهي‌هاي آتي توسط دولت و شركت‌هاي دولتي جلوگيري شود تا به اين شكل از حجم بدهي‌هاي آتي كاسته شود. 
   
دولت مراقب بدهكار بودن به ساير كشورها باشد
وي با اشاره به دريافت فاينانس‌هاي خارجي در كشور گفت: براي تأمين مالي طرح‌ها از خارج از كشور نيز بايد محتاطانه به اين نحوه تأمين نگاه شود. نحوه تأمين مالي از طريق فاينانس با ريسك بالايي همراه است، زيرا در صورت عدم‌پرداخت اصل و فرع اين بدهي‌ها اين دولت گرفتار بدهي‌هايي در سال‌هاي آينده به ديگر كشورها خواهد بود. 
رئيس اتاق بازرگاني ايران تأكيد كرد: تأمين مالي از طريق جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي به جاي اخذ فاينانس براي اقتصاد كشورمان بسيار مفيدتر خواهد بود. شافعي گفت: در بودجه 96 شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعي 70 درصد از بودجه كشور را تشكيل مي‌دهند كه اين درصد همواره در سال‌هاي گذشته افزايشي بوده است كه در سال آينده بايد به اين موضوع توجه داشت.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *