پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کارکنان دولت چگونه در سال 96 بازنشسته شوند؟

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 559755
بازنشستگی پیش از موعد موضوعی است که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.
کارکنان دولت چگونه در سال 96 بازنشسته شوند؟
به گزارش جهان نيوز؛ در مصوبه سال ۸۵ کسانی که ۳۰ سال خدمت داشته و در هر ماه ۳۰ روز حق بیمه پرداختی داشتند بازنشسته یا مستمری بگیر محسوب می‌شدند.
 
 بعضی از کارکنان دولت به دلیل مشکلات خانوادگی، نیاز مالی یا سختی کار تمایلی به ادامه همکاری ندارند و تصمیم به جدایی دارند که به همین منظور به سمت بازنشستگی پیش از موعد می‌روند.
 
اما با تصویب لایحه بازنشستگی پیش از موعد این امکان فراهم شد که افراد زودتر خود را بازنشسته کنند.
 
البته بازنشستگی پیش از موعد شرط و شروط خودش را دارد و باید متقاضی حائز شرایط باشد تا بتواند پیش از موعد مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی شود.
 
محمدحسین زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در مصاحبه ای در خصوص قانون بازنشستگی پیش از موعد بیان کرد: پیرو بخشنامه  بازنشستگی پیش از موعد باید بازنشسته هزینه‌ سال‌های باقی مانده ۳۰ سال خدمت را پرداخت کند.
 
میزان پرداختی مستمری بگیر بعد از بازنشستگی بر مبنای پرداختی حق بیمه در دو سال آخر خدمت است که برای نمونه کارمندان دولت که ۳۰ ساله بازنشسته می‌شوند مبنای پرداختی براساس سال ۲۹ و ۳۰ خدمت است، اما برای بازنشستگی پیش از موعد پرداختی حق بیمه براساس سال ۲۴ و ۲۵ خدمت محسوب می شود.
 
کارکنان دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی برای بازنشستگی پیش از موعد باید تقاضای خود را به مجموعه‌ای که در آن خدمت می‌کنند، ارائه بدهند.
 
دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی کارکنانشان را که تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌ کنند.
 
سازمان تامین اجتماعی برای میزان پرداختی به عنوان حقوق ماهانه مستمری بگیر اقدام به بررسی پرداختی حق بیمه دو سال آخر خدمت متقاضیان می‌کند و با محاسبه‌ای دقیق میزان حقوق مشخص می‌شود.
بازنشستگی پیش از موعد 12 هزار نفر از کارکنان دولت
 
 حدود ١٢ هزار نفر از کارکنان دولت پیش از موعد بازنشسته شدند و در حال حاضر از سوی سازمان تامین اجتماعی به صورت ماهانه و بر اساس حروف الفبا مستمری می‌گیرند.
 
شروع پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران معمولا از روز بیست ششم به بعد هر ماه است.
 
سن بازنشستگان در این سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و به ۵۱ سال رسیده است. این در حالی است که بیش از ۶۵ درصد قبل از ۶۰ سالگی بازنشسته شدند.
 
بازنشستگی با ۱۰ سال خدمت هم شرایطی دارد که اگر مردان ۶۰ و زنان ۵۵ سال سن داشته باشند و یا از کارافتاده باشند این افراد به میزان ۱۰ سال خدمت، مستمری  بازنشستگی پرداخت می‌کنند.
 
لازم به ذکر است؛برای سال ٩٦ بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت نداریم.
 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *