جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

خودکُشان نشویم/ لطفا! نهنگ های بزرگتر هم هستند

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 559711
مجله آمریکایی نگران شده که دموکراسی، به واسطه بمباران اطلاعات و مسخ شخصیت شهروندان، در حال فاسد شدن است. آیا برخی از متولیان فکر و فرهنگ و سیاست ما به اندازه مجله آمریکایی، نگران افکار عمومی یا باورهای نخبگان و تصمیم سازان هستند؟ آیا لااقل به اندازه مجله آمریکایی نگران نابودی شعور عمومی در کام نهنگ مجازی هستیم؟
خودکُشان نشویم/ لطفا! نهنگ های بزرگتر هم هستند
گروه جامعه جهان نيوز، محمد ایمانی : پس از انتشار اخبار خودکشی در جهان به خاطر غرق شدن در بازی نهنگ آبی، خبری مبنی بر وقوع اتفاق مشابه در اصفهان منتشر شد و  حساسیت هایی را بر انگیخت. بازیگر منفعل این بازی چنان اسیر ذهنی فرمانده مجازی می شود که تا مرحله ارتکاب رفتار های خود زنانه و سرانجام  خودکشی پیش می رود. اما آیا اسارت ذهنی در فضای مجازی و خودزنی و خودکشی پس از آن ، به بازی نهنگ آبی محدود می شود ؛ یا نهنگ های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بزرگتری هم وجود دارند که در حال بلعیدن سرنوشت بشریت هستند؟

مجله آمریکایی نیوزویک، خرداد ماه گذشته گزارشی هشدار آمیز درباره سرنوشت دموکراسی منتشر کرد. در تصویر روی جلد،  شهروندان در حالی که هر کدام سرشان به گوشی گرم است و غرق در فضای مجازی هستند، به سمت مرکز رای‌گیری حرکت می کنند. سوال روی جلد این بود «HOW BIG DATA IS CORRUPTING DEMOCRACY? چگونه اطلاعات و داده‌های عظیم، دموکراسی را فاسد و خراب می‌کند؟» نیوزویک در پاسخ این سوال، تیتر زده است: « BRAIN WASHED. شست‌وشوی مغزی»!

مجله آمریکایی نگران شده که دموکراسی، به واسطه بمباران اطلاعات و مسخ شخصیت شهروندان، در حال  فاسد شدن است. آیا برخی از متولیان فکر و فرهنگ و سیاست ما به اندازه مجله آمریکایی، نگران افکار عمومی یا باورهای نخبگان و تصمیم سازان هستند؟ آیا لااقل به اندازه مجله آمریکایی نگران نابودی شعور عمومی در کام نهنگ مجازی هستیم؟

آیا دشمنان بشریت برای نابودی جوامع رقیب یا لا اقل انهدام توانمندی ها و ظرفیت های آنها به دست خودشان از طریق شست و شوی مغزی برنامه ریزی نمی کنند و آیا دقیقا به همین دلیل نیست که مثلا با وجود تحریم هواپیما و دارو و بنزین و انواع فناوری ها، برای دسترسی رایگان ملت ها به فضای مجازی ریل گذاری شده از سوی خودشان، ده ها میلیارد دلار یارانه(!) اختصاص می دهند؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام . قابل توجه دوستان ، از زمان افلاطون به دموکراسی نگاه تحقیرآمیز افلاطون به نظام های سیاسی موجود را می توان در چرخه شهری فاسد و روح های فاسد در کتاب های هشتم و نهم جمهوری دید. آنچه از همه شگفت تر است نقد بسیار تند اوبردموکراسی است . به تأکید در این جا بر فقدان صفات لازم برای حکمران نیست، بلکه بر فساد اخلاقی در دموکراسی است. طبق نظر افلاطون، خطیبان و سخنرانان قادرند تعداد کثیری از مردم را با گفتن آنچه آنها دلشان می خواهد بشنوند قانع و مجاب کنند. سقراط تعلیم را در نقطه مقابل سخنوری قرار می دهدافلاطون قائل به تمایزی است میان آنچه ظاهراً برای مردم خوب است و آنچه آنها واقعاً می خواهند، و این خواسته واقعی را افلاطون بر این مبنا تفسیر می کند که آنچه مردم واقعاً می خواهند همانی است که برای آنان واقعاً خوب است. اما چون مردم را امیالشان کور و نابینا می کند، پس نمی توانند منافع واقعی شان را تشخیص دهند. و سخنرانان هم به همین امیال آنان متوسل می شود و از آنان سوء استفاده می کند.
، نقد دموکراسی در کتاب هشتم مبتنی بر این واقعیت است که دموکراسی به شهروندان آزادی بیش از حدی می دهد. دموکراسی زیباترین رژیم هاست، چون به هر کسی امکان می دهد همان گونه زندگی کند که می خواهد. بنابراین، دموکراسی را می توان با « جامه ای رنگارنگ و پرنقش و نگار» مقایسه کرد . افلاطون آشکارا از هجوکردن این جنبه از دموکراسی لذت می برد. می گوید افراط در آزادی که مشخصه حکومت دموکراتیک است سرانجام به خانواده ها نیز راه می یابد و همه به نحو خطرناکی خود را با همه برابر می یابند . پدران مانند پسران رفتار می کنند و از پسرانشان در دل واهمه دارند، و متقابلاً پسران مانند پدران رفتار می کنند و به آنان هیچ احترامی نمی گذارند. بیگانگان احساس می کنند با شهروندان برابرند. استادان از شاگردانشان می ترسند و احساس می کنند باید تملقشان را بگویند، و سالخوردگان سعی می کنند ادای نوجوانان را در بیاورند. بندگان با آزادمردان، و زنان با مردان احساس برابری می کنند.
ایراد اصلی افلاطون به دموکراسی این است که دموکراسی هیچ تلاشی برای بهتر کردن اتباعش نمی کند. دموکراسی با آزاد گذاشتن افراد که هر کاری که می خواهند بکنند، آنان را رها می کند که بنده و برده امیالشان بمانند و غرق در ارضای همین امیال شوند
این دیدگاه افلاطون در 2500سال پیش بود و انان که این ضعفهای دموکراسی را می دانستند به تاکید بر همین نقاط به ما قالب کردند.
این حرف امروز نیست