شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۵

دو واحد سیاسی «کوفه شناسی» / شهری پولدار و شورشگر، همراه با چرخش های سیاسی

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 559653
در واکاوی انقلابی رفتارهای مردم کوفه و ذیل شعار «ما اهل کوفه نیستیم» باید به تحلیل های موثق و عبرت آموز دست پیدا کنیم. برای همین است که ادعا می شود انقلابیون به دو واحد سیاسی «کوفه شناسی» محتاجند.
دو واحد سیاسی «کوفه شناسی» / شهری پولدار و شورشگر، همراه با چرخش های سیاسی
گروه سیاسی جهان نيوز، سید مهدی سیدی:در طول سال های اخیر، «کوفه» به یکی از برندهای نام آشنا در منظومه شعارهای سیاسی ما تبدیل شده است؛ «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند». اما کمتر برای کوفه شناسی وقت گذاشته ایم. شاید لازم باشد هرکدام از انقلابیون روزگار ما، دو واحد سیاسی «کوفه شناسی» پاس کنند.

برخی فکر می کنند کوفه یک دهات کوچک با چند کوچه باغ و نخلستان و دو سه هزار نفر آدم بوده است. حال آنکه کوفه شهری بزرگ و در تراز وسیع ترین شهرهای دوران به حساب می آمده است. کوفه در همان سال 17 هجری که با دستور خلیفه دوم توسط «سعد بن ابی وقاص» ساخته شد، بر اساس یک مطالعه دقیق جغرافیایی، مکان یابی و ساخت و ساز شد و حتی نحوه اسکان قوم و قببله ها در آن با طراحی نسب شناسان برجسته عرب، تعیین شد. یاقوت حموی در معجم البلدان گزارش داده است که از همان آغاز تأسیس کوفه، برای این شهر مسجدی ساختند که برای 40 هزار نفر، گنجایش داشته و در دهه های بعد این مسجد توسعه بیشتری پیدا کرده و به ظرفیت 60 هزار نفر رسیده است.

طبق تحلیل های تاریخی، کوفه در روزگار امام حسین (ع) شهری با بیش از 200 هزار نفر جمعیت بوده است. (مقتل جامع سیدالشهداء – مهدی پیشوایی)؛ کوفه شهری ثروتمند و سرشار از درآمدهای پایدار اقتصادی بوده است. مردمش در قول و قراری سنتی با رژیم وقت، حقوق می گرفتند و برای نبردها و جنگ ها اعزام می شدند. آنان کمتر به کار کشت و زرع و دامداری مشغول بوده و عموماً مواجب بگیر رژیم بوده اند و عملاً برای حکومت ها، نقش یک اردوگاه نظامی و آماده باش را ایفا می کرده اند.

البته عموم حکمرانان به استثناء امام علی (ع) و امام حسن (ع)، کوفه را بر اساس یک نظام پر از تبعیض و آلوده به رانت و فساد اقتصادی مدیریت کرده و شکاف طبقاتی چشمگیری را در آن رشد داده اند. به نقل از طبری، بنی امیه کار را به جایی رسانده که به گروهی در سال، 10 هزار درهم و به برخی فقط 15 درهم حقوق مالی پرداخت می شده است.

ولی ضرورتاً همه مردمان، آنچنان گرفتار فقر اقتصادی نبوده اند که بشود ادعا کرد این مردم صرفاً برای فقر و نداری، دست به قتل و غارت کاروان سیدالشهداء (ع) زده اند. در تاریخ آمده است در همان سال فقط از سهمیه مالیات منطقه ایران، 135 میلیون درهم به خزانه کوفه واریز شده است. پس کوفه شهری ثروتمند بوده است.

حال باید با پژوهش های جدی تر به این سؤال پاسخ داد که:

چه می شود مردمی که خود برای یک انسان انقلابی نامه های بسیار می نویسند که همه چیز برای قیام آماده است، رهبر ما باش تا رژیم را ساقط کنیم و حکومت حق و عدل برپا کنیم، خود همین مردم با یک چرخش تاریخی، در صحرای کربلا جمع شده و آن امام همام را سر می برند و پیکرش را لگدکوب سم اسب ها می کنند.
پس با این توصیفات می توان متوجه شد نمی شود در خصوص کوفه، ساده انگاری یا ساده سازی کرد. کوفه شهری پیچیده، پر خطر و آبستن حوادث بسیار بوده است. شهری که عموما در برابر حکومت های مستقر، تن به تسلیم نداده، مدام شورش کرده و همواره با بدترین شکل، شورش هایش سرکوب می شده است.

پس در واکاوی انقلابی رفتارهای مردم کوفه و ذیل شعار «ما اهل کوفه نیستیم» باید به تحلیل های موثق و عبرت آموزی دست پیدا کنیم تا بتوانیم باطن این شعار را کشف و برای مدیریت اجتماعی رفتارهای مان، گام های درست و موثقی برداریم. اینجاست که با جدیت ادعا می شود انقلابیون به دو واحد سیاسی «کوفه شناسی» محتاجند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رفتار عده ای از مردم به خصوص تهران در همین انتخابات گذشته را مستند کنید از موضوع کوفه سال 61 هجری خیلی گویاتر و کوفی تر است.
Iran, Islamic Republic of
مشكل شما اينه كه خودتونو جاي امام حسين عليه السلام ميزاريد و مخالفاتونو جاي يزيد. تا قبول نكيد كه شما امام معصوم نيستيد و مخالفاتونم يزيدي نيستن به جايي نخواهيد رسيد
ح
Iran, Islamic Republic of
ما قبول کردیم حالا حجت شرعی شما کیست و امامتان چه کسی است که هر چه گفت عمل می کنید؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
درست است مثل مردم کوفه که از لشکر شام ترسیدند و مسلم را تنها گذاشتند اینها هم همین کار را کردند و از دروغ طرف به عنوان سایه جنگ ترسیدند و ...
Iran, Islamic Republic of
چند دیالوگ از مختار نامه:
- نه خیر ظاهرا خون حسین خشک شدنی نیست. (ابن مرجانه)
- کوفیان در بیعت با آل زبیرند.(عبدالله بن زبیر)
- محمد که رسول خدا بود و وحی بر او نازل می شد در امورات جنگی گوش به فرمان فرماندهانش بود آن وقت این خلیفه شکمبه گشاد زبیری دست به دامن غیبیات شده.(حسین بن نمیر)
- این شکست و افتضاحی که بر ما فرود آمده نتیجه دوستی با قاتلین حسین است.(بن مطیع)
- عمر سعد به شمر: حسین به من گفت از گندم ری نخواهم خورد. این وعده حسین است، این وعده حسین است، اییییییین وعده حسین است.
شمر به عمر سعد: حسین عرصه را تنگ دید تیری در تاریکی انداخت عمر! حسین اگر معجزه داشت خودش را نجات می داد!