پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۱۲

دیپلماسی به وقت آمریکا/ آیا نباید به تحرکات این روزهای موسویان حساس بود؟

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۰۴
کد مطلب: 559490
حالا که مشخص شده موسویان در جریان مذاکرات هسته‌ای برای حمایت از برجام، مورد حمایت مالی کاخ‌سفید قرار گرفته، باید مشخص شود آیا او برای تقویت ایده مذاکرات منطقه‌ای با اروپا نیز در آمریکا مورد عنایت کاخ‌سفید قرار گرفته است یا خیر؟!
دیپلماسی به وقت آمریکا/ آیا نباید به تحرکات این روزهای موسویان حساس بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پس از متهم شدن به جاسوسی در مذاکرات پیشین هسته‌ای، رفت و آمد مشکوک به کاخ‌سفید و دریافت حمایت مالی از دولت اوباما در جریان توافق بر سر برجام حالا حسین موسویان همسو با واشنگتن از مذاکرات منطقه‌ای و معامله با ترامپ می‌گوید
 
حسین موسویان، سخنگوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حسن روحانی در دولت اصلاحات که به واسطه اتهام جاسوسی و حضور غریبش در آمریکا در افکار عمومی به عنوان یک چهره مشکوک شناخته می‌شود، مقاله‌ای برای یکی از روزنامه‌های طرفدار رابطه با آمریکا نوشته و در آن توصیه کرده است مذاکرات منطقه‌ای با اروپا آغاز شود!

به گزارش «وطن امروز»، موسویان که سال گذشته «وطن‌امروز» گزارشی درباره کمک 70 هزار دلاری کاخ سفید به او برای حمایت از برجام منتشر کرده بود، در سرمقاله روز گذشته روزنامه اعتماد از مذاکرات منطقه‌ای ایران با اروپا استقبال کرد.

موسویان در این‌باره نوشت: «اروپا خاکریز اول آمریکاست برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران در مورد منطقه. لذا آغاز کار ما با اروپا جهت گفت‌وگوی هدفمند درباره بحران‌های منطقه با تشکیل کارگروه‌های مشترک در مورد مقابله با تروریسم تکفیری و بحران‌های عراق، سوریه، افغانستان و یمن، از اهمیت مضاعف برخوردار است. چنین سیاستی می‌تواند فشارهای آمریکا روی اروپا را کم‌اثر کرده، همکاری‌های متقابل قدرت‌های آسیایی با ایران را تقویت کرده، از تشنجات احتمالی جدید در روابط خارجی پیشگیری کرده، ضمن اینکه روند تخریب برجام را مهار کند». نکته قابل تامل این است که این دیپلمات مشکوک نزدیک به حسن روحانی، در این مقاله اذعان کرده است مواضع اروپایی‌ها علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و فشار آنها برای عقب‌نشینی ایران از منطقه، در راستای سیاست‌های ترامپ علیه ایران است. دیپلمات مشکوک در این‌باره نوشته است: «به نظر می‌رسد حداقل تا یک سال آینده، جدال برجام در واشنگتن ادامه خواهد یافت. این احتمال وجود دارد ترامپ از برجام خارج شود اما احتمال قوی‌تر این است که او حداکثر تلاش خود را به خرج خواهد داد که بدون نقض ظاهری و شکلی برجام، آن را از حیز انتفاع خارج کند تا بدون اینکه متهم به نقض برجام شود، عملا منافع اقتصادی ایران را از برجام به حداقل برساند. علاوه بر آن، شمشیر تهدید لغو برجام را بالای سر اروپایی‌ها نگه دارد تا آنها را در اقدامات بعدی آمریکا در مورد مقابله با ایران در منطقه، همراه کند».

اما نکته قابل تامل دیگر این است که این دیپلمات مشکوک که در ایام مذاکرات هسته‌ای مشخص شد برای حسن روحانی مهره بانفوذی در آمریکاست، این توصیه به پذیرش شروط اروپا را در قالب برجسته کردن خطر همسایگان و عربستان و رژیم صهیونیستی مطرح کرده است.

او همچنین ترامپ را یک معامله‌گر دانسته و گفته است می‌توان با ترامپ معامله کرد. او که در جریان مذاکرات هسته‌ای در یک نوبت یک کمک 70 هزار دلاری از موسسه پلاشرز دریافت کرده بود، در ادامه این یادداشت تلاش کرده است نقش لابی‌های نزدیک به ایران در آمریکا را برای همراه کردن کاخ سفید با ایران پررنگ جلوه بدهد.

موسویان در همین راستا نوشت: در عین حال نباید او (ترامپ) را در دست لابی ضد ایران رها کرد، ضمن اینکه ترامپ را هم نباید کاملا سیاه دید. باید به فکر اصلاح ذهن و رفتار مشوش او بود و در کنار سایر موارد مطروحه در این نوشته، از موضع قدرت، با ایجاد مشوق‌هایی، ترامپ را نیز برای تجدیدنظر در سیاست‌های ضد ایرانی آزمایش کرد... جامعه آمریکا درباره ایران، دچار شکافی بزرگ شده به طوری که در دوران بعد از انقلاب اسلامی، بی‌سابقه است. بخش عظیمی از سیاستمداران، رسانه‌ها، مراکز علمی و آکادمیک و فکری در مقابل سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ، قد علم کرده‌اند. تهران درباره بهره‌برداری از این پتانسیل عظیم و استثنایی غافل است... دشمنان ایران، واشنگتن را خط مقدم مقابله با ایران قرار داده‌اند. لذا تهران نباید از لابی تل‌آویو-ریاض- ابوظبی- نئوکان‌ها- منافقین بویژه در آمریکا غافل بماند». این مواضع حسین موسویان و انتشار آن به عنوان سرمقاله روزنامه حامی حسن روحانی این شائبه را ایجاد می‌کند که برخلاف سیاست‌ها و مواضع اعلامی رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره بازی مشترک آمریکا و اروپا علیه ایران و با وجود تجربه شکست‌خورده برجام اما برخی همچنان به دنبال زمینه سازی برای دادن امتیازهای منطقه‌ای و پس از آن محدود کردن برنامه دفاع موشکی ایران هستند.

حسین موسویان که پس از افشای ماجرای کمک موسسه پلاشرز (به سفارش بن رودز و از طریق حمایت از دانشگاه پرینستون) توسط کاربران شبکه‌های مجازی به عنوان یکی از کاسبان مذاکره معرفی شده، ابتدا باید درباره وضعیت فعلی برجام و هزینه غیرقابل جبرانی که او و دوستانش در تیم مذاکره‌کننده به کشور تحمیل کردند توضیح بدهد. به عبارتی عوامل اصلی و جانبی به بار آمدن وضعیت فعلی فعلا در وضعیت مواخذه قرار دارند و تا تعیین تکلیف‌شان، نمی‌توانند و نباید یک نسخه هزینه‌ساز دیگر را علیه ایران توصیه کنند.

در این میان جالب‌تر از همه، این است که در دوره اول اعتمادسازی در دولت اصلاحات، موسویان از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده حسن روحانی و سخنگوی این تیم بود.

در آن زمان آنها متوجه شدند بدون آمریکا امکان اجرای توافق با اروپا وجود ندارد، حالا حسین موسویان از آنجا که خود از نمونه‌های تاریخی عبرت «آقا اجازه بودن اروپا» در ایران است، معتقد است باید به اروپا تکیه کرد!

موسویان که توسط حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی فعلی قوه‌قضائیه و وزیر اطلاعات دولت نهم، متهم به جاسوسی شده است، چه نقشی در مناسبات خارجی دولت حسن روحانی بویژه در نحوه دیالوگ این دولت با کاخ سفید دارد؟

بر اساس گزارشات منابع آمریکایی، موسویان در جریان مذاکرات هسته‌ای چندین بار به کاخ‌سفید رفته و آنجا مشورت‌هایی به برخی مشاوران داده است.

اینها موارد مشکوکی است که درباره نقش و فعالیت‌های این دیپلمات وجود دارد. این دیپلمات پرونده‌دار که وزیر اطلاعات در دولت نهم جاسوسی او را محرز دانسته است، چه نقشی در وضعیت فعلی برجام داشته است؟

چرا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رفت‌وآمد‌های مشکوک او به کاخ سفید را پیگیری نمی‌کنند تا مشخص شود او در آنجا چه گفته و چه کرده است؟

حالا که مشخص شده موسویان در جریان مذاکرات هسته‌ای برای حمایت از برجام، مورد حمایت مالی کاخ‌سفید قرار گرفته، باید مشخص شود آیا او برای تقویت ایده مذاکرات منطقه‌ای با اروپا نیز در آمریکا مورد عنایت کاخ‌سفید قرار گرفته است یا خیر؟!

حالا که جاسوسی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی محرز شده، چرا نباید نسبت به تحرکات یک متهم به جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده قبلی حسن روحانی حساس بود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به آقای موسویان حساس نشوید
جاسوس های بعدی هم در راهند!
آقای جهان نیوز به نظرم دست اندرکاران شما در اون حدی نیستند که بتونند مقالات و علم دیپلماسی آقای موسویان را تحلیل کنید ، اصلاً شما جز اتهام زنی چیزی هم بلدین؟
Iran, Islamic Republic of
خخخخ آره عزیز ! تحلیل جاسوس ونقش خیانتکارانه اش با اسم دیپلماسی ! کار هر کسی نیست.
Iran, Islamic Republic of
کم عقلی هم چیز بدی نیست!!!
بیاد داد بزنه بگه من جاسوسم... این آقا جاسوسه چطور باید بگه جاسوسه ... علم دیپلماسی کیلویی چنده؟ نکنه منظورت جاسوس کثیف بودنه ؟
چی میگی برای خودت مردم نون ندارن بخورن
Iran, Islamic Republic of
ای بابا! روحانی گفت برجام میاد واقتصاد رو درست میکنه.یعنی خدای نکرده ...................
آدمیزاد
Colombia
مردمی که پول دارند میلیاردها دلار خرج واردات لوازم آرایش و خرج جراحی زیبایی و قلیان و ماشین و جشن های عروسی مجلل بکنند ، چطور برای یک تکه نون پول نداشته باشند ؟
کیان
جهان نیوز اگه موسویان جاسوسه پس چرا آزاد می گرده اگه هم مشکوک به جاسوسیه چرا به یک مسلمان تا قبل از اثبات جرم با این صراحت انگ و افترا میزنی بترس از روز حساب وای برتو.......
Iran, Islamic Republic of
چون یه عده عشق کدخدا،ازش حمایت میکنند.عجله نکن ،یه دهه دیگه بقیه اسنادش وحمایت کنندگانش با هم ،آشکار میشه.
یاد
Iran, Islamic Republic of
در باره آن دوست عزیزی که گفتند جهان نیوزی ها در آن حد نیستند بنظر بنده جاسوسی کردن که علم دیپلماسی نمی خواهد مقداری وطن فروشی با چاشنی بی غیرتی کافیست اگر شما می دانید برایشان ارسال کنید . اتهام چیست وی بعد از اینکه از ایران رفت استاد دانشگاه آمریکایی شد آنهم بلافاصله انهم در جایی که تا وضعیت اعتقادی ادم مشخص نباشد از این کارها نمی کنند مخصوصا اگر در دولت مسئولیتی هم داشته باشی.
Iran, Islamic Republic of
امام باقر علیه السلام
دانشمندی که از علمش سود برند، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
بحارالانوار ، دار احیاء الترا العربی ، ج 75، ص (173)
سؤال، اگر علم دانشمندی در خدمت سازمانی همچون سازمان سیا باشد، آیا عامه مردم از آن سود خواهند برد؟!
Iran, Islamic Republic of
وقتی بلد نیستی اسم منبع رو درست بنویسی، چرا الکی کلاس میذاری؟ ترا نه تراث.اما موسویان که اظهر من الشمسه که جاسوسه. تو کشورای بی دین اینجور افراد رو آویزون میکنند، اما تو کشور ما یه عده نا آگاه از مرتبه علم و دیپلماسی یه جاسوس دفاع میکنند!!