جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرا این روزها قلیان کشیدن در جامعه مد شده؟

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب: 559160
این روز‌ها در هر جایی از رستوران‌های سنتی گرفته تا پارک و جنگل و خانه و... در دست بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان شیلنگ و شیشه‌های تزئینی بلندی می‌بینیم که خیلی راحت در حال راه رفتن، ایستادن، نشستن و... برای پُک زدن به کار می‌برند.
چرا این روزها قلیان کشیدن در جامعه مد شده؟
گروه جامعه جهان نيوز، این روز‌ها در هر جایی از رستوران‌های سنتی گرفته تا پارک و جنگل و خانه و... در دست بسیاری از جوانان و حتی نوجوانان شیلنگ و شیشه‌های تزئینی بلندی می‌بینیم که خیلی راحت در حال راه رفتن، ایستادن، نشستن و... برای پُک زدن به کار می‌برند: قلیان.  دود حاصل از احتراق تنباکو از میان یک منبع مملو از آب عبور می‌کند و پیش از آن‌که دهان و ریه‌های مصرف کننده‌اش را پر کند با یک اسانس معطر ترکیب می‌‌شود تا بیشتر به مذاق خوش بیاید. اما بیشتر جوانان بر این باورند که عبور دود از میان آب، یک فیلتر خیلی خوب به شمار می‌آید و خطرات ناشی از دود و مواد سمی آن را کاهش می‌دهد؛ پس با خیالی آسوده‌تر آن را به ریه‌هایشان فرومی‌برند. اما آیا واقعاً چنین است؟

یک بار قلیان کشیدن معادل ۱۰۰ نخ سیگار است!
تحقیقاتی که در دانشگاه مونترال و مرکز ملی سلامت کبک انجام شده، ثابت کرده است که کشیدن قلیان این روز‌ها در میان جوانان بیش از گذشته باب شده و تعداد جوانان بین ۱۸ تا ۲۴ ساله که به مصرف قلیان عادت کرده‌اند، افزایش داشته است. بعضی‌ها هم برای ترک سیگار و فرار از مضرّات و خطرات آن به قلیان روی می‌آورند! این در حالی است که محققان ثابت کرده‌اند کشیدن قلیان بیش از کشیدن سیگار مضر است. قلیان هم مانند سیگار، مضرّات فراوانی دارد و حاوی نیکوتین، مونوکسید کربن و مواد سرطان‌زای مشابه است با این تفاوت که یک بار قلیان کشیدن معادل دود کردن ۱۰۰نخ سیگار است.

چرا باید با کشیدن قلیان مانند سیگار مبارزه شود؟
از نظر فرهنگی هم با این پدیده اجتماعی رو به رشد به گونه‌ای برخورد می‌شود که بیشتر تصویری نه چندان منفی از مصرف قلیان بر جای می‌گذارد تا گوشزد کردن خطرات فراوان و منفی آن! تبلیغات روز افزون روی اینترنت، دسترسی آسان به تنباکو در حد قرار گرفتن در قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ، ارزان قیمت بودنش، و حتی وجود آن در رستوران‌های سنتی، موجب گرایش به قلیان می‌شود. همچنین برخلاف پاکت‌های سیگار که به انواع تصاویر ترسناک و مشمئزکننده برای انتخاب اختیاری مرگ یا زندگی و سرطان یا سلامت مزیّن است، پاکت‌ها و جعبه‌های تنباکو بسیار رنگارنگند و با تصاویری از میوه‌های گوناگون جلوه خاصی می‌یابند و نگاه خریدار را حسابی جذب می‌کنند، طرح و نقش‌های بسیار زیبای قلیان‌ها و... نیز همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا جوانان به مصرف هر چه بیشتر تنباکو تشویق شوند. به کار بردن عطر و طعم انواع میوه‌ها نیز این تصوّر اشتباه را در اذهان عمومی به وجود می‌آورد که تنباکو و دود قلیان، ضرری برای مصرف‌کننده ندارد.
اما امروزه نگرانی محققان از این روند تغییر عادت جوانان بسیار زیاده شده است و به دنبال ابزارهایی برای جلوگیری از گسترش این بیماری جدید و همه گیر که اعتیاد به توتون و تنباکو است می‌گردند و می‌گویند: نمی‌توان آینده سلامت و مشکلات حاصل از این مد دمده شده محبوب‌تر از سیگار را پیش‌بینی کرد. آنان در هر صورت، خطرات قلیان را بیش از پیش گوشزد می‌کنند.
خطرات و تأثیر قلیان بر سلامت
آمار و ارقام بسیار متفاوتی از منابع گوناگون درباره قلیان منتشر شده‌است، اما به طور متوسط می‌توان گفت پنجاه پُک از قلیان با کشیدن ۴۰ نخ سیگار برابری می‌کند. حالا با توجه به خطرات سیگار، آسیب‌ها و مضرّات قلیان را خودتان محاسبه کنید! گرایش به کشیدن قلیان در خیلی از کشور‌ها دیده می‌شود و مسئولان را برای کنترل این عادت غلط و مضر به تکاپو انداخته است.
 برای مثال، به دنبال قانون ممنوعیت کشیدن قلیان در مکان‌های عمومی فرانسه، گرچه میزان استفاده از قلیان در این کشور بسیار پایین آمده، اما با این وجود، هنوز در میان قشر زیادی از فرانسوی‌ها و بخصوص جوانان و حتی دانش‌آموزان زیر ۱۶ سال، رو به گسترش است.
میزان بسیار بالای مونوکسید کربن در دود ناشی از قلیان، از تهدیدات بزرگی است که بیشتر مقالات علمی و محققان روی آن، تأکید می‌کنند. به علاوه، قلیان حجم دود زیادی را نسبت به سیگار تولید می‌کند که با معیارهای سازمان جهانی بهداشت برای ایجاد مکان‌های بدون دود، مغایر است.
همچنین میزان ابتلا به انواع سرطان خون و ریه، برونشیت مزمن، مشکلات قلبی و عروقی و بسیاری احتمالات دیگر با فریب خوردن از این دود خوشبو و معطّر، ولی سمّی و اعتیادآور، بالا‌تر می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *