سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
سورنا ستاری تشریح کرد

درآمد ۶۰۰ هزار دلاری برخی نخبگان ایرانی

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 559120
معاون علمی رئیس‌جمهور در سخنانی با جوانان کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جویای کار را خطاب قرار داد و گفت: خوشحالم در بسیاری از استارتاپهای داخلی کشورمان، ایرانیهایی هستند که به کشور بازگشتند و با حقوق ۶۰۰ هزار دلار در سال کار می‌کنند.
درآمد ۶۰۰ هزار دلاری برخی نخبگان ایرانی
به گزارش جهان نيوز، سورنا ستاری که در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یافت، درباره عبارت «دانشگاهی که نمی‌تواند کوچه پشتی‌اش را درست کند، چطور می‌خواهد جامعه را تغییر دهد؟»، اظهار کرد: رویکرد صحبت من به واسطه نگاه نفتی به حوزه آموزش است.
معاون علمی رئیس‌جمهور ادامه داد: زمانیکه به فرزندانمان یاد می‌دهیم معنی شغل،استخدام است و استخدام را ستایش می‌کنیم، همین شرایط پیش می‌آید مثلا افرادی مانند من به عنوان مدیران نفتی، گمان می‌کنیم اگر زمانی پستمان را بگیرند وسط تهران از گشنگی می‌میریم در حالیکه هیچ وقت به این فکر نمی‌کنیم که با تکیه بر درسی که خوانده‌ایم، می‌توانیم پول درآوریم.
مدیران ایرانی با درآمد 600 هزار دلار
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه پایه همه چیز است و می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد، درباره مقوله فرار مغزها گفت: فرار مغزها در همه جای دنیا وجود دارد اما خوشحالم در بسیاری از استارتاپهای داخلی کشورمان، ایرانیهایی هستند که به کشور بازگشتند و با حقوق 600 هزار دلار در سال کار می‌کنند.
ستاری خاطرنشان کرد: اتفاقا خوب است که جوانان ما به کشورها دیگر می‌روند اما باید سیستمی برای بازگشت آنان وجود داشته باشد؛ همین تعداد نخبه‌ای که بازگشته و در  استارتاپهای کشور مشغول کار شده‌اند، به واسطه زیرساختی که شکل گرفته ترغیب به بازگشت شده‌اند.
البته وی انتقادی به فضای کسب‌وکار در کشور نیز داشت و ابراز کرد: متأسفانه فضای مناسبی داخل کشور نداریم و تعدد سازمانهای تصمیم‌گیر و مجوزها مختلف، بروکراسی بسیار شدیدی را در این محیط به وجود آورده است.
داستان دانشجوهای مسافرکش از کجا آب می‌خورد؟!
معاون علمی رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولتها در اینکه بسیاری از دانشجوها مسافرکش می‌شوند، تقصیری دارند، گفت: این همان اتفاقی است که به واسطه سیاستهای اشتباه گذشته افتاده است؛ به هر حال یک راه اشتغال‌آفرینی توسط دولت این است که نیروی انسانی استخدام کند اما با توجه به اینکه همین الان 90 درصد بودجه برای حقوق و دستمزد صرف می‌شود، راه کارایی نیست لذا باید راه‌های جدیدتری برای خلق ثروت در کشور پیدا کنیم.
وی اشاره‌ای هم به پیوند علم و صنعت داشت و اذعان کرد: صنعتی داریم که عملا تبدیل به کارخانه شده است؛ کشوری که نتواند طراحی انجام دهد، نیازی به دانشگاه، دکتر و مهندس ندارد؛ تغییر ساختار کار بسیار سختی است و انتقاداتی که مطرح می‌کنیم ساختاری است و کاری به این دولت و آن دولت ندارد.
درآمد ماهانه 10 میلیون تومانی معاون رئیس‌جمهور
ستاری درباره میزان درآمدش گفت: درآمد بنده در حال حاضر همان درآمد در نظر گرفته شده دولتی است و درآمد دولت هم که 10 میلیون تومان است؛ هیچ کار اقتصادی هم نه تنها قبل از دولت نداشتم بلکه در حال حاضر هم ندارم.
وی با تأکید بر اینکه به شدت مخالف رابطه‌بازی در کارها هستم، گفت: اتفاقا در سیستم بسیار چک می‌کنم که رابطه بازی و فامیل‌بازیها را ببینم چگونه است؛ اتفاقا در برخورد با چنین مواردی به شدت برخورد می‌کنم.
معاون علمی رئیس‌جمهور درباره اینکه چرا برخی نخبگان معتقدند که امکان ثبت طرحشان وجود ندارد و تسهیلاتی به آنها داده نمی‌شود، عنوان کرد: اولین چیزی که گاها این افراد می‌گویند این است که وامی به ما بدهید تا بتوانیم کار کنیم در حالیکه با همین عبارت می‌فهمم که اصلا در باغ نیستند و مفهوم بازارسازی را نمی‌دانند.
نخبه نباید دنبال وام باشد
وی افزود: در بخش دولتی، پلتفرمی در بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده که شامل حال مخترعان سطوح سوم، دوم و اول می‌شود و تسهیلاتی به آنها داده می‌شود که شاه بیتش، آموزش است.
آخرین سامورایی فیلم برگزیده معاون علمی روحانی
معاون رئیس‌جمهور که به فیلم آخرین سامورایی بسیار علاقمند است، درباره این شدت علاقه گفت: بیشترین علاقه من به این فیلم مربوط به سکانس آخر آن می‌شود که می‌گوید اکنون که به خیلی از چیزها رسیدیم، نباید فراموش کنیم از کجا آمدیم و چه سنتهایی داشتیم.
وی که خود دکترای مکانیک را از دانشگاه صنعتی شریف أخذ کرده و اکنون عضو هیئت علمی آن است و زمانی هم از دانشگاه برکلی بورسیه داشت اما به نصیحت پدر شهیدش در ایران ماند، خطاب به جوانان گفت: جوانان ما وقتی خودباوریشان را از دست می‌دهند، ضربه اصلی را از خودشان می‌خورند.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *