جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
انگلیس، فرانسه و آلمان: در مسائل موشکی و منطقه‌ای به ایران فشار می‌آوریم

این هم از اروپا!تروئیکای اروپابا ترامپ همراه شد

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 559006
خبرهای تازه منتشر شده می‌گوید که اروپا نیز با بهانه‌های واهی آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای همراه شده است.
این هم از اروپا!تروئیکای اروپابا ترامپ همراه شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، در حالی که برخی شادمانه در مدح برجام سرودند و شکاف و تقابل آمریکا و اروپا را در این فقره هنر دیپلماسی برجامی نامیدند، خبرهای تازه منتشر شده می‌گوید که اروپا نیز با بهانه‌های واهی آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای همراه شده است.

رهبران اتحادیه اروپا در نشستی که روز پنج‌شنبه (۱۹ اکتبر) در بروکسل برگزار شد، در رابطه با مواضع آمریکا در قبال برجام و سیاست بحران‌زای این کشور، مجددا بر تعهد کامل! خود بر توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.

آنچنان که خبرگزاری «رویترز» نوشته اتحادیه اروپا تأکید دارد که توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ با ایران پابرجا بماند و همه تلاش خود را در این زمینه می‌کند و مدعی شده که برجام از مهم‌ترین عوامل حفظ امنیت در منطقه و جهان است. به همین دلیل هم این اتحادیه از کنگره آمریکا خواسته است که اجازه ندهد آمریکا این توافق را برهم زند.

همچنین روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد در این نشست رهبران آلمان، انگلیس و فرانسه خواستار افزایش فشار به ایران پیرامون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای شده‌اند.

آن سوی لبخندها
«دویچه ووله» نیز در گزارش خود درباره این موضع نوشته است که اتحادیه اروپا در عین حال قصد ندارد به طور کامل از آمریکا و نگرانی‌هایی که پیرامون برنامه موشکی ایران وجود دارد، فاصله بگیرد. این یعنی که پشت لبخند ظاهری اروپایی‌ها همچنان جلوگیری از پیشرفت ایران به بهانه‌های واهی وجود دارد و در فرهنگ (به ادعای خودشان متمدنانه غرب) اخلاق و پایبندی به تعهد هیچ جایگاهی ندارد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته است که اروپا در گام بعدی در حال بررسی نحوه برخورد با برنامه موشکی ایران و [ادعای نخ نمای] نقش بی‌ثبات‌کننده‌ این کشور در خاورمیانه است. او گفته است: «ما از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنیم ولی در عین حال نمی‌خواهیم به طول کامل در مقابل آمریکا بایستیم.»

همه در حالی که هیچ جای برجام در مورد موضوع موشکی حرفی به میان نیامده است، به آن معنی که ایران حق بالا بردن توان دفاعی خویش را نداشته باشد. اما اکنون غربی‌ها چنان همیشه دبه کردن و بد عهدی را پیش گرفته و موضوعات دیگر را به برجام پیوند می‌زنند. همراهی اروپا با آمریکا در موضوع موشکی و منطقه‌ای نشان داد مواضع عده‌ای که می‌گفتند بدون آمریکا و با اروپا نیز می‌توان برجام را ادامه داد، چقدر ساده‌لوحانه بوده است!

شرکای اروپایی؛ به پیش!
با همه این اوصاف توجه به چند جمله کلیدی به فهم مسایل کمک خواهد کرد. اینکه مقام ارشد اروپایی می‌گوید «ما نمی‌خواهیم به طور کامل در مقابل آمریکا بایستم!» این یعنی برای آنها روابط استراتژیکشان بر هر چیز مقدم است حتی بر تعهداتشان. از دیگر سو نیز تیلرسون به اروپایی‌ها گفته که «بدون نگرانی هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید!» آیا حامیان چشم و گوش فرو بسته برجام این تقسیم کار میان آمریکا و اروپا را نمی‌بینند؟

به همین دلیل است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگویی با «وال استریت ژورنال» از دفتر خود اطمینان خاطر داد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، مانع از تجارت اروپایی‌ها با ایران نمی‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ترامپ به دنبال بر هم زدن معاملات تجاری اروپا با ایران نیست و به شرکای اروپایی! هم گفته است با وجود مخالفت آمریکا با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آنها هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند.
تیلرسون تصریح کرد: رئیس‌جمهور به اروپا گفته است به رغم مخالفتم با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شما هر آنچه می‌خواهید انجام دهید.

کارگردان آمریکا؛ بازیگران فرانسه، آلمان، انگلیس
بازیگران تئاتری که اکنون آمریکا کارگردانی می‌کند، یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس حکایت مضحکی دارند.
برای نمونه یکی از همین روزنامه‌های ظاهرا سهل‌اندیش! با ذوق و شوق عکسی را منتشر کرده بود که سفیر آلمان در تهران کنار پوستری که بر روی دیوار سفارت نصب شده و روی آن نوشته بودند «آری به برجام» ایستاده و با افراد عکس سلفی می‌گیرد. همین باعث شده بود با ذوق و شوق «کودکانه‌ای» در مدح اروپایی‌ها از یک طرف و توافق برجام که میان آمریکا و اروپا شکاف یا دشمنی ایجاد کرده قصیده‌سُرایی کنند!

طبیعی است. این جماعت وقتی خبری مانند آنچه دیروز العالم منتشر کرد را می‌شنوند سر ذوق می‌آیند و چشمان را می‌بندند بر دیگر حقایق. العالم نوشت: «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «هندلس بلات» آلمان اعلام کرد گابریل طرح ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران را بزرگترین خطای وی برشمرد.»

اما در ادامه گفت‌وگوی خود با مجله اقتصادی هاندلس بلات افزود: «سیاست آمریکا علیه ایران به ضرر آلمان است و اقداماتی که ترامپ علیه تهران مطرح می‌کند، صادرات آلمان را در معرض تهدید قرار می‌دهد ، چرا که اکنون بسیاری از شرکت‌های آلمانی و اروپایی از بستن قرارداد با ایران به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا امتناع می‌ورزند.
این یعنی دولتمردان ما بدانند اروپا و آمریکا تا جایی که منافع شان ایجاب کند ظاهرا به توافق پایبند هستند آن هم با هزار جور ادا و اصول.

عشوه و ناز توتال شروع شد
خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مدیرعامل شرکت توتال گفت، تصمیم کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران می‌تواند موضع واشنگتن در قبال این توافق بین‌المللی را روشن کند و منجر به یک نتیجه مثبت برای توتال و پروژه گازی ۵ میلیارد دلاری این شرکت در ایران شود.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرد، کنگره آمریکا دو ماه زمان دارد که در مورد وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری نماید. کشورهای چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا از دیگر امضا کنندگان این توافق هستند.
توتال اولین شرکت بزرگ نفتی غربی بود که برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با ایران قرارداد امضا کرد. تصمیم کنگره مبنی بر وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران ممکن است این پروژه را به خطر بیاندازد.

پلیس بد برای فشار به ایران می‌آید
چنانکه رویترز نوشته، «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت در جریان سفر به تهران، ایران را درمورد برنامه موشکی خود تحت فشار قرار خواهد داد.
وی در این زمینه تصریح کرد: فعالیت‌های ایران در موضوعات خارج از برجام (برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای)، مسائلی جدی هستند، اما جزو توافق هسته‌ای نیستند.

 ژان ایو لودریان در ادامه با اشاره به سفر آتی خود به تهران گفت: به زودی این فرصت را خواهیم داشت که ایران را در زمینه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای تحت فشار قرار دهیم.وزیر خارجه فرانسه همچنین تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران شفاف اجرا می‌شود و ایران بایستی به تعهداتش پایبند بماند.
گفتنی است سخنگوی کاخ الیزه اخیرا اعلام کرد ژان‌ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در هفته‌های پیش رو به ایران سفر خواهد کرد.

جالب است که تاکید بر پایبندی به برجام تنها شامل ایران می‌شود و این موضوع که وزیرخارجه کشوری مانند فرانسه که در مذاکرات نقش پلیس بد را داشت و پس از مذاکرات کشورش بیشترین سود را از آن طریق به جیب زد اکنون می‌خواهد بیاید تا کشورمان را برای موضوعی تحت فشار بگذارد که اولا هیچ ارتباطی با برجام ندارد و در ثانی جزو حقوق مشخص و بی‌تردید هر کشوری برای دفاع از خویش است. برای پی بردن به رفتارهای دوگانه غرب و بهانه جویی‌های واهی آنان کافی است تاریخ رقابت تسلیحاتی – اتمی پاکستان و هند را مرور کنید و مواضع غربی‌ها را در برابر آن.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *