پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

مخالفان برج‌سازی دیروز، امروز دستور برج‌سازی می‌دهند!

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 558989
نوبخت: رئیس‌جمهور برنامه برج‌سازی در بافت‌های ‌فرسوده را ابلاغ کرد.
مخالفان برج‌سازی دیروز، امروز دستور برج‌سازی می‌دهند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور  برای نوسازی بافت‌های فرسوده از ابلاغ برنامه جدید ساخت‌وساز در این بافت‌ها به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی خبر داد. این درحالی است که سیاست دولت در احیای بافت‌های فرسوده با شکست مواجه شده است. اینکه چرا مخالفان دیروز برج‌سازی امروز دستور برج‌سازی می‌دهند، جای تأمل دارد. با این حال این خبر اگرچه سبب رشد و احیای بافت‌های فرسوده می‌شود،  اما آیا برج‌سازی در مناطق فرسوده جنوب شهر، مشکلات شهر را حل می‌کند یا می‌افزاید؟ 
 
روز گذشته محمدباقر نوبخت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده شهری ‌اظهار کرد: رئیس‌جمهور  به دلایل مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت ‌قائل شده‌اند. وی تصریح کرد: ‌به این ترتیب که بخش‌هایی از شهرها نیازمند مرمت است که باید بتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه‌قطعه بازسازی کنیم.  وی افزود: شاید این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد، ‌افرادی آمادگی سرمایه‌گذاری دارند تا در واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای را بسازند.  معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه پس از ساخت، نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر از واحدها را به ساکنان می‌دهند، گفت: ‌با این کار شهر نوسازی می‌شود و آقای رئیس‌جمهور روی این مسئله تأکید دارند. این یک اولویت ابلاغی از سوی رئیس‌جمهور به نهادهای ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی است. 
  
طرح برج‌سازی جایگزین طرح‌های فرسوده می‌شود
در حالی که قرار بود نوسازی بافت‌های فرسوده طی برنامه‌های توسعه کشور سالانه ۱۰ درصد صورت گیرد، اما به‌دلایل متعدد از جمله عدم استقبال سازندگان و نداشتن ارزش اقتصادی سبب شد میزان احیا و نوسازی بافت فرسوده کمتر از میزان تکلیف شده انجام شود و همچنان ساکنان بافت‌های فرسوده زیر سقف‌های فرسوده شب را به صبح برسانند. 
بی‌توجهی دولت به رونق اقتصادی در بافت‌های فرسوده و همچنین  تمایل  نداشتن ساکنان بافت‌های فرسوده سبب شده است تا در کنار سایر عوامل، نوسازی بافت‌های فرسوده به خط شکست نزدیک شود. 

بافت‌های ریزدانه، ناپایدار و متراکم در بخش‌هایی واقع شده‌اند که اکثریت ساکنان در زیر خط فقر یا حواشی آن قرار دارند. بر این اساس ابلاغ این برنامه از یکسو می‌تواند به رونق و نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کند. با تجمیع بافت‌های فرسوده ریزدانه و ناپایدار صاحبان املاک واقع در محله‌های فرسوده ساکن ساختمان‌های نوساز البته در برج و ساختمان‌های بلند مرتبه می‌شوند و فضاهای خدماتی افزایش یافته و معابر نیز تعریض می‌شوند. در حقیت اگر این برنامه به‌صورت جدی و با سیاست‌های درست به اجرا درآید، می‌توان گفت که برج‌سازی و بلندمرتبه‌سازی مسائل و مشکلات محله‌های فرسوده را تا حد زیادی مرتفع خواهد ساخت. 

با اجرای این برنامه می‌توان گفت که دولت و وزارت راه‌ و شهرسازی به دنبال رونق بخش ساخت‌وساز هستند تا علاوه بر ایجاد اشتغال صنایع جانبی را هم از رکود خارج کنند. همچنین به دلیل کاهش درآمد شهرداری، دولت قصد دارد تا درآمدزایی شهرها به‌خصوص کلانشهرها را به هر قیمتی جبران یابد. 
   
مخالفان برج‌سازی برنامه برج‌سازی ارائه می‌دهند !
درحالی که برج‌سازی در کشور و به خصوص پایتخت محل مناقشه دولتمردان و مدیریت شهری بوده و انتقادات بسیاری بر این موضوع صورت می‌گرفت و ضوابط جدید برج‌سازی در وزارت راه و شهرسازی برای چندین سال مسکوت مانده بود، حالا مخالفان برج‌سازی در این زمینه قدم پیش گذاشته و  دستور برج‌سازی داده‌اند. 
در حقیقت جای این سؤال پیش می‌آید که دولت در دوره مدیریت گذشته به این موضوع یعنی برج‌سازی با عینک بدبینی نگاه می‌کرد و اینگونه برنامه‌ها را ابلاغ نمی‌کرد، ولی حالا برج‌سازی و بلندمرتبه‌سازی یک کاتالیزور برای سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌های فرسوده به‌شمار می رود و مورد مدح و ثنا قرار می‌گیرد. 
  
سود برج‌سازی به جیب دلالان سرازیر می‌شود 
ساخت‌وساز در مناطق فرسوده با سیاست‌های دولت در رونق و احیای بافت‌های فرسوده با استقبال روبه‌رو نشده است. حالا این سیاست یک بام و دو هوای دولت سبب می‌شود تا سازندگان و دلالان سودهای کلانی را به جیب بزنند. 
اگر برنامه جدید دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده به‌گونه‌ای مدیریت نشود که صاحبان املاک فرسوده از آن بهرمند شوند، این دلالان هستند که با خرید بافت‌های فرسوده ریزدانه و ناپایدار جیب خود را با سودهای کلان پرخواهند کرد و ادامه این روند می‌تواند احیای نوسازی را از مسیر اصلی‌اش منحرف کند و در این میان فقط ساکنان املاک فرسوده هستند که متضرر خواهند شد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *