سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
پس از 35 سال؛

حکم عامل ترور رئیس‌جمهور سابق لبنان صادر شد

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۰
کد مطلب: 558952
پس از گذشت 35 سال، دادگاه لبنان امروز (جمعه) «حبیب الشرتونی» عامل ترور «بشیر الجمیل» رئیس جمهوری لبنان در سال 1982 را به اعدام محکوم کرد.
حکم عامل ترور رئیس‌جمهور سابق لبنان صادر شد
به گزارش جهان نيوز، حبیب الشرتونی که وابسته به حزب چپگرای «قومی اجتماعی سوری» بود در سپتامبر 1982 بشیر الجمیل رئیس جمهوری منتخب وقت لبنان را ترور کرد و مسئولیت این کار را پذیرفت.

وی الجمیل را که همزمان رهبر حزب فالانژ لبنان (معروف به کتائب) بود، به خیانت به لبنان و همدستی با رژیم صهیونیستی متهم کرد.

پس از دو روز از قتل بشیر الجمیل، شبه‌نظامیان فالانژ به انتقام ترور او با حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی به دو اردوگاه فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب بیروت وارد شدند و بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر از فلسطینیان را به انتقام قتل بشیر جمیل به قتل رساندند.

برادر بشیر به نام امین جمیل رئیس جمهوری بعدی لبنان شد.

با وجود 35 سال از این رویداد، به دلیل حساسیت های این پرونده دادگاه نظر نهایی را اعلام نمی کرد.

دادگاه همچنین «نبیل العلم» همدست الشرتونی را نیز به اعدام محکوم کرد.

امروز همزمان با صدور رای دادگاه هواداران حزب قومی اجتماعی سوری در حمایت از حبیب الشرتونی در مقابل دادگستری لبنان تجمع کردند. آنها در شعارهایشان الشرتونی را قهرمان و الجمیل را خائن نامیدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *