سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۳

ایران را سراسر اعتراض نکنیم!

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب: 558947
با اینکه در بحث‌های فلسفه سیاسی، مسئله مشروعیت جایگاه مهمی دارد اما فارغ از هرگونه جمع‌بندی در این باره، این واقعیت را باید پذیرفت که از پایه‌های اصلی قوام‌بخش هر حکومتی، رضایت مردم از آن است.
ایران را سراسر اعتراض نکنیم!
گروه سیاسی جهان نيوز، پرویز امینی: نهضت سوادآموزی مثل جهاد سازندگی و بسیج و... از جمله نهادسازی‌های پساانقلابی بود که متکی به ظرفیت‌های خودجوش مردمی، به دنبال اهداف بلندپروازانه‌های بود که در شعار «ایران را سراسر مدرسه کنیم»، تبلور داشت.

همین رویه بلندپروازانه در چهل سال گذشته در دستگاه‌های اداری و اجرایی و قضایی کشور نیز، نه در شعار بلکه در برنامه و عمل تعقیب شده است که در عبارت «ایران را سراسر اعتراض کنیم»، قابل خلاصه کردن است.

برای سازماندهی نارضایتی و اعتراض در برابر ج.ا.ا، راه‌ها و مسیرهای گوناگونی وجود دارد که شبکه اپوزسیون با تمام قوا به لحاظ فکری و رسانه‌ای و سیاسی در حال استفاده از آن است اما تجربه چهل ساله ج.ا.ا نشان می‌دهد که ماشین بروکراسی ج.ا.ا، قوی‌ترین ظرفیت مولّد و سازنده اعتراض و نارضایتی در برابر آن است و غیرمستقیم نیز بستر را برای تأثیرگذاری برنامه و عمل اپوزسیون بوجود می‌آورد.

این بسترسازی منفی دستگاه بوروکراسی کشور تا آنجاست که یک کانال تلگرامی، با شامورتی‌بازی ناشیانه می‌تواند آنچنان فضاسازی‌ای را علیه دستگاه قضائیه بوجود بیاورد که از صدر تا ذیل این دستگاه و بخش‌های دیگر را به تکذیب وادار کند.

چند وقت پیش ماجرای کارگران آذرآب و هپکو و اکنون تحصن شبانه‌روزی مالباختگان کاسپین و برخی موسسات مالی و... از جمله ثمرات و نتایج ماشین ناکارآمد و در بخش‌هایی، فاسد اداری و اجرایی و قضایی کشور است.

با اینکه در بحث‌های فلسفه سیاسی، مسئله مشروعیت جایگاه مهمی دارد اما فارغ از هرگونه جمع‌بندی در این باره، این واقعیت را باید پذیرفت که از پایه‌های اصلی قوام‌بخش هر حکومتی، رضایت مردم از آن است. نارضایتی و اعتراض ناشی از ناکارآمدی، چه نتیجه بی‌عرضگی و چه نتیجه فساد و بی‌عدالتی باشد، پایه‌های مشروعیت حکومت‌ها را دست‌کم به لحاظ جامعه‌شناختی، سست و تضعیف می‌کند و بستر را برای هرگونه آسیب‌پذیری درونی و بیرونی بوجود می‌آورد.

 ج.ا.ا در جبهه‌های مختلف از جبهه نظامی تا دیپلماسی و سیاست خارجی و... در حال مبارزه است و هزینه‌ای سنگین در این مبارزه می‌پردازد. این تهاجمات طرف مقابل زمانی کارگر و مؤثر است که بتواند مردم و ج.ا.ا را در برابر هم قرار دهد. کاری که به نظر می‌رسد نیرومندتر از اپوزسیون، دستگاه اداری و اجرایی و قضایی در حال انجام آن است.

 باید روند موجود تبدیل کردن سراسر ایران به اعتراض را با کنار گذاشتن بی‌عرضه‌ها و فاسدها و بازگذاشتن دست نظارت رسانه‌ها و شنیدن صدای جریان دانشجویی منتقد، متوقف کرد. در این باره باید قدر صدای اعتراض دانشجویان و برخی رسانه‌ها را دانست و با فراخوان آنها به دادگاه، ولو خطایی مصداقی داشته باشند، مشکلات نارسایی اداری و اجرایی کشور را مضاعف نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه عجب بالاخره یکی یک خبر درست و منطقی را پخش کرد. البته اوضاع از دید همه مردم عام و خاص با این همه فساد و خیانت و مماشات در حد انفجار اتشفشان شده .مردک جاسوس را گرفته اند بعد بهش 5 سال حبس دادند . اونقت بجای اینکه از قوه قضائیه یکی بیاد پاسخ بده که چر؟ا مثل احمق ها سرشون را کردند زیر برف و انگار مردم نمیفهمند .نظام از درد مردم یا بی اطلاعه و یا اینکه دارند مماشات میکنه که در هر دو صورت و ا اسفا. پیامبر ص :هیچ حکومتی روی ظلم نمیماند ولی بر کفر ...
ای رهبر عزیز خواهش میکنیم دستور برخورد و اشد مجازات را با خائنین این انقلاب و کشور را بدهید . افراد و گرو ه هایی در دولت و مجلس و قضائیه دارند در دل مردم کینه از نظام را میکارند که بتوانند براندازی کنند و تا دیر نشده این فاسدان را به سزای خیانتشان برسانید و مطمئن باشید مردم با عدل و قسط در حکومت به هیچ وجه از نظام ناراحت نمیشوند. خیلی ها از این همه تبعیض و برخورداری های بی حساب و کتاب در این کشور دارند از بین میروند و اعتمادشان به کارامدی نظام از دست میرود
Iran, Islamic Republic of
أین اعتراض ها اکثرا کنترل شده است
Iran, Islamic Republic of
مشکل کشور این که برای جاسوس چقدر حبس بدن نیست رسیدگی به پرونده های فساد اداری عزل مدیران باندی ودزد وچابلوس هدف مردم واعتماد عمومی را تقویت می کند به پرونده بهزیستی سیستان وبلوچستان که می خوان مشمول گذشت زمان کنند رسیدگی کنید این باند همچنان هستند ببنید کیای پشتشان هست...