پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۲

ارائه آمار اشتغال به سبک جهانگیری/ ایجاد ۱.۵میلیون شغل در شش ماه؟!

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب: 558664
جهانگیری دیروز در حالی از ایجاد ۱.۵میلیون فرصت شغلی در شش ماهه اول امسال خبر داد که به گفته وزیر کار، از از تیر۹۵ تا پایان خرداد ۹۶ جمعا ۷۰۰هزار شغل ایجاد شده است.
ارائه آمار اشتغال به سبک جهانگیری/ ایجاد ۱.۵میلیون شغل در شش ماه؟!
به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در همایش گرامیداشت روز ملی استاندارد با ارائه وضعیت شاخص‌های اقتصادی، گریزی هم به آخرین آمار اشتغال زد.

جهانگیری در این همایش گفت: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است»!

معاون اول رئیس جمهور به این موضوع نیز اشاره کرد: «در هیچ کشوری ندیده ام که صاحبنظری بدون آمار رسمی و بر اساس داده های ذهنی خود اقتصاد یک کشور را تحلیل کند. این آماری که ارائه کردم بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران است.»

اما نکته قابل تامل در ارائه آماراشتغال از سوی معاون اول، تغییر سبک در نحوه اطلاع‌رسانی به مردم است؛ آنچه که طبق تعاریف رسمی آماری از اشتغال ارائه می‌شود، آمار دوازده ماهه  منتهی به یک ماه یا یک فصل است؛ با این توضیح بنابراین منظور از آنچه که معاون اول رئیس جمهور روز گذشته به عنوان اشتغال ۷۰۳ هزار نفری در بهار ۹۶ از آن یاد کرد، مربوط به دوره یکساله «بهار ۹۵ تا بهار ۹۶» و اشتغال ۷۹۵ هزار نفری تابستان نیز مربوط به اشتغال ایجاد شده در دوره «تابستان ۹۵ تا تابستان۹۶» است نه اشتغال ایجاد شده در سه ماهه بهار و سه ماهه تابستان ۹۶.

حال آنکه معاون اول رئیس جمهور به عنوان دومین مقام اجرایی کشور این آمار را به گونه‌ای به مخاطبان القاء کرد که گویی در ۶ ماه نخست امسال در مجموع یک میلیون و ۴۹۸ هزار شغل جدید ایجاد شده است؛ یعنی بیش از یک و نیم برابر تکلیف و تعهد یک ساله دولت. طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در سال برای ۹۷۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند که اگر همین میزان اشتغالزایی هم محقق شود، عملکردی قابل تقدیر خواهد بود.  

آمار اشتغال به عنوان یکی از حساس‌ترین مبناهای سنجش وضعیت اقتصادی کشور،   در حالی به این نحو از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد که کارشناسان آمار و مسئولان متولی سیاستگذاری بازار کار، اساسا ارائه آمارهای ماهیانه یا فصلی را به عنوان مبنای دقیقی برای اطلاع از  وضعیت بازار کار صحیح نمی‌دانند؛ در همین زمینه علاء‌الدین ازوجی مدیرکل سیاستگذاری بازار کار و توسعه اشتغال وزارت کار پیش از این درباره آخرین وضعیت اشتغال در نمیه نخست امسال به خبرنگار مهر گفته بود: «اینکه بگوییم در پنج ماهه یا شش ماهه نخست سال چه میزان اشتغال ایجاد شده به هیچ وجه آمار دقیقی از وضعیت بازار کار ارائه نداده‌ایم، آنچه که در ارائه آمار اشتغال باید مبنا قرار گیرد بررسی وضعیت بازار کار در یک دوره دوازده ماهه است»

در عین حال علی ربیعی وزیر کار نیز دیروز در شورای عالی اشتغال، آماری از وضعیت بازار کار ارائه داد که خود می‌تواند استنادی بر این مدعا باشد که منظور از میزان اشتغالزایی در یک فصل دوره «یکساله» منتهی به آن فصل است، نه آمار سه ماهه، به سبکی که آقای جهانگیری دیروز از آن سخن گفت. طبق آماری که ربیعی دیروز به درستی از وضعیت اشتغال کشور ارائه داد «از تابستان ۱۳۹۵ تا تابستان ۱۳۹۶ حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است.»

باید فرض کنیم که ارائه آمار غیرواقعی و غلط از اشتغال زایی توسط معاون اول رئیس جمهوری ناشی برداشت غلط وی از آماری است که به او ارائه شده یا شاید برداشت وی درست بوده اما در بیان دچار خطا شده اند. چرا که غلبه بر بحران بیکاری بویژه در کلاف سردرگم بحران بنگاههای تولیدی و مشکلات متعدد صنایع،  با پنهان کاری آمار تلخ و پایین اشتغالزایی قطعا ممکن نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
اشتغال چطور ایجاد می شه؟ اگر اینا مثلا یک کارخانه رو بسازند که 200 نفر کارگر دارد افتتاح آن را به رئیس جمهور می دهند. در این صورت اگر رئیس جمهور 1000 تا از این کارخانه ها افتتاح کنه تازه می شه 200 هزار شغل!
بقیه اش (یک میلیون و سیصد هزار شغل دیگر) رو هم فرض کنیم به روش های دیگه درست کرده اند.!
واقعا خنده داره. در کشوری که در طول یک سال بیش از 5 هزار استخدام نداشته ایم و چند برابر این نیرو بازنشسته شده و صنعت و مسکن هم دچار رکود شده و خوابیده چطور یک و نیم میلیون شغل در ششم ماه ایجاد کردند!
Iran, Islamic Republic of
ما که هر چه میبینیم بیکاری است. شما بهتر است 150 میلیون شغل درست کنید شاید بیکاری حل شود
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آمارها در کشور ما مزخرف هستند زیرا هر دولتی برای بالا بردن دستاوردهای خود، شاخص ها را تغییر می دهد. مثلا دولتی 2ساعت کار در هفته را اشتغال می نامد و دیگری دانشحو بودن را شغل می داند و دیگری شغل فصلی را شغل می داند، این مشاغل تضمینی ندارند و تامین کننده زندگی صاحبان آن نمی باشند. در صصادرات نیز وضع به همین منوال است، میعانات گازی را گاهی در صادرات نفتی می آورند و گاهی در صادرات غیرنفتی. بازی با آمار کار درستی نیست
Germany
البته منظورش تولید 1.5 شغال بود نه اشتغال
آقای آمار زده
Iran, Islamic Republic of
این یعنی هماهنگی کامل ...
پدر مردم در آمد.
Iran, Islamic Republic of
اینها دولت راستگوها هستند!
چنان دروغ های بزرگی میگویند که همه حیرت میکنند
امروز حدود 7 میلیون بیکار در کشور وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
من در خانه خودم 3 فرزند بیکار دارم پس اگر آمار بیکارهایعنی 3میلیون و 200 هزارنفر که وزیر کار میگوید درست است پس بایست در 6 ماه گذشته حداقل یکی از فرزندانم مشغول به کار شده باشد(که نشده)و تاآخر سال آن دو نفر دیگر نیز شاغل شوند(که بعید بنظر میرسد)؛ جدا طایفه ... هستد این جماعت!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
قدیما مردم شهر ما برای کار به آبادان می رفتند و چون راه دور بود سیستم بانکی هم مثل امروز نبود هرکس می خواست به شهر خودمان بیاید بقیه پولشان را به او می دادند تا به زن و فرزندانشان برساند اما یکی پولی نمی فرستاد زنش سئوال کرد مگر فلانی کاری ندارد که پول نمی فرستاد گفتند بله اتفاقا سه شغل دارد
قصابی خیاطی و کیسه کشی
شپش های بدنش را می کشد لباسهای کهنه اش را وصله می کند و چرک های بدنش هم با کشیدن دست پاک می کند
Iran, Islamic Republic of
حرفهای انتخاباتی روحانی و جهانگیری! مگر می شود 1 میلیون شغل ایجاد کرد یا نمی دانند و یا ...حلا اگه شده خدا رو شکر! انشاالله به مانند موارد دیگر دروغ نباشد مانند ترکهای سازمان تحریم!
Iran, Islamic Republic of
پیام مردم به اینا: اونی که فرض کردین ما نیستیم
Iran, Islamic Republic of
جناب جهانگیری اگه برادر شما و امثالشون که از رانت اطلاعاتی و ...به پول و ثروت رسیدن روالشون و تغییر بدن جدی جدی تو ۶ ماه ۱ میلیون ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد میشه نیازی به آمار سازی جعلی نیست
امین
Iran, Islamic Republic of
حاشیه سازی برای انحراف افکار عمومی از وعده های داده شده در انتخابات و سرکارگذاری مردم هم نوعی ایجاد اشتغال در مرام اصلاح طلبان میباشد.