شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

دستاورد تراشی با وارونه نمایی اقتصاد

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب: 558630
روزنامه ایران تاکید دارد که ۸۶ میلیارد دلار قرارداد در پسابرجام بسته شده است. اما این قبیل آمارها صرفاً در حد نوشته شدن بر روی کاغذ قابل باور هستند.
دستاورد تراشی با وارونه نمایی اقتصاد
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه ایران-ارگان رسانه‌ای دولت- در مطلبی نوشت: «۸۶ میلیارد دلار، عددی است که مجموع مهم‌ترین قراردادها و فاینانس‌هایی را نشان می‌دهد که به لطف برجام بسته شده‌اند؛ قراردادهایی که از نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی و ریلی تا توسعه میدان‌های گازی و نفتی حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شوند».
در حال حاضر نزدیک به دو سال از اجرای برجام می‌گذرد، دو سالی که تقریباً «هیچ» توفیقی برای اقتصاد ایران نداشت؛ چه اینکه از سویی مشکلات ورود پول به کشور همچنان پابرجا ماند و از سوی دیگر بانک‌های بزرگ جهانی کماکان به قطع همکاری خود با ایران ادامه دادند.
با وجود شواهد و قرائن بسیاری درباره ناکامی برجام در رفع تحریم‌ها که حتی شامل گفته‌های مقامات دولتی هم می‌باشد، جریانی تلاش دارد تا عدم تغییر محسوس در شرایط اقتصادی کشور را در پسابرجام پوشانده و چهره برجام را بزک کند.
روزنامه ایران تاکید دارد که ۸۶ میلیارد دلار قرارداد در پسابرجام بسته شده است. اما این قبیل آمارها صرفاً در حد نوشته شدن بر روی کاغذ قابل باور هستند. این روزنامه در روزهای گذشته نیز در گزارشی به قرارداد ۳۵۴ میلیون دلاری سایپا و رنو اشاره کرد. در این خصوص باید گفت «کارلوس گوسن» مدیر ارشد اجرایی رنو در پی وقایع سیاسی اخیر (مبنی بر خروج آمریکا از برجام) گفته بود: «اگر تجارت با ایران غیرممکن شود با همکاری یکدیگر برنامه‌ای طراحی می‌کنیم که تجارتمان در آنجا را تعلیق کنیم». به عبارت دیگر، در صورت اعمال تحریم‌ها و بروز مشکلات مربوط به آن، قرارداد با رنو هم تحت‌الشعاع قرار گرفته و احتمالاً منتفی خواهد شد. سابقه شرکت‌هایی مانند توتال که حدود ۷ میلیارد دلار قرارداد بسته هم نشان می‌دهد در زمان تحریم نمی‌توان امیدی به ادامه فعالیت آنها در ایران داشته باشیم، همانطور که در گذشته هم در زمان تحریم، ایران را ترک کردند
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *