پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

محل "هبوط" آدم و حوا کجا بوده است؟

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 558572
همچنين در قرآن كريم كلمه «جنة» به باغهاى دنيا نيز گفته ‏شده، چنان كه در سوره ‏ى قلم آيه 17 آمده است: «إِنَّا بَلَوْناهُمْ كَما بَلَوْنا أَصْحابَ الْجَنَّةِ؛ ما صاحبان باغ را آزمايش نموديم».
محل "هبوط" آدم و حوا کجا بوده است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مرکز انوار طاها، بهشت حضرت آدم و حوا كه از آن هبوط كردند، كجا بوده است؟

وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ[1]

و گفتيم: اى آدم! تو با همسرت در اين بهشت (باغ)سكونت كن.

جنة در اصل از «جن» به معناي پوشيده از ديد است، چنانكه «جنة الليل» يعني شب تاريك شده؛

و به كودك پنهان در رحم «جنين»

و به موجوادت نامرئي «جن»

به زمين پوشيده از درخت «جنت» يعني بوستان و بهشت گفته مي ‌شود.[2]

همچنين در قرآن كريم كلمه «جنة» به باغهاى دنيا نيز گفته ‏شده، چنان كه در سوره ‏ى قلم آيه 17 آمده است: «إِنَّا بَلَوْناهُمْ كَما بَلَوْنا أَصْحابَ الْجَنَّةِ؛ ما صاحبان باغ را آزمايش نموديم».

بهشتي كه آدم و همسرش در آن سكونت داشتند، از نظر بعضي از مفسرين قديم، همان بهشت جاودانه و بعضي گفته ‌اند بهشتي از بهشت‌ هاي آسمان غير از بهشت جاودانه است زيرا در بهشت جاودانه تكليف نيست.

بعضي نيز گفته‌ اند كه بهشت بوستاني از بوستان‌ هاي روي زمين است. اين گروه براي اثبات اين ادعا به مطالب زير استناد كرده اند:

1. شيطان در بهشت جاودان راه ندارد.

2. قرآن از قول شيطان نقل مي كند كه به آدم گفت: «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى؛ شيطان او را وسوسه كرد و گفت: «اى آدم! آيا مى‏ خواهى تو را به درخت زندگى جاويد، و ملكى بى ‏زوال راهنمايى كنم؟»[3] و اين نشانه آن است كه حضرت آدم در بهشت جاودانه نبوده لذا شيطان از او خواسته تا او را به جاودانگي راهنمايي كند.

3. بهشت جاودان، براى پاداش است و قرآن در اين باره مي‌ فرمايد: آدم هنوز كارى نكرده بود كه استحقاق پاداش داشته باشد. « أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ خالِدينَ فيها جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُون؛‌ آنها اهل بهشتند و جاودانه در آن مى‏ مانند اين پاداش اعمالى است كه انجام مى ‏دادند»[4]

4. بهشت اخروي هميشگي است و كسى كه به بهشت وارد شود، ديگر خارج نمى‏ شود «وَ ما هُمْ مِنْها بِمُخْرَجِينَ»[5]

5. در آن بهشت، امر، نهى، ممنوعيت و تكليف نيست، در حالى كه آدم از خوردن درخت نهى شد «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَكُما عَنْ تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ»[6] و پس از خوردن، نيز مجازات و از آن اخراج شد.

لازم به ذكر است اين نهى كه براى حضرت آدم شد، نهى تكليفى نبود كه انجامش حرام باشد، بلكه جنبه ‏ى توصيه و راهنمايى داشت.

6. اين‌كه برخي از مفسران و محققان از فرمان هبوط چنين استفاده كرده‌ اند كه آدم در آسمان بود و فرود آمده، درست نيست.

زيرا كه در قرآن پياده شدن حضرت نوح از كشتي «اهبط»[7] و براي رفتن بني اسرائيل به شهر «اهبطوا»[8] را در همين سوره به كار برده است.

7. به علاوه در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز آمده است كه بهشت آدم، بهشت موعود نبوده است.

يكى از راويان حديث مى‏ گويد از امام صادق (عليه السلام) راجع به بهشت آدم پرسيدم امام (عليه السلام) در جواب فرمودند: باغى از باغهاى دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مى‏ تابيد، و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمى ‏شد. (جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا)[9]

8. و در نهايت اين‌كه خداوند در در آغاز داستان آدم به فرشتگان فرمود: «اني جاعل في الارض خليفة؛ من در روى زمين، جانشينى [نماينده‏ اى‏] قرار خواهم داد».[10] لذا دليلي ندارد كه خداوند اين آدمي را كه دراين كره زمين آفريده به آسمان ها برده باشد.

* پي نوشت:

[1] . بقره 35.
[2] راغب اصفهاني، مفردات، ص96-97.
[3] طه، 120.
[4] . احقاف، 14.
[5] . حجر، 48.
[6] . اعراف، 22.
[7] . «قيلَ يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا» هود، 48.
[8] . « اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ» بقره 61.
[9] . فيض كاشاني، الوافي، ج25، ص681؛ العروسي الحويزي، تفسير نور الثقلين، ج1، ص62.
[10] . بقره، 30
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *