سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
مرندی:

تحرکات ترامپ،ادامه راه اوبامابرای نقض برجام است

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 558465
کارشناس ارشد مطالعات جهان گفت: بهترین سیاست وادار کردن آمریکا به اجرای برجام است. ما باید بر روی تعهدات امریکا و اروپا تمرکز و نظارت داشته باشیم.
تحرکات ترامپ،ادامه راه اوبامابرای نقض برجام است
به گزارش جهان نيوز، دکتر محمد مرندی تحلیلگر سیاسی و کارشناس ارشد مطالعات امریکا در خصوص صحبت‌های اخیر ترامپ گفت: اصل سخنرانی آقای ترامپ نقض برجام بود و تبصره‌های ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام نقض شده است.
 
وی ادامه داد: البته نفض این قرارداد در گذشته نیز رخ داده بود. قانون محدودیت ویزا (ISA) که در دولت اوباما صورت گرفت و هم چنین تحریم‌ها و محدودیت‌های که در همان دولت علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی به اجرا درآمد همگی نقض برجام بودند. از طرف دیگر بعد از انعقاد این توافق کشور امریکا بانک‌ها و بیمه‌های اروپا را جهت همکاری با ایران تحت فشار قرار داده بود تا نتوانند با ایران همکاری کنند؛ لذا نقض برجام در گذشته رخ داده است و صحبت‌های آقای ترامپ در ادامه همان سیاست هاست.

مرندی در پاسخ به این سوال که آیا کشورهای اروپایی در کنار ایران خواهند ایستاد یا نه هم گفت: در حال حاضر نمی‌توان در این باره قضاوت کرد. فعلاً اروپا در حرف و بیانیه محکم ایستاده و این خوب است، اما این‌ها فقط حرف است و باید دید در عمل چه می‌کنند. در عمل اگر اروپایی‌ها مقرراتی را وضع و اجرا کردند که سرمایه گذاران، تجار و شرکت‌های آن‌ها در شراکت با ایران در مقابل تهدید‌ها و تحریم‌های امریکا امنیت داشته باشند آن موقع می‌توانیم بگوییم اروپایی‌ها در کنار ما ایستاده اند.

وی ادامه داد: هرچند در گذشته اروپایی‌ها سابقه خوبی ندارند، اما این بار در حرف مواضع تندتری علیه امریکا گرفتند؛ اما باز هم قضاوت کردن در این مورد هنوز زود است و ما نباید با طناب اروپایی‌ها داخل چاه برویم و مطمئناً دکتر ظریف چنین کاری نخواهد کرد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی در خصوص صحبت‌های اخیر اروپایی‌ها در خصوص صنایع موشکی ایران و احتمال فشار و مذاکره در این باره هم گفت: گفتگو در این باره اصلا قابل قبول نیست. کما اینکه تمام مسئولین هم گفتند این امر ممکن نیست. قرار نیست بر سر هر مسئله‌ای که اروپایی‌ها وامریکایی‌ها طرح می‌کنند باج بدهیم چرا که این مسائل انتها ندارد. در این باره دولت نه می‌تواند و نه می‌خواهد که گفتگویی داشته باشد.

وی بهترین سیاست فعلی را پایبندی به برجام عنوان کرد و ادامه داد: بهترین سیاست وادار کردن آمریکا به اجرای برجام است. ما باید بر روی تعهدات امریکا و اروپا تمرکز و نظارت داشته باشیم و به تعهدات خودمان در برجام پایبند باشیم.

مرندی در پاسخ به این سوال که امریکا به دنبال پیوست جدیدی به برجام است گفت: این امر ممکن نیست و هیچ کسی هم این کار را نخواهد کرد و اگر کسی چنین حرفی بزند خیانت به کشور است. هیچ انسان عاقل و مسئولی این کار را نخواهد کرد چرا که بدین معنی است که هر گاه باج خواهی شد ما باید تمکین کنیم و این مسائل با موشک‌ها هم تمام نخواهد شد لذا شروط جدید به معنی خروج امریکا و اروپا از برجام است.

منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *