شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۳۶

نکاتی درباره ماجرای عضو زرتشتی شورای شهر یزد

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 558450
آنچه ابتدائاً جامعه را اقناع نمی‌کند اینکه چطور جناب نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد یک دوره چهارساله در همین مسئولیت بوده و مشکلی ایجاد نشده است؟
نکاتی درباره ماجرای عضو زرتشتی شورای شهر یزد
گروه سیاسی جهان نيوز، عبدالله گنجی:درباره لغو عضویت جناب نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد دو روایت در فضای اجتماعی مطرح است؛ اول شکایت فرد رقیب که منجر به جابه‌جایی شده و دوم استناد به یک قاعده فقهی است که ظاهراً مسئله دوم واقعی‌تر است. در محافل غیررسمی و مجازی این نقد وارد می‌شود که چرا حزب‌اللهی‌ها درباره این موضوع سخن نمی‌گویند. که شاید نقد درستی است و خوب است حزب‌الله نیز که بدون غرض و مرض با نظام مواجه می‌شود در اینجا نیز نظر خود را اعلام نماید.
 
ممکن است سؤال شود که فقه حصر در فقها و کارشناسان مربوطه است که البته حرف درستی است اما امام بزرگوار ما پیش‌بینی ‌کرد که در تشکیل حکومت و آن هم به شکل مدرن ـ دینی آن، مسائل فقهی به عرصه اجتماعی کشیده می‌شود. امام دراین باره می‌فرماید: «از آنجا که در گذشته این اختلافات (اختلافات فقهی)  در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتاب‌های علمی آن هم عربی ضبط می‌گردید، قهراً توده‌های مردم از آن بی‌خبر بودند و اگر باخبر هم می‌شدند، تعقیب این مسائل برایشان جاذبه‌ای نداشت. حال آیا می‌توان تصور کرد که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند ـ نعوذبالله ـ خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کرده‌اند؟ هرگز. اما امروز با کمال خوشحالی به مناسبت انقلاب اسلامی حرف‌های فقها و صاحبنظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها کشیده شده است، چرا که نیاز علمی به این بحث‌ها و مسائل است.» (صحیفه امام جلد 21 ص 176)
مسائل فقهی ـ کلامی از این نوع که جنبه اجتماعی ـ حکومتی دارد متفاوت از مسائل فردی است که با تقلید و روش تعبدی پذیرفته می‌شود. فقه سیاسی ـ اجتماعی باید بتواند «اقناع اجتماعی» را به همراه داشته باشد و فقهای محترم نیز باید بتوانند موانع حکومت اسلامی را برطرف کنند. آنجا هم که انعطاف و اجتهاد راهی ندارد، باید بتوانند به روش استدلالی، اقناع اجتماعی نسبت به چیستی موضوع را رقم بزنند. در حوزه حکومتی نمی‌توان نسبت به مسائلی که سرنوشت اجتماع یا فرد در اجتماع را رقم می‌زد توضیح نداد و هزینه‌های حکومتداری را بی‌جهت زیاد نمود.

1 ـ آنچه ابتدائاً جامعه را اقناع نمی‌کند اینکه چطور جناب نیکنام یک دوره چهارساله در همین مسئولیت بوده و مشکلی ایجاد نشده است؟ آیا تصمیماتی که در این چهار سال در شورای شهر یزد اتخاذ شده است برای اکثریت مسلمان آن شهر مسئله‌آفرین بوده است؟

2 ـ در حکومت اسلامی به مفهوم دولت ـ ملت و کشور ـ ملت طبق اعلام صریح مقام معظم رهبری ارکان آن باید از تبعیض جلوگیری کنند و آنجا که تفاوت گزاری لازم است از مجرای قانون ساری و جاری شود. نمی‌توان حکومت ملی داشت اما فرصت‌های اجتماعی برابر در آن نباشد. خوشبختانه باید افتخار نمود قانون اساسی ما براساس فقه پویا و محکم تشیع این مسئله را حل نموده است. بنابراین اختلافات فقهی در حوزه حکومت با فصل‌الخطابی قانون اساسی یا ولایت مطلقه فقیه باید به سرانجام و یگانگی برسد.

3- اعمال حکومت باید در قرینه‌ها وحدت رویه داشته باشد. اگر عضویت یکی از اهل کتاب (موحدین) در شورای یک شهر مشکل داشته باشد به طریق اولی در مجلس نیز وجود دارد و تراز آن هم بالاتر و ملی است. ممکن است گفته شود قوانین مصوب مجلس با شرع انطباق داده می‌شود. اینجا هم باید گفت تصمیمات شورای یک شهر در چارچوب  همین قوانین موضوعه‌ای است که قبلاً به تأیید شورای نگهبان رسیده است. به تعبیر دیگر شورای شهر مجری قوانین اسلامی است که از تأیید شورای نگهبان گذشته است.

4- یک نفر زرتشتی در شهری که اقلیت زرتشتی دارد معقول است زیرا قانون برای اقلیت مذهبی آن شهر شورای مجزا پیش‌بینی نکرده و در محله‌ای خاص که صلاحیت تصمیم‌گیری برای خودشان داشته باشند نیز (طبق قانون اساسی) متمرکز نیستند، لذا فقهای بزرگوار گره حضور نماینده موحدین غیرمسلمان به عنوان نماینده اقلیت در جمع اکثریت را حل کنند. در انتهای اصل دوازدهم قانون اساسی آمده: «در جایی که اکثریت با یک اقلیت مذهبی است مقررات محلی در حدود اختیارات شورا طبق آن مذهب خواهد بود اما نحوه عضویت نماینده اقلیت در شورایی که از مذهب اکثریت تشکیل شده مسکوت مانده است و صرفاً بر مقررات تأکید شده است.

5- ممکن است بحث مدیریت و ولایت غیرمسلمان طرح شود. اما در شورا، مدیریت و فرماندهی اعمال نمی‌شود. پیشنهادات به محک جمع گذاشته می‌شود و در این شورا اکثریت مطلق از آن مسلمانان است و آن عضو زرتشتی می‌تواند نظرات کارشناسی خود را به مسلمانانی که در شورا برای کل شهر و اقلیت دینی او تصمیم می‌گیرد منتقل کند. بنابراین اگر شهردار، رئیس شورا یا مدیران  فرهنگی شهر مسلمین غیرمسلم باشند، اقاعده اعمالی فعلی قابل دفاع است اما یک فرد که نه مدیریت می‌کند و نه تصمیم فردی می‌گیرد و نوع وظایف آن نیز معمولاً تهی از ایدئولوژی است، مشکل‌آفرین نخواهد بود. امور خدماتی و رفاهی معمولاً در فرهنگ ایرانی مشترک است.

6ـ در اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی آمده است: «هر نماینده در برابر تمام ملت ایران مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.» در این اصل نمایندگان اقلیت‌های مذهبی از اعلام نظر ملی استثنا نشده‌اند و پنج نماینده اقلیت نسبت به همه کشور و مردم مسئول‌ هستند. حال چطور نمی‌توان پذیرفت چند هزار نفر اقلیت مذهبی در یک شهر (برخلاف نماینده مجلس که رأی او خالص از هم مذهبان وی است اما این نماینده شورا، بخشی از رأی مسلمین را هم دارد) نماینده‌ای در بین  شورای اکثریت نداشته باشند.

7- بحمدالله نظام اسلامی به‌رغم نوپایی هیچ‌گونه بن‌بستی ندارد و ساختارشکنی امام در عصر حاضر بسیاری از ناباوران را متحیر کرد که این ابرمرد چگونه از لابه‌لای سکوت و تحجر، معماری حکومت امروزی نمود. مجمع تشخیص مصلحت از جمله مراکز بن‌بست‌شکن نظام است. این مجمع می‌تواند حلال خدا را حرام کند تا مصلحت مسلمین در پیچ و خم دنیای جدید به درستی تأمین شود. آیا مجمع مذکور نمی‌تواند از درگیر شدن کشور در مسائل اینچنینی و پیشگیری از سوءاستفاده دشمنان و مغرضان ورود کند؟

معتقدم همانگونه که نیروهای مؤمن به انقلاب در همه بحران‌ها و تلاطم‌ها جان و مال و آبروی خود را برای انقلاب اسلامی در طبق اخلاص می‌گذارند، میدان نقد درون نظام نیز در درجه اول در صلاحیت آنهاست، زیرا نقد غیریت همان نفی بنیان نظام است که در زرورق اتوکشیده نقد، با استانداردهای حیات غربی مقابل نظام طرح می‌نمایند.امید است اگر استدلال های ذکر شد قابل اعتنا نیست مورد نقد دلسوزان قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کار غلط قبلی می تواند مستند و مدرک ادامه آن باشد ؟!
Iran, Islamic Republic of
چه کار غلطی برادر؟ طبق قانون مانعی نداره عضویت ایشون اصلا هم مصداق آیه نفی سبیل نیست.
Iran, Islamic Republic of
اعضای شورا توی شورا چکار می کنند ؟
هر گونه تصمیم در مورد مسلمانان از سوی غیر مسلمان ، از موضع برتر بوده و سبیل و راه اعمال نظر محسوب می شود

توجیه : یک نفر در یک جمع چندین نفره چه اشکالی داره ؟! مثل توجیه : یه ذره شراب خوردن ( که مستی آور نیست ) چه اشکالی داره ؟! است
خلط
Iran, Islamic Republic of
در مورد چهارم عجب خلطی کرده اند !

اصل دوازدهم فقط در مورد مذاهب است نه ادیان

ابتدا دین رسمی را دین اسلام دانسته ، پس از آن مذهب رسمی را مذهب جعفری و لا یتغیر بودن آن را مطرح می کند

آن گاه در مورد سایر مذاهب صحبت دارد نه سایر ادیان

بنا بر این اصل مذکور هیچ شمولی نسبت به ادیان و پیروان آنها از جمله زرتشتی ندارد

تا مدرک استحقاق آنها به داشتن شورا شود
Iran, Islamic Republic of
مساله خود حضور یک فرد غیر مسلمان در موقعیت مدیریتی بر آنهاست
شورای شهر خواه ناخواه موقعیت تصمیم گیری و مدیریتی برای شهر است

مجلس یک استثناست و نمی شود قیاس بر آن کرد
استثناها فقط در حد خودشان کاربرد دارند و لا غیر
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی گفتی؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چند نفر از روحانیون ذینفوذ یزد پشت این ماجرا هستندآنها باید توضیح بدهند بعنوان راهنمای جامعه با مردم چه کرده اند که آنهاحاضرند فرد زرتشتی را بر افراد مسلمان ترجیح دهندواز بین دهها نفر نامزد مسلمان شورا او موفق شودبا رای بالا به شورا راه یابد؟اینکه رای او را باطل کنند یا عضویت او را تعلیق کنند فرار رو به جلو برای عدم پاسخگویی به برخی از واقعیتها می باشد.
Iran, Islamic Republic of
گویا تعداد آراء ایشان حدود ۲۰ هزار بوده است در یک شهر مرکز استان !
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسلمونها فریب بخورند بدتر هم ...

اما یکی از مشکلات مهم و اساسی ما اعوجاجهای صدا و سیماست

صدا و سیما در محور اسلام و مسلمانی نه تنها تلاش پر رنگ و غالب ندارد

بلکه ملیت و قومیت و سرزمین را کعبه ما قرار داده است

در چنین وضعیتی دین و مذهب و ... همه می شود تبعه ناسیونالیزم
اگر قولا اعتراف نکنند
اما عملا چنین است
پیچ رادیو را باز کنید
چند بار می شنوید یا شنیده اید که
مسلمان سلام
پیرو دین محمدی درود
اگر مواردی را ناپرهیزی کنند !
اما محوریت
هم وطن
هم میهن و ... است

واژه های که طاغوتی
و نماد شرک محسوب می شد
مثل وطن پرست
میهن پرست
و ...
الآن نقل و نبات ! حضرات شده !
و البته انبانی از توجیهات کثیره و عدیده هم لابد برایش تهیه دیده اند !
ته آن چنان فرهنگ سازی غیر از این نمی تواند باشد

ام الامراض جامعه مسلمان ما
صدا و سیما
صدا و سیما
صدا و سیما ....
Iran, Islamic Republic of
نفر اول 33000 رای اورده است
Iran, Islamic Republic of
وقتی در مجلس شوراس اسلامی در زمان امام راحل نمایندگان اهل کتاب حضور دارند و رای آنها ممکن است تاثیرگذاری قطعی داشته باشد، طبعا در شورای شهر هم می توانند حضور داشته باشند. این فتنه ها برای کم رنگ کردن سقط شدن برجام مغفور است
داوود
Iran, Islamic Republic of
حالا تهش میخوای از این عضو زرتشتی شورا حمایت کنی یا ممانعت از حضورش حمایت میکنی؟
Iran, Islamic Republic of
« این مجمع می‌تواند حلال خدا را حرام کند »
تحلیل حرام و تحریم حلال نه در اختیار مجمع است و نه دیگری

آن چه داریم اضطراریات زمانی و مکانی و مصالح اهم است ، که ممکن در این طور موارد مجمع ورود کند ونظر بدهد برای صرفا آن شرایط و به اندازه ضرورت و نه بیش از آن

اما باید به هوش باشیم که ملامت دیگران ما را از پایبندی به موازین اسلامی باز ندارد

دشمنان و کفار به چیزی جز دست برداشتن ما از دینمان قانع نمی شوند
اگر یکباره نتوانند ، سیاست گام بگام را در پیش می گیرند
و برخی از ماها ممکن است فکر کنیم ، خب این یکی ، این یه ذره و ... چه اشکالی دارد ؟ و ...
منصور ذبیحی
Iran, Islamic Republic of
بنده یک شیعه هستم و تحصیلات بالایی دارم و در کشور آمریکا به مدارج بالای علمی رسیدم و به من در میان سایر پرسنل آمریکایی و خارجی دیگر مسئولیت دادند تا در آن دپارتمان تولید محصول کنم، چونکه به توانمندی بنده رای دادند نه به عقاید مذهبی من، لذا از استعداد بنده استفاده کرده و بنده را نیز تحت کنترل و نظارت دارند تا مبادا احمال کاری کنم، سیاسی بازی کنم و لذا آمریکا و خیلی از کشورهای اروپایی خیلی خوب توانستند به مدارج بزرگ علمی و پیشرفت برسند اما در کشور ما هنوز جامعه شناسی بر پایه اصول علمی قران و سنت پیامبر حاکم نیست. حضرت امام حسین(ع) فرمود، اگر دین نداری حداقل آزاده باش، اما ما دنبال تفرق هستیم... همه ما انسانیم نیاز به کمک داریم. اگر کسی عقیده دینی ما را ندارد اما خیلی چیزهای خوبی دارد که می توان از او استفاده کرد نمی توان او را طرد نمود. هیچ کسی را به زور مسلمان نمی کنند با محبت و احترام می توان فردی را به خود و اعتقادات خود جذب نمود.
Iran, Islamic Republic of
چه کسی استفاده از معلومات و تخصص افراد منع کرده است ؟
اما آیا استفاده منحصر به اشتغالات مدیریتی و حضور در شوراست ؟

مشکل ما الآن اهمیت ندادن به تولید و ابتکارات و اختراعات است
نه واگذار نکردن پست شوارایی به دیگر پیروان ادیان دیگر
Iran, Islamic Republic of
توی آمریکا چه عقیده ای دارند ؟
آن آمریکایی که شما می گویید ، و آن همه تعریفش از درون می کنید را ما در منطقه خودمان و در ددمنشیهای مستمرش مدام با همه وجود می بینیم
اگر ملت و جامعه آمریکا آن طور است این همه چپاول داراییها و تاسیس کشت و کشتارها ، دغل بازیها ، تولید تروریسم و انداختن به جان کشورها ، حاکم کردن نوکران مستبد خود بر مردمان و ... مدیریت نیکوست ، عقبه این درنده بی محابای بین المللی کیست کدام ملت ، جامعه ، فرهنگ و ... پشت این هیولای کثیف قرار گرفته ؟
سلام بر اهلبیت
Iran, Islamic Republic of
در مورد نظر جنابعالی نکته بسیار مهم و ظریف این است که بر شما بسیار نظارت دارند که از چارچوب مورد نظرشان خارج نشوید!
بخشی از همین نظارت در مورد شورا میتواند قبل از انتخاب اعمال شود و نیز برای منتخبین هم بعد از انتخاب!
اما متاسفانه سازوکار نظارتی بر این شوراها ضعیف است یا وجود ندارد و اتفاقات بدی و در واقع بدتری از سوی مسلمانها رخ داده!!!

اگرچه از نگاه بنده هم از نظر مدیریتی حضور این آقا ایرادی ندارد ولی قاعده فقهی اش را نمی دانم و لذا نمی توانم به خود اجازه مداخله دهم.
موفق باشید.
منصور ذبیحی
Iran, Islamic Republic of
بنده یک مهمی را از قلم انداختم: حمان کسانیکه ما حاضریم تا آنها وارد شورا شوند در شهرهای مختلف و بعضاً صدها میلیون تومان بابت این کار هزینه می کنند، سئوال کنید که حقوق ماهانه این افراد چقدر هست و چطوری صدها میلیون هزینه را بایستی دربیارند. اساس کار ایراد دارد. شما روی جزئیات صحبت می کنید، خیلی پرت هستیم از نگاه مدیریتی و انسان شناسی و نمی دونیم ارزش یک انسان برای یک کار مدیریتی چیست. ما با همین حرف ها و تعصبات خشک، کشور را به عقب فرستادیم. مدیریت، یعنی هوش یعنی اجرای برنامه بر اساس زمانبندی بدون هیچ سوء استفاده، چه کسی این را رصد می کند، مکتب، دین، مذهب به هیچ وجه!! چطور یک پذشک مسیحی آمریکایی روی یک مریض ایرانی با دقت هر چه تمامتر انجام وظیفه می کند، چرا؟ به خدا خیلی حرف های عقب مانده زده می شود. برای بنده که شیعه و دارای مدارج علمی هستم ناراحت کننده است. شما کاری به شیعه بودن، کرد بودن، فارس یا عرب بودن نداشته باش، همه ایرانی هستیم و برای ایران می میریم و هر کسی غیر از این عمل کرد، شناسایی کن و رد صلاحیت بده، فرقی ندارد که آن شیعه باشد یا مسیحی و ...
Iran, Islamic Republic of
اگر سر تا پای عملمان خوب باشد و مدیریتمان هم عالی اما برای خدا نباشد ، ارزش عالی ماندگاری ندارد

حاتم طائی هم مائده آنچنانی داشت هم خوش خلق بود و ... اما همه اینها او را از جهنم بیرون نمی آورد

سر تسلیم در برابر ذات ربوبی فرود آوردن است که انسان را بالا می برد و همه خصال نیکش را ارزش جاویدان و سعادت بخش می زند

نشانه این تسلیم و صداقت ، اقرار به آخرین فرستاده او و عمل طبق راهنمایی اوست
نه اصرار بر گذشته حتی اگر آن گذشته پیامبر خدا بوده باشد
وقتی قبله تغییر کرد پیامبر هم باید رویش را برگرداند و چنین کرد
و اسلام و تسلیم یعنی همین
Iran, Islamic Republic of
حرف شما در ساحت نظر درست است. اما در ساحت عمل، «برای خدا بودن» کار را فقط عامل می داند و خدا؛ بنابراین ما با آثار خارجی اعمال کار داریم نه نیات.
Iran, Islamic Republic of
در آنجایی که فردی در محیطی با امکان تحقیق از دین حق رشد کرده ، و همچنان بر دین منقضی مانده ، دیگر موضوع دشواری تشخیص نیت مطرح است ؟

اگر این گونه افراد را جاهل بنامیم ، جاهل مقصر نیستند ؟

ما در اضطرار بهره گیری از چنین عناصری هستیم آن هم در موقعیتی مثل شورای شهر ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر باور غلط را فرد بخواهد ادامه دهد

تمامی کارکردها و اخلاقیات نیکو ، مدیرت چنین و چنان همه هباء منثورا است و حاصلی ندارد

نهایت آن که مثلا در جهنم آتش اذیتش نکند

اما عذابهای دیگر مثل بوی آنچنانی جهنمیان ، شنیدن صدای عذاب آنها ، دیدن عقوبت آنها و ... هست
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
صورت مسأله عجالتا این است که فقهای شورای نگهبان بر اساس اصل ۴ که از مهم‌ترین اصول قانون اساسی است نظر قانونی و رسمی خود را اعلام کرده اند ولی وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی رسماً و عملاً از آن تخلف کرده و این مشکلات را ایجاد کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
وزارت کشور ومجلس شورای اسلامی مر قانون عمل کرده اند
Iran, Islamic Republic of
اشکال کار این بود که وزارت کشور نباید اورا تایید میکرد دوره قبل هم خلاف قانون بوده است
Iran, Islamic Republic of
میشه این برادر مدعی مر قانون را توضیح دهند؟
Iran, Islamic Republic of
نقل قول از رییس قوه مقننه
Iran, Islamic Republic of
مر قانون یعنی اینکه برگزاری انتخابات شوراها، بررسی صلاحیتها و رسیدگی به شکایات ذیل مسئولیتهای مجلس شورای اسلامی تعریف شده است، نه شورای محترم نگهبان.
Iran, Islamic Republic of
اما مجلس نمی تواند بر مبنایی تجویز نامزدی شوری بدهد که آن مبنی از نظر شورای نگهبان خلاف شرع محسوب می شود

توضیح :
اصل چهارم قانون اساسی می گوید
یک . کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزایی ، مالی ، اقتصادی ، اداری ، فرهنگی ، نظامی ، سیاسی ، غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد
دو . این اصل براطلاق و یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است
سه . تشخیص این امر ( انطباق و عدم انطباق قوانین و مقررات با موازین اسلامی ) به عهده فقهای شورای نگهبان است .


اگر فقهای شورای نگهبان تشخیص دادند که :
تجویز ورود غیر مسلمان به شورای شهر ، مصداق سبیل بر مسلمان و ناقض قاعده نفی سبیل است و در نتیجه خلاف موازین اسلامی است ، جایی برای مشروعیت اقدام مجلس باقی می ماند ؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مجلس در راس امور است(خمینی کبیر)
Iran, Islamic Republic of
ریاست مشروط به شرایط دیده شده در قانون اساسی ، از جمله التزام عملی به اسلام
آکنده
سلام. جهان از شما بعیده که برخی نظرات را منعکس نمیکنی چرا نظرات آگاهی بخش را منعکس نمیکنی.پ
در همین رابطه من نظری گذاشتم ولی خبری ازش نیست چرا؟
Iran, Islamic Republic of
استنادی که به بخشی از کلام امام راحل (ره) در منشور برادری شده است ، نابجاست
امام همان طور که از فرمایشات بعدیشان هم پیداست ، نیاز فقیه به داشتن دید سیاسی و اجتماعی را منظور نظر داشته اند
نه لزوم توضیح اقناعی به جامعه
توضیح اقناعی برای مسلمان معتقد به اسلام و حکیمانه بودن دستورهای الهی ساده است
چرا که فرد دارنده اعتقاد به حکمت مطلق الهی جاهی برای اعتراض به حکم خدا نمی بیند
و البته بیان پاره ای از حکمتها ، به معنای محوریت آنها نسبت به احکام نیست تا در صورت فقدان حکمت مصرح ، حکم هم تغییر کند
ای بسا حکمتهای دیگری باشد که بیان نشده باشد
لازمه اعتقاد به حکیمانه بودن احکام الهی ، دوام روحیه تسلیم در برابر احکام خداوند است
Iran, Islamic Republic of
نفی سبیل قاعده‌ای اسلامی است که هرگونه تسط کفار بر مسلمانان را در هر زمینه‌ای از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی، جایز نمی‌شمارد.[۱]

از مهمترین آیات قرآنی که بر این اصل دلالت دارد آیهٔ ۱۴۱ سورهٔ نساء است[۲]:

الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا
همان منافقان که در انتظار فرصتند تا اگر فتحی از ناحیه خدا نصیب شما شود خود را از شما دانسته، می گویند: مگر مابا شما نبودیم و اگر نصیب کافران شود به آنان می گویند: مگر نبود که ما رهنمودهای خود را به شما قبولاندیم و نمی گذاشتیم به دین مؤمنین بگروید، ولی خدا در قیامت بین شما حکم خواهد کرد و خدا تا ابد اجازه نداده که کافران کمترین تسلطی بر مومنان داشته باشند[۳]


۱ - حسین رحمانی. «قاعده نفی سبیل از منظر فریقین». پایگاه حوزه، تابستان ۱۳۸۲. بازبینی‌شده در ۱۴ آذر ۱۳۹۰.
۲ - «آیه نفی سبیل». ویکی‌فقه. بازبینی‌شده در ۱۴ آذر ۱۳۹۰.
۳ - علامه طباطبایی. «تفسیر المیزان». ایگاه اطلاع رسانی غدیر. بازبینی‌شده در ۱۴ آذر ۱۳۹۰.
کتاب «قاعده منع استیلای کفار بر مسلمانان»نوشته محمد اسعدی دانش آموخته حوزه علمیه قم منبع جامعی برای این موضوع است.
Iran, Islamic Republic of
« 2 ـ در حکومت اسلامی به مفهوم دولت ـ ملت و کشور ـ ملت طبق اعلام صریح مقام معظم رهبری ارکان آن باید از تبعیض جلوگیری کنند و آنجا که تفاوت گزاری لازم است از مجرای قانون ساری و جاری شود. نمی‌توان حکومت ملی داشت اما فرصت‌های اجتماعی برابر در آن نباشد. خوشبختانه باید افتخار نمود قانون اساسی ما براساس فقه پویا و محکم تشیع این مسئله را حل نموده است. بنابراین اختلافات فقهی در حوزه حکومت با فصل‌الخطابی قانون اساسی یا ولایت مطلقه فقیه باید به سرانجام و یگانگی برسد. »

همان طور که آقای حجاریان می دانند ، آن تبعیضی محکوم و نادرست است ، که ناروا باشد
قانون اساسی هم در بند ۹ اصل سوم وظیفه دولت را رفع چنین تبعیضهایی قرار داده است

اما ندادن حق ورود به حیطه مدیریتی و سیاسی مسلمانان ، یک اصل و قاعده فقهی مبتنی بر آیات و روایات است

در ضمن همین موقعیت سیاسی و اجتماعی ، در خود بدنه اسلامی هم ، در درجه اول ، تشویق به رفتن به سویش ندارد
در واقع سمتها ، به خودی خود ، حتی بالاترینش ، ارزش ذاتی ندارند ، بلکه مورد بی رغبتی اولیای دین هستند
آن چه یک مسلمان را ، ترغیب به عهده داری سمت می کند ، انجام وظیفه و خدمت به جامعه اسلامیست
نه نازیدن به آن سمت
سمت برای مسلمان افتخار آور نیست ، که به عکس ، باریست سنگین که ، باید از خدا استمداد کرد برای به سرمنزل رساندنش
حب جاه و مقام یکی از مواردیست که به شدت در کتب حدیثی و اخلاقی مذمت و نهی شده است
بنا بر این با تعابیری مثل حق و مساوات و ... خیلی شلوغش نکنیم

مدیریت کافر بر مسلم ، گر چه به صورت ضمنی و خیلی جزئی ، نه حق اوست
و نه این که مسلمان و کافر با هم مساوی باشند ، تا بعد بخواهد بر اساس برابری شخصیتی ، موارد مرتبط با آنها هم برابر کنیم
شما اگر مقداری در مورد مسایل حقوقی در رابطه کفار و مسلمانان مثل ارث ، دیه ، قصاص و ... مطالعه می کردید ، هرگز به برابری آنها حکم نمی کردی
برابری همه جا عدالت نیست
پاره ای موارد مصداق روشن ظلم است
و اینجا یکی از موارد مسلم ، قطعی و صد در صد ظلم است
با ادعای عدالت ظلم نکنیم

کفر بزرگترین بزه است
نباید چنین بزهی تشویق شود
آری کافر ذمی در پناه اسلام است
جان ، آبرو و مالش محترم است
اما برابر با مسلمان هرگز

برخی از محبت های ماها
مصداق روشن دشمنیست


بکار بردن تعابیری مثل موحد ، تثبیت کافر بر کفرش هست
و این صداقت نیست
نباید بیماری که مبتلا به مهلک ترین مرض است ، و می تواند ، رفعش کند گفت :
حالت خوب است
حتی غیر صریح
او فردای قیامت می تواند جلوت را بگیرد و بگوید :
چرا باعث شدی من سمت جهنم را بهشت ببینم
مگر تو مسلمان نبودی ؟
مگر تو وظیفه نداشتی بگویی مسیر من مسیر الهی نیست ؟
چرا مرا فریب دادی ؟
مگر تو نمی دانستی که لا مؤثر فی الوجود إلا الله ( در هستی جز خدا موثری وجود ندارد و بدون اذن او نمی تواند منشا اثری باشد ؟ )
پس چرا از ابراز عقیده صحیحت ترسیدی ؟
مگر روزیت از دست خدا بیرون آمده و در دست کفار قرار داده بودند ، که دچار واهمه شدی ؟
....
Iran, Islamic Republic of
میزان ، شایستگی و کارامدی افراده نه دین و مذهب و رنگ و نژاد و امثالهم.