جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش:

شهید حججی دست‌پرورده نظام تربیت دینی است

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب: 558096
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: شهید حججی یکی از دست پرورده‌های جامعه دینی است.
شهید حججی دست‌پرورده نظام تربیت دینی است
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ضرورت آموزش قرآن و معارف دینی به دانش‌آموزان اظهار داشت: از زوایای مختلف می‌توان به مسئله آموزش قرآن و معارف در مدارس نگاه کرد که مهم‌ترین نکته این است که تربیت دینی منطبق با فطرت الهی انسان و منطبق با نظام حاکم بر جمهوری اسلامی ایران و خواسته مردم مسلمان و متدین کشور اسلامی ایران است.
وی افزود: ثمره نظام تعلیم و تربیت اسلامی چیزی است که در جامعه اسلامی مشاهده می‌کنیم اگر تربیت ما دینی نباشد امثال شهید حججی را نمی‌توان تحویل جامعه داد شهید حججی یکی از دست پرورده‌های جامعه دینی است و 36 هزار دانش‌آموز شهید نیز دست پرورده جامعه دینی هستند همچنین اگر امروز در جامعه استقلال و امنیت و آرامش داریم در واقع نتیجه همان تربیت دینی است که انسان را با وظایف و مسئولیت‌ها و حقوقش آشنا می‌سازد.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان داشت: تمامی قوانین از جمله قانون اساسی، قوانین موضوعه و اسناد بالادستی مثل سند تحول بنیادین، تکلیف نظام تعلیم رسمی و عمومی را تعیین می‌کنند و آموزش و پرورش بر این اساس راه‌ها و روش‌ها همه باید در جهت هدف عالی برگرفته از قرآن کریم باشد.
وی با قرائت آیه قرآن «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً» خاطر نشان کرد: این حیات طیبه را که در سند تحول مشاهده می‌کنیم از قرآن گرفته شده و ما موظفیم بستر را برای رسیدن به حیات طیبه فراهم سازیم در این مسیر نیز برای تعلیم و تربیت اسلامی باید مبانی وحیانی قرآن کریم، سنت و احادیث معصومین(ع) را تبدیل به فرآورده‌های قابل استفاده کنیم و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم تا آموزش و پرورش به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان علم و مخاطبین واقعی که دانش‌آموزان هستند، این مفاهیم را برای دانش‌آموزان قابل فهم قرار دهند.
اولین گام برای تبیین فرهنگ قرآنی در جامعه آموزش روخوانی است
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اهمیت آموزش حداقل روخوانی قرآن یادآور شد: اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه جاری و ساری شود گام اول آن، تلاوت قرآن است.
وی متذکر شد: در گذشته بنای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر تربیت به ویژه تربیت اسلامی نبوده است؛ وقتی رویکرد همین باشد انتظار زیادی نمی‌توان داشت.
با تعامل حوزه علمیه و آموزش و پرورش شاهد تحقق تحول سند بنیادین خواهیم بود
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: بر این اساس سند تحول بنیادین تدوین و مورد بهره برداری قرار گرفت و آموزش و پرورش مکلف شد مدیریت این تحول بنیادین را با استفاده از همه داشته‌های نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی مدیریت نماید و شاهد تحقق تحول سند بنیادین و تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش و پرورش باشیم.
وی ادامه داد: نگاهی در جامعه ما وجود دارد که باید اصلاح شود؛ غالباً افراد این تلقی را دارند که آموزش و پرورش با همه لوازم و ضروریات و نیازهایی که دارد متولی تعلیم وتربیت است در حالی که این نگاه باید به این شکل اصلاح شود که مدیریت این فرآیند بر عهده آموزش و پرورش است ولی اگر سایر عوامل مؤثر و متغیرهایی که می‌توانند در تربیت اثرگذار باشند به میدان نیایند، موفقیتی به دست نمی‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی افزود: برای نمونه در رأس دستگاه‌ها، صدا و سیما قرار دارد؛ در فصل هشتم و بیانیه مأموریت در هر 2 قسمت اشاره شده است که همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و صدا و سیما باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا وظایف خود را در حد توان دنبال کند.
رسانه‌های گروهی یکی از عوامل مهم و مؤثر در شکل‌گیری شخصیت تربیتی دانش‌آموزان هستند
وی تصریح کرد: رسانه‌های گروهی و وسایل ارتباط جمعی یکی از عوامل مهم و مؤثر در شکل‌گیری شخصیت تربیتی دانش‌آموزان هستند اما همه اینها در اختیار آموزش و پرورش نیست؛ دانش‌آموزان تنها چند ساعت در اختیار آموزش و پرورش هستند در این خصوص باید یک مدیریت واحد وجود داشته باشد تا همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم و به اهداف برسیم.
بدون همراهی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، تحقق اهداف تعلیم اسلامی امکان ندارد
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد: زیربنای این ستاد به صورت نظام‌مند و سازمان‌یافته در سال 79 گذاشته شد که اولین موافقت‌نامه 2 دستگاه بیشتر جنبه توصیه‌ای داشت؛ حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اهداف مشترکی دارند و اگر این دو با هم همکاری نکنند، تحقق اهداف امکان‌پذیر نیست.
وی اظهار داشت: تولیدات علمی در تعلیم و تربیت باید از سوی حوزه‌های علمیه صورت بگیرد؛ بدان معنا که به عنوان متخصص و متولی اصلی تبیین معارف قرآن و سنت معصومین(ع) حرکت کنند، در سال 1389 در پی توصیه‌های رهبری مبنی بر ضرورت تعامل قوی‌تر و حضور حوزه‌های علمیه در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور شده‌ایم، وارد فاز جدیدی از تعامل شده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی متذکر شد: این مسیر متعالی به دنبال فرمایشات رهبری شکل تازه‌ای یافت و ستاد با حضور 6 معاون از حوزه‌های علمیه و 6 معاون از آموزش و پرورش و با ریاست وزیر آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه وارد فاز جدیدی شد و هر سال شاهد رشد کمی و کیفی تعامل و همکاری 2 مجموعه بوده‌ایم.
وی پیرامون آموزش مبانی قرآن کریم گفت: در خصوص آموزش قرآن قدم‌هایی برداشته شده است هر چند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم؛ حوزه‌های علمیه برای این بحث و سایر فعالیت‌های تربیت اسلامی هرچه داشته‌اند در طبق اخلاص نهاده‌اند، آموزش و پرورش هم فضا را برای حضور افرادی که می‌توانند کمک کنند باز کرده است اما اینکه چقدر برنامه‌های قرآنی توسعه یافته است باید متولی این برنامه‌ها در وزارت پاسخگو باشند.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: حوزه‌های علمیه در موافقت‌نامه‌ای که با آموزش و پرورش دارند در اعزام روحانیون به واحدهای آموزشی به صورت جدی وارد شدند؛ طرح امین یکی از برنامه‌هایی است که در وزارت آموزش و پرورش انجام می‌گیرد؛ سال 91 کمتر از 100 مدرسه روحانی مستقر داشتند ولی در حال حاضر بالغ بر 3 هزار و 600 مدرسه در کشور ما از این نعمت بهره‌مند هستند ولی همین تعداد در برابر 106 هزار مدرسه در سراسر کشور عدد قابل توجهی نیست.
خانواده‌ها استقبال خوبی از حضور روحانیون در مدارس دارند
وی تصریح کرد: در مدارسی که روحانیون حضور یافتند موفقیت‌های محسوس و ملموسی را شاهد بودیم ده‌ها هزار مدرسه تقاضای ورود روحانیون به مدارس را دارند و خانواده‌ها نیز استقبال خوبی از روحانیون دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در مورد دانش‌محوری و توانمند کردن روحانیون عنوان کرد: این تمهیدات در همان موافقت‌نامه دیده شده است و مصوبات ستاد همکاری‌ها برای طرفین لازم‌الاجراست.
وی تصریح کرد: سال گذشته برای اولین بار در تاریخ 2 دستگاه اتفاق افتاد که برنامه‌هایی با رویکرد همکاری حوزه در قالب برنامه سالانه به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد و اعتباراتی نیز تخصیص یافت و امسال برای سال دوم این امر محقق شد که 3 برنامه را با 24 فعالیت برای استان‌ها تعریف کردیم.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وزیر آموزش و پرورش در برنامه خود که به مجلس شوای اسلامی ارائه کرده است توسعه و تقویت حوزه‌های علمیه را یکی از محورهای مهم عنوان کرده است.
وی ادامه داد: همکاری‌های 2 مجموعه در 4 محور، تربیتی ـ تبلیغی، پژوهش و آموزش، برنامه‌ریزی درسی و آموزش منابع انسانی صورت می‌گیرد، موارد مذکور در حوزه توانمندی‌ها مربوط به حوزه چهارم است.
یکی از مسائل مهم تقویت رویکرد قرآنی همکاران فرهنگی بوده است
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه گفت: در این محور یکی از مسائل مهم، تقویت رویکرد قرآنی همکاران فرهنگی بوده است دوره‌های آموزشی و توانمندسازی و مهارتی برای همکاران فرهنگی برگزار شده که البته با توجه به محدودیت‌های منابع مالی و فشردگی برخی از برنامه‌ها فراگیری به گونه‌ای نبوده که در حدود یک میلیون همکار فرهنگی را به طور کامل پوشش دهد ولی در این مسیر قرار گرفته‌ایم و آن هم مهم است.
خانواده‌ها باید نسبت به تربیت فرزندان اهتمام ورزند
وی افزود: خانواده‌ها باید نسبت به تربیت فرزندان اهتمام ورزند و حساسیت بیشتری داشته باشند؛ انتظار ما این است خانواده‌ها همان قدر که به میزان که به فکر زیرساخت‌های خانواده هستند در این باره نیز حساس باشند.
دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد: خانواده‌ها در کشور جمهوری اسلامی ایران، مؤمن، ولایی، متدین و مقید به مسائل جمهوری اسلامی هستند، از این رو همان قدر که نسبت به درس ریاضی، فارسی و زبان اهمیت قائلند لازم است نسبت به معارف دینی و قرآن نیز اهتمام داشته باشند.
ائمه جماعات در مساجد نقش بسیار مهمی در تقویت علم و دانش و فهم قرآنی دانش‌آموزان دارند
وی بیان کرد: ائمه جماعات در مساجد نقش بسیار مهمی در تقویت علم و دانش و فهم قرآنی دانش‌آموزان دارند اگر این حضور محسوس‌تر شود بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد البته در حال حاضر این حضور وجود دارد، برای نمونه سازمان تبلیغات عهده‌دار گفتمان‌های دینی در مدارس است و جلسات متعددی در این عرصه برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی عنوان کرد: اینکه نیاز است درس قرآن و توانمندی دانش‌آموزان را در فهم قرآن کریم افزایش دهیم نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد، انتظار مردم نیز همین است و باید آموزش‌ها به سمت و سوی حرکت دانش‌آموزان برای فهم قرآنی برود.
عمده فعالیت‌ها باید سرمایه گذاری در دانشگاه فرهنگیان باشد
وی با اشاره به اهمیت توانمندسازی فرهنگیان گفت: عمده سرمایه‌گذاری‌ها باید در دانشگاه فرهنگیان باشد، اگر بتوانیم نیرویی که به نام معلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل می‌شود را توانمند سازیم و منطبق با سند تحول بنیادین و اهداف نظام جمهوری اسلامی تربیت کنیم یک سرمایه گذاری 30 ساله را در تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.
متاسفانه گاهی در ورود افراد غیر کارآمد به وزارت آموزش و پرورش تحمیل هایی وجود دارد
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش یادآور شد: در این راستا باید عنایت ویژه‌ای صورت بگیرد؛ گاهی شاهد آن هستیم که به آموزش و پرورش تحمیل‌هایی صورت می‌گیرد که در راستای تحول سند تحول بنیادین که تأکید مقام معظم رهبری است، نیست؛ در این عرصه باید جذب نیروی متخصص در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد؛ در برخی از موارد تحمیل نیروهایی که کارآمدی لازم را برای معلم شدن و تحقق اهداف سند تحول بنیادین ندارند یکی از دغدغه‌های جدی به شمار می‌رود.
دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت نیروی متخصص دارد
وی بیان کرد: راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان با این هدف عملیاتی شد که معلمینی تربیت شوند که توانایی تحقق سند تحول بنیادین را داشته باشند؛ رهبری نیز بر این دانشگاه تأکید داشتند چرا که تحول وابسته به نیروی انسانی است و در این زمینه باید در جهت تقویت دانشگاه فرهنگیان دقت لازم صورت بگیرد و ورود به آموزش و پرورش را از مجاری دیگر محدود کنیم.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *