چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

انتقاد تاجرنیا از ائتلاف بد با روحانی و ژست عدم سهم‌خواهی جریان چپ

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 557957
اظهارات تاجرنیا که توسط کثیری از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی هفته‌های اخیر تکرار شده است، نشانه‌هایی از اتفاق قریب‌الوقوع «عبور از روحانی» ارزیابی می‌شود که قرار است در اردوگاه جریان چپ رخ دهد.
انتقاد تاجرنیا از ائتلاف بد با روحانی و ژست عدم سهم‌خواهی جریان چپ
به گزارش جهان نيوز؛ علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است:

«اصلاح‌طلبان پیش از تصمیم‌گیری در مورد ائتلاف یا عدم ائتلاف یا گروهی که با آنها ائتلاف می‌کنند باید یک سازو کار مناسب، مشخص و شفاف داشته باشند تا روشن شود که هدف از ائتلاف چیست و بعد از حصول نتیجه در قدرت چقدر سهم خواهند داشت. متاسفانه در ائتلاف های قبلی به این نحو رفتار نشد و اکنون شاهد پیامدهای آن هستیم.»

او همچنین می‌افزاید: یکی دیگر از اشتباهات اصلاح‌طلبان این است که شاهدیم بعضا در سخنرانی‌های خود می‌گویند که ما برای رسیدن به قدرت تلاش نکریم. این حرفها بسیار زیبا است اما فقط مصرف عامیانه دارد. فعالان سیاسی اصلاح طلب نباید فراموش کنند که وقتی ما در انتخابات از یک فرد حمایت می‌کنیم، باید در مقابل مردمی که آنها را به پای صندوق رای دعوت کرده‌ایم پاسخگو باشیم. این پاسخگویی مستلزم حضور در قدرت است. نمی‌توان در مقابل خواسته‌ها و انتظارات برآورده نشده مردم گفت که ما در دولت سهمی نداشتیم یا نمایندگانی را به مجلس فرستادیم که بعد از انتخابات با خط مشی ما همراه نبودند. این نوع پاسخ ها شاید در کوتاه مدت مفید باشد اما در بلندمدت کارایی ندارد و تنها نتیجه آن بی اعتماد شدن مردم به جریان اصلاحات است.[۱]

*تاجرنیا قبل از این نیز طی اظهاراتی درباره دولت آقای روحانی گفته بود: «به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»[۲]

اظهارات تاجرنیا که توسط کثیری از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز طی هفته‌های اخیر تکرار شده است، نشانه‌هایی از اتفاق قریب‌الوقوع «عبور از روحانی» ارزیابی می‌شود که قرار است در اردوگاه جریان چپ رخ دهد.

اتفاقی که البته در بطن آن نکته مهمتری وجود دارد و آن تکذیب و انکار گذشته مشترک اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور روحانی و مسئولیتی است که جریان سیاسی خاص در قبال برجام و عملکرد دولت اعتدال در مقابل مردم دارد. (ستاد جریان سیاسی خاص معتقد است محصول این فرمول را در انتخابات سال 1400 درو خواهد کرد.)

اظهارات تاجرنیا در اشاره به سهمی که رئیس‌جمهور روحانی از دولتش به اصلاح‌طلبان نداد نیز از آنجا دارای اشکال مبنایی است که آقای روحانی در دولت یازدهم نیز به اذعان خود اصلاح‌طلبان هرگز حاضر نشد مساند کلیدی دولتش در اقتصاد و فرهنگ و سیاست و امنیت را به چپ‌ها بدهد اما اصلاح‌طلبان به حمایت از او ادامه دادند و حتی در انتخابات دولت دوازدهم نیز با شدت و حدّت بیشتری از دولت و سیاست‌هایش حمایت کردند.

این مسئله جدای از آنکه اثبات کننده ابن‌الوقتی جریان چپ است، نشان می‌دهد که صحبت‌های اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه سهمی از دولت نداریم در نتیجه پاسخگوی عملکرد دولت هم نیستیم؛ حرف صحیحی نیست.

ماجرای ائتلاف اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور روحانی نیز اگرچه اصلاح‌طلبان این روزها به دنبال کتمانش هستند اما این مسئله یک «دروغ تاریخی» است که در شمارگان قبلی وبلاگ مشرق کراراً به آن اشاره کرده‌ایم...

۱_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3644727
۲_mshrgh.ir/773000
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *