جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رونمایی قطعات عاشورایی مأوا

دعای مداح جانباز برای مسئولان فراموش‌کار

يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب: 557859
آیین رونمایی از قطعات عاشورایی مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) یکشنبه ۲۳ مهر ماه در مجموعه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.
دعای مداح جانباز برای مسئولان فراموش‌کار
به گزارش جهان نيوز، آیین رونمایی از قطعات عاشورایی مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) و تجدید خاطره با پیرغلامان آستان سیدالشهدا (ع) روز یکشنبه ۲۳ مهر ماه با حضور تعدادی از مداحان، پیرغلامان اهل بیت (ع) و تعدادی از هنرمندان در مجموعه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.
در این مراسم ضمن رونمایی از قطعات مجموعه های «نی‌نوا» با محوریت بازخوانی نوحه های قدیمی جنوب کشور و «سدباقر» با نگاهی به حیات نورانی امام باقر (ع)، تعدادی از پیرغلامان آستان حضرت سیدالشهدا (ع) نیز با حضور یادگاران و فرزندان آنها قدردانی شدند.



توصیه استاد حوزه و دانشگاه به روضه خوانان امام حسین (ع)
آیت الله سید حسین مومنی استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای  برنامه ضمن قدردانی از برگزاری این مراسم بیان کرد: حرکت نورانی سید الشهدا محدود به یک عصر خاص نیست و اتفاقا به  همین جهت امام حسین (ع) هیچ گاه محدود نمی شود. او امامی است که خونش به آسمان رفت و عرش الهی با خون او رنگین شد. این یک جریان ، فرهنگ و سیر است که باید به آن توجه کرد. البته که اهل بیت به ما نیازی ندارند و این ما این هستیم که باید به اهل بیت متوسل شویم. این ما هستیم که می خواهیم غلامی سید الشهدا را بکنیم.
وی با ذکر احادیث و تفاسیر دینی پیرامون مقام والای حضرت سیدالشهدا (ع) عنوان کرد: امام حسین (ع) برای نجات بشریت در کربلا حاضر شد. در حیات کنونی تنها راهی که می توان عقلانیت را تقویت کرد اتکا به نام خمسه طیبه و راس آنها اتصال به حضرت سید الشهداست. امام حسین (ع) نور هدایت و کشتی نجات است. او نور الله است که هیچ ظلمتی در آن راه ندارد.



این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون واقعه کربلا و نقش عقلانیت در قیام امام حسین (ع) توضیح داد: پس برای نجات عقل راه هایی چون زیارت سیدالشهدا، بُکاء و محفل نشینی برای امام حسین (ع) و ذکر و ذاکری و مرثیه ابی عبدالله در دسترس است. همین نفس هایی که در گفتن امام حسین از دهان خارج می شود خود به تنهایی عبادت است. اما من تقاضا می کنم در این میان به بحث روضه توجه و دقت بیشتری شود. نکات مهم  و جزیی در روضه ها وجود دارد که من از روضه خوانان عزیز می خواهم به این نکته نیز توجه کنند که به یاری خداوند بتوانند استفاده بهتری از این محافل داشته باشند.
مجالس امام حسین (ع) همیشه دل ها را شستشو می دهد
فرزند مرحوم رحیم منزوی از شاعران آیینی آستان امام حسین (ع) هم در این برنامه ضمن ارایه توضیحاتی درباره نصب سربند مشکی در سر مردمان منطقه آذربایجان حین برگزاری مراسم عزاداری امام حسین و واقعه کربلا از خاطرات عاشورایی خود با پدرش صحبت کرد.
حسام الدین سراج خواننده موسیقی ایرانی و خواننده مجموعه آلبوم های «وداع» به آهنگسازی سیدمحمد میرزمانی هم گفت: مجالس مرتبط با امام حسین همیشه عزیز است و دل های ما را شستشو می دهد و من امیدوارم چنین برنامه هایی همواره ادامه پیدا کند تا ما از این فضای معنوی استفاده کنیم.



تجلیل از حاج یونس حبیبی مداح اهل بیت و جانباز شیمیایی                                                                                                                             
تجلیل از حاج یونس حبیبی ذاکر اهل بیت و جانباز شیمیایی دوران هشت ساله دفاع مقدس بخش دیگری از این مراسم بود که در این بخش با حضور مصطفی ناظم، مهدی امین فروغی و حسین هوشیار از این مداح شناخته شده کشور با اهدای لوح از سوی احسان محمدحسنی رییس سازمان هنری رسانه ای اوج قدردانی به عمل آمد.
یونس حبیبی مداح قطعه شناخته شده «یا ابا عبدالله الحسین» هم بعد از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: خیلی از دوستان هستند که این روزها در آسایشگاه و بیمارستان هستند و آرزوی حضور در این جلسات را دارند اما متاسفانه به دلیل شرایط جسمانی قادر به حضور نیستند. یکی از این بزرگان حاج عباس مازنی است که سال هاست به دلیل جراحات ناشی از جنگ در بستر بیماری است. به راستی که این عزیزان با روضه های اهل بیت زندگی می کنند و اگر چه آنها از درد رنج می برند اما با روضه های اهل بیت نفس کشیده و زندگی می کنند. آرزو می کنیم خدا همه ما را همانند محسن حججی ها عاشورایی از دنیا ببرد و ما شبیه اربابمان حضرت سیدالشهدا دنیا را ترک کنیم. امیدوارم خداوند به همه مسئولانی که رفقای ما را فراموش کردند، حواس جمع تری هدیه کند که حواسشان بیشتر به دوستان ما باشد.



فرزند حاج اکبرناظم و بیان خاطراتی از عرض ارادت به سیدالشهدا
مصطفی ناظم فرزند مرحوم حاج اکبرناظم مداح سرشناس تهرانی هم بعد از مراسم تجلیل از یونس حبیبی ضمن بیان خاطراتی از ارتباط قوی پدرش با مجالس روضه خوانی بیان کرد: مردم باید خودشان قضاوت کنند که اکبر ناظم که بود و چگونه زیست؟ او به راستی هرچه داشت از امام حسین بود و هر چه گرفت به امام حسین اهدا کرد. حاج اکبر ناظم در زمانی زندگی کرد که مجالس سینه زنی و نوحه خوانی به این راحتی ها برگزار نمی شد چراکه عوامل رضا خان به هیچ عنوان اجازه برگزاری بساط روضه خوانی را نمی دادند به همین جهت ما باید قدر چنین برنامه ها و روزگاری را بدانیم که این چنین گسترده شاهد برگزاری مجالس روضه سیدالشهدا هستیم.
وی ادامه داد: پدرم همیشه این دعا را می کرد که خداوند ما را عارف بر حق امام حسین (ع) قرار بدهد و من امیدوارم تا دم مرگ دست حق امام حسین (ع) همواره کنار ما باشد.



مهدی امین فروغی پژوهشگر و مدرس موسیقی نیز در این مراسم توضیحاتی  را از تقسیم بندی کلی تاریخ مرثیه خوانی به حاضران در برنامه ارایه داد.  

منبع:مهر
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *