پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
سخنرانی متفاوت و شجاعانه یک روحانی /

پزشک زیرمیزی‌بگیر و تاجر، مقدس نیست!

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 557663
امید که همه ما در هر مسئولیتی که هستیم به این نکته توجه کنیم که هر عملی که انجام دهیم باید روز قیامت برای آن پاسخی داشته باشیم.
پزشک زیرمیزی‌بگیر و تاجر، مقدس نیست!
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: به تازگی در یک همایش مرتبط با سلامت که تعداد زیادی از مدیران و پزشکان در آن شرکت داشتند حضور داشتم. یکی از روحانیون جلیل‌القدر که مسئولیت مهمی در کشور دارد با موضوع (اخلاق پزشکی) سخنرانی متفاوت و به قول خودش (شجاعانه) داشت. بخشی از سخنان ایشان با تلخیص به این شرح بود:
 
(علم پزشکی و علم دین هر دو در اسلام مورد تمجید واقع شده‌اند / پزشک و روحانی هر دو به شرطی مقدس هستند که مقید به اخلاق اسلامی باشند / گاهی یک اقلیت، آبروی اکثریت را می‌بَرد / پزشکی که پا روی پا می‌اندازد و به درد مریض نمی‌رسد تا از دنیا برود در قتل او شریک است / پزشک قاتل و زیرمیزی بگیر مقدس نیست / هر کس مدیریت مجموعه‌ای را بعهده داشته باشد در کارهای خیر زیرمجموعه شریک است و اگر رخداد ناپسند یا ناگواری رخ دهد روز قیامت برابر آیه شریفه قرآن کریم (وَ قِفوهُم انّهم مسئولون) باید پاسخگو باشد / پزشک اگر تصور کند شفا به دست او است به نوعی مُشرک است چون شفا به دست خدای سبحان است و پزشک فقط وسیله است / رفتار خشن برخی پزشکان با بیماران تناسبی با اخلاق اسلامی ندارد / مرحوم دکتر قریب مقدس بود نه آن پزشکی که طبابت را به تجارت تبدیل کرده باشد)
 
بیانات این سخنران محترم که در این همایش چند بار به مدیران از سختی مسئولیت هشدار می‌داد، یادآور دو روایت شریف نبوی و تکان‌دهنده که در جلد 8 کتاب الغدیر آمده هم بود. برابر این دو روایت اگر فردی مدیر یک مجموعه شود در حالی که بداند از او شایسته‌تر هست یا کسی را به مدیریت یک مجموعه بگمارد در حالی که بداند شایسته‌تر از آنکه منصوب کرده وجود دارد، به خدای سبحان و رسولش و همه مسلمانان خیانت کرده است!
 
امید که همه ما در هر مسئولیتی که هستیم به این نکته توجه کنیم که هر عملی که انجام دهیم باید روز قیامت برای آن پاسخی داشته باشیم. چه بسا گاه تصمیم کوچک یک مدیر، سرنوشت یک فرد و بلکه یک خانواده و در مقیاس وسیع‌تر جامعه را تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *