جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
انهدام ۴۰باند بزرگ توزیع موادمخدر

تشخیص هویت معتادان از روی عنبیه

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 557272
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: هر۹ پایگاه مبارزه با مواد مخدر به دستگاه تشخیص هویت از روی عنبیه مجهز شده اند استفاده از این روش آمار دقیقی از تعداد معتادان ارایه می کند.
تشخیص هویت معتادان از روی عنبیه
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، سرهنگ محمد بخشنده با اعلام اینکه بزرگترین مشکل پلیس مبارزه با مواد مخدر ثبت اطلاعات جعلی ارائه شده از سوی متهمان مواد مخدر است، افزود: با تدابیر ویژه فرماندهی انتظامی و رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همه پایگاه های ۹ گانه پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به دستگاه تشخیص هویت از راه عنبیه چشم مجهز شده اند که با استفاده از ثبت اطلاعات به این روش امار ارائه شده از معتادان و خورده فروشان مواد واقعی ثبت می شود. 

وی با اعلام اینکه تشخیص هویت معتادان دستگیر شده در اجرای طرح های ضریتی همواره یکی از بزرگترین دغدغه های ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر است افزود: معتادان دستگیر شده به خاطر استفاده مکرر از مواد سر انگشتان خود را از دست داده اند در نتیجه ثبت اطلاعات آنها با استفاده از بانک اثر انگشت غیر ممکن است. معتادان  هر بار در زمان دستگیری خودشان را به یک هویت معرفی می کردند که همین باعث ثبت اطلاعات غیر واقعی و غیر قابل استناد می شد با تجهیز همه پایگاه ها به ثبت اطلاعات از طریق عنبیه چشم در حال حاضر اطلاعات ثبت شده واقعی است.

وی افزود: برخورد با معتادان متجاهر و دستگیری خورده فروشان مواد مخدر و توزیع کنندگان خورده پا یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان تهرانی از پلیس است، از این رو از ابتدای سال تاکنون همکارانم موفق به شناسایی و انهدام ۴۰ باند بزرگ تهیه و توزیع  مواد مخدر در سطح شهر تهران شدند  و بیش از ۸۰۰ نفر توزیع کننده  سابقه دار تاکنون تحویل مراجع قضایی شده اند. 

بخشنده با اشاره به افزایش طرح های ضربتی مبارزه با مواد مخدر و پاکسازی محل های تردد و پاتوق های تجمع معتادان در سطح شهر تهران گفت: نقشه کامل نقاط آلوده تردد و پاتوق های معتادان و خورده فروشان با استفاده از اطلاعاتی که شهروندان از طریق سامانه  ۱۱۰ در اختیار ماموران پلیس قرار می دهند تهیه شده، با توجه به پاکسازی تقریبی محله هروی متاسفانه محل تجمع معتادان به اطراف بزرگراه های همت، مدرس، تندگویان و یادگار امام و دره فرحزاد منتقل شده است، که این محل ها نیز به صورت دوره ای پاکسازی می شوند. 

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت با بیان اینکه تا وقتی تقاضا وجود داشته باشد توزیع کننده های خورده فروش و بزرگ نیز وجود خواهند داشت، تاکید کرد: پلیس در بحث مبارزه و مقابله با باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر در پایتخت کارنامه قابل دفاعی دارد آنچه مسلم است این است که بحث مواد مخدر و مقابله با آن یک کار گروهی است که جدا از دستگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی و پلیسی حتی شهروندان هم در آن دخیل هستند. در حال حاضر بسیاری از متولیان امر مبارزه با مواد مخدر غایبان اصلی اجرای طرح های مقابله ای محسوب می شوند. 

بخشنده افزود: بحث مبارزه با مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر در سطح پایتخت برای پلیس کار آسانی است. پاتوق ها شناسایی شده اند، پلیس نیروی مناسب و کارآزموده هم دارد در کمتر از ۴۸ ساعت پلیس توانایی آن را دارد که همه معتادان متجاهر را جمع آوری کند، این در حالی است که ظرفیت مناسب برای نگهداری و درمان این معتادان وجود ندارد.

نمی شود معتادان را داخل کلانتری ها و پایگاه های مبارزه با مواد مخدر نگهداری کرد شهرداری قول افزایش ظرفیت اردوگاه ها و کمپ های نگهداری را داده بود که تاکنون محقق نشده است. بهزیستی و کمیته امداد و وزارت بهداشت هم هر کدام به اندازه پلیس در امر مقابله دخیل هستند اما متاسفانه به تعهداتشان عمل نمی کنند. 
وی با اعلام اینکه تهران ۲۰ هزار معتاد متجاهر دارد، افزود: از این تعداد ۱۵ هزار نفر مرد و ۵ هزار نفر زن معتاد متجاهر هستند که برای زنان معتاد امکانات و ظرفیت های لازم وجود ندارد. 

بخشنده تاکید کرد: زنگ خطر استفاده از ماده مخدر گل در تهران به صدا در آمده است. خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون هیچ ماده مخدر جدیدی شناسایی نشده و فقط اسامی مواد مخدر برای گول زدن مصرف کنندگان جوان تغییر کرده است.
وی گفت: بیشترین مواد کشف شده از متهمان توزیع کننده هرویین ثبت شده همچنین ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر چندین باند توزیع گل و یک گلخانه کاشت این مواد مخدر را شناسایی و منهدم کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *