جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تاکید آخوندی بر احیای راه آهن کشور

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۶
کد مطلب: 556997
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از حمل و نقل قابل انتقال به راه‌آهن است که باید این امر محقق شود، گفت: در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که راه‌آهن را زنده کنیم.
تاکید آخوندی بر احیای راه آهن کشور
به گزارش جهان نيوز، عباس آخوندی بعد از ظهر امروز در آیین افتتاحیه فاز سوم کنارگذر غرب اصفهان اظهار داشت: اتفاقات خوبی در حوزه قانون مشارکت بخش خصوصی با وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده است، این قانون اجاره مشارکت ساخت، نگهداری و ناوگان را به بخش خصوصی در همه بخش‌های هوایی، زمینی و دریایی می‌دهد.وی افزود: آیین‌نامه قدیمی این قانون بر آزادراه متمرکز بوده است و ساخت را در اختیار دولت و هزینه را بر عهده بخش خصوصی قرار داده بود؛ ما این قانون را تغییر داده‌ایم و ساخت را بر عهده بخش خصوصی و به صورت شریک قرار دادیم تا مشکلات این آیین‌نامه حل شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با همین آیین‌نامه چند هزار میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم و توجه سرمایه‌گذاران  گسترش پیدا کرده است؛ می‌توان گفت بخش خصوصی 70 درصد و 30 درصد بخش دولتی در این پروژه‌ها شریک هستند و دوره بازگشت تسهیلات 12 ساله است.
وی ادامه داد: طی سه سال گذشته چندین هزار میلیارد تومان قرار داد منعقد شده است؛ در حالت کلی می‌توان گفت بازگشت سرمایه کاملا اقتصادی است و تحمیلی از سوی دولت نخواهد بود.
آخوندی خاطرنشان کرد: کمربند شرق و غرب اصفهان در آینده اصفهان می‌تواند بسیار موثر باشد و دسترسی‌ها و عبور را تسهیل می‌کند و با سرعت بسیار خوبی پروژه‌ها در حال انجام هستند.
وی با بیان اینکه موضوع دیگری که باید  به آن توجه داشته باشیم بحث ریل است، گفت: همیشه باید از گذشتگان تشکر کرد اما حجم نقل و انتقال هم پرمخاطره و هم وقت‌گیر است؛ در برنامه ششم توسعه تلاش بر این است که راه‌آهن را زنده کنیم و بخش عمده‌ای از حمل و نقل قابل انتقال به راه‌آهن است و شاید زمان بگیرد اما باید به آن سمت برویم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه بار در اصفهان با توجه به تولید 10 میلیون تن فولاد و ذوب‌آهن باید نقل و انتقال این میزان تولیدات را با ریل انجام دهیم، تصریح کرد: وجود حجم بار در جاده سبب اتلاف انرژی می‌‍شود درصورتیکه در ریل یک ششم آن انرژی مصرف می‌شود و همچنین ایمنی آن نیز بهتر است.
وی در ادامه گفت: راه آهن زرین شهر - بافق به طول 65 کیلومتر مورد توجه دولت است؛ این مسیر در حال دوطرفه شدن است و با سرعت در حال بهره برداری است و تاثیر زیادی در سهول جابجایی فولاد و مسافر اصفهان و یزد خواهد داشت.
آخوندی با بیان اینکه امروز 20 میلیون خودرو در کشور وجود دارد که سالانه یک میلیون خودرو نیز به آن اضافه می‌شود و این تعداد حجم ترافیکی سنگینی ایجاد می‌کند، گفت: راه اندازی دو کنارگذر غرب و شرق می‌تواند در ساماندهی ترافیک استان اصفهان تاثیر گذار باشد.
وی در پایان گفت: امید است با عزمی ملی و تفاهمی متقابل میان دولت و بخش خصوصی بتوانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *