پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پیاده روی اربعین چقدر هزینه دارد؟

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب: 556984
بعد از سقوط صدام به دلیل استقبال بی نظیر مردم عراق از زوار امام حسین(ع) در ایام اربعین، هزینۀ سفر کربلا به کرایۀ خودرو، صدور گذرنامه و روادید منحصر شده و مابقی هزینه ها بر عهدۀ مردم عراق است.
پیاده روی اربعین چقدر هزینه دارد؟
به گزارش جهان نيوز، بعد از سقوط صدام حسین در عراق، هزینۀ سفر عتبات عالیات به شدت کاهش یافت، به طوری که در سال 1380 هزینۀ سفر به کربلا برای هر نفر 400 هزار تومان محسوب می شد، اما امروز برای سفر به کربلا در ایام اربعین هزینه سفر فقط محدود به کرایۀ خودرو و هزینۀ صدور گذرنامه و روادید شده است و مابقی سفر به دلیل استقبال بی نظیر مردم عراق از زوار سیدالشهدا(ع) در موکب ها کاملاً رایگان است. 
قیمت و هزینه های سفر ایام اربعین سال ۱۳۹۶
هزینه سفر به کربلا برای کسانی که می خواهند به صورت زمینی مشرف شوند، ۳۵ هزار تومان (تعرفه بیمه و خدمات) و ۱۴۵ هزار تومان (تعرفه صدور ویزا – ۴۰ دلار) است؛ اما کسانی که قصد دارند به صورت هوایی به عراق بروند قیمت بلیط هواپیما به این مبالغ برای آن‌ها اضافه می شود.
موکب چیست و چه تعداد در مسیر موکب هست؟
تقریبا تمام مسیر پیاده‌روی اربعین از ابتدا تا انتها به وسیله چادرها یا سازه‌هایی تقسیم بندی شده است و هیئت‌هایی از سراسر دنیا مسئولیت این چادرها را بر عهده دارند. البته قریب به اتفاق این هیئت‌ها قبیله‌های عراقی هستند و عراقی‌ها به هیئت، موکب می‌گویند.
در این موکب ها چه خبر است؟ و چه خدماتی به زائران ارائه می‌شود؟
خدماتی که در این موکب ها به زائران کربلا ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:
• انواع پذیرایی صبحانه / ناهار / شام
طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام خود انتخاب کنید. مثلاً ممکن است در پیاده‌روی اربعین  یکی از موکب‌ها و چادرها به اصرار از شما برای خوردن قیمه نجفی دعوت کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید. حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همان جا مشغول پخت نان هستند. انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل کنید. فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است، بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند.
• انواع میوه
معمولاً موکب داران میوه ها را در وسط راه با اصرار به دست زوار کربلا می دهند.
• انواع شیرینی جات
خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.
• انواع نوشیدنی
چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است، چایی شکر معروف عراقی هاست که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند. علاوه بر چایی، قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر بین زائران توزیع می‌شود.
• محل خواب و استراحت
برخی از موکب داران طوری موکب خود را طراحی کرده اند تا محل مناسبی برای استراحت زائران باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی از شبانه روز عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.
• مشت و مال زائران
در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائران را در آن‌ها به صورت سنتی و حرفه‌ای و یا با دستگاه مشت و مال می دهند. حتی در مواردی پاهای خسته و خاکی زائران را به زور می‌شویند. و حتی اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند، ناراحت می شوند.
ایستگاه های امدادی و توزیع دارو و ملزومات پزشکی
در طول مسیر نجف به کربلا ایستگاه‌های امدادی برای زائران تعبیه شده است تا اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات پزشکی بهره مند شود. در طول مسیر پیاده‌روی اربعین هلال احمر ایران نیز ایستگاه‌هایی دارد که به زائران خدمت رسانی می‌کنند. 
ایستگاه‌های فرهنگی
در این ایستگاه ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشورهای فرهنگی میان زائران کربلا توزیع می شود. 
خدمات متفرقه!
برخی از موکب ها دست به نوع آوری زدند و خدماتی به مردم ارائه می‌کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد، مثلاً موکب هایی هستند که خیاط در آن‌ها با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده نشسته  است تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند. همچنین در موکب هایی کفاش نشسته تا کفش شما را ترمیم کند و برخی هم در موکب هایی با تلفنی در دست التماس می‌کنند که از تلفن آن‌ها استفاده کنی و با هرجای دنیا که می‌خواهی تماس بگیری.
آیا برای پیاده روی باید پول همراهمان باشد؟
معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز هزینه ای نخواهید داشت، اما مقدار کمی پول هم ضرر نخواهد داشت. بهتر است از پول ملی خود عراق استفاده کنید (دینار عراق).
اگر شارژ موبایلم تمام شد چه کنم؟اصلاً برق وجود دارد یا خیر؟
در طول مسیر(تقریباً هر یک کیلومتر) موکب هایی وجود دارد که در کنار جاده پنل های ۱۵ یا ۲۰ تایی برق را قرار داده‌اند و زائران دستگاه‌های برقی خود را از طریق این پنل‌ها شارژ می‌کنند. 
محل خواب چگونه است؟ و چه نکاتی را باید برای محل خواب در نظر گرفت؟
برای انتخاب محل خواب در طول روز با توجه به وجود خورشید و گرمای نسبی هوا نکته خاصی وجود ندارد، اما به زائران پیشنهاد می‌شود که برای خوابیدن خود قبل از ساعت ۸، محلی را از میان موکب‌های واقع در طول مسیر انتخاب کنند و با توجه به سرمای شب سعی کنند به جای چادر در موکب هایی که ساختمان دارند و گرم‌تر هستند، مستقر شوند. چراکه احتمال پیدا کردن جای مناسب و گرم برای خوابیدن بعد از ساعت ۱۱ شب کمی سخت است.
ذکر چند نکته در اینجا اهمیت دارد.اول اینکه جای خواب مناسب برای خواهران و برادران در طول مسیر پیاده روی اربعین وجود دارد. ثانیاً کسی در این سفر بدون جای خواب نخواهد ماند، زیرا جا و ملزومات خواب مثل پتو و بالش به اندازه کافی هست، فقط باید بتوانید موکبی که هنوز کامل پر نشده را پیدا کنید.البته اگر از خود اهالی عراق بخواهید، موکبی را به شما معرفی می‌کنند تا شما بدانید که هنوز کجا برای خوابیدن جا هست.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *