پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

تحلیل رفتارهای سیاسی ترکیه

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 556963
تنش در روابط آنکارا-واشنگتن و نزدیکی به روسیه و تهران، دو موضوع مهم در رفتارهای سیاسی ترکیه است.
تحلیل رفتارهای سیاسی ترکیه
گروه سیاسی جهان نيوز:تنش در روابط آنکارا-واشنگتن، ریشه در رفتار آمریکا و «جان باس» سفیر این کشور، در ترکیه دارد. ماجرا از آنجا آغاز شد که در سال 2010 آمریکا به درخواست اسرائیل تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرد که ترکیه آن‌ها را نادیده گرفت.
 
این اقدام آنکارا، خشم واشنگتن را برانگیخت و کاخ سفید از طریق سفیر خود در ترکیه، آشوب‌های 2013 استانبول را در دستور کار قرار داد. در سال 2015 با هدایت آمریکا، حملات تروریستی در ترکیه به اوج خود رسید و بالاخره در سال 2016 کودتای آمریکایی گولنیست‌ها در ترکیه عملیاتی شد.

پس از آن، با شناسایی شبکه کودتا، تنش در روابط آنکارا-واشنگتن، فزونی یافت و در نهایت منجر به تنش اخیر دیپلماتیک شده است. موارد مذکور به همراه تغییر ثقل سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا از ترکیه به عربستان در دوره ترامپ و طرح تجزیه و بالکانیزه کردن منطقه، منجر به نزدیکی هرچه بیشتر ترکیه به روسیه و ایران گردید تا جایی که مواضع اردوغان در قبال سوریه نیز تدریجا تغییر کرد.  

اکنون ترکیه درچارچوب نزدیکی به روسیه و ایران، منطقه کاهش تنش در ادلب را اجرایی می‌سازد تا با مداخله آمریکا در ادلب به بهانه سرکوب جبهة‌النصره مقابله کند. ترکیه سعی دارد از پیاده سازی مدل رقه در ادلب و تشکیل واحد کردی مورد حمایت آمریکا در سوریه ممانعت نماید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ترکیه تصمیماتش را یک شبه میگیرد و در اجرای آنها مصمم نیست و تا حدودی هم روسیه البته روسیه بعلت درگیریش با آمریکا در بازی با کارت ایران مدتیست به نفع ایران ورق بازی میکند ولی به ترکیه به هیچوجه اعتمادی نیست
آدمیزاد
Colombia
ترکیه هنوز از تروریستهای وهابی در سوریه حمایت میکند ، ترکیه هنوز عضوی از ناتو است و با دشمنان ایران همچون اعتلاف عربستان/اسراییل روابط نزدیک دارد ، به ترکیه اعتماد نکنید