کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قوانین کافی برای اجرای اقتصادمقاومتی وجود دارد

20 مهر 1396 ساعت 16:30

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در باره اقتصاد مقاومتی قوانین کافی وجود دارد و مشکلی از لحاظ قوانین نداریم اما بر اساس پژوهش های مجلس در اجرای آنها و همپوشانی برخی قوانین مشکل وجود دارد.


به گزارش جهان نیوز، حمیدرضا فولادگر، در مراسم آغاز نمایشگاه و دومین جشنواره صنایع برتر استان یزد با رویکرد اقتصاد مقاومتی افزود: تا پیشتر در تعریف اقتصاد مقاومتی اختلاف نظر زیادی وجود داشت، با توجه به شرایط کشور و افزایش تجربه همه به یک تعریف خاص و کوتاه رسیده اند.
وی افزود: در واقع تاب آوری و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکان های داخلی و خارجی موثر بر اقتصاد ایران تعریف مشترک امروز از اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری از سال 89 آن را مطرح و در سال های اخیر سیاست های آن را ابلاغ فرمودند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این نوع اقتصاد در برخی کشورهای توسعه یافته نیز مورد استفاده و توجه بوده و رهبر انقلاب این مفهوم را بومی سازی کردند تا مشکلات اقتصادی با تهدیدات و فشارهای آمریکا بیشتر نشود.
فولادگرد تصریح کرد: در واقع درخواست مردم این است که با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ، تاثیر و تکان های شکننده بر اقتصاد ایران کاهش یابد و این امر یک هنر محسوب می شود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه باید همواره اقتصاد را مقاوم کنیم، تا آسیب نبیند، افزود: نوسان اقتصادی و پس از آن مطرح شدن برجام و سپس مباحث پسابرجام ، چهار سال کشور را درگیر کرد و اقتصاد را معطل نگه داشت و فرصت را از دست دادیم و این گونه مدیریت ، توسعه و پیشرفت به همراه نخواهد داشت.
فولادگر با بیان اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی مستلزم اتحاد هر سه قوه است ، اضافه کرد: دولت به تنهایی در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق نخواهد بود و این امر در 2 سال گذشته دولت به تنهایی مباحث اقتصاد مقاومتی را با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت مشخص شده به گونه ای که تنها طرح های دولت برای افتتاح اولویت بندی شد.
وی با اشاره به برخی از رئوس اقتصاد مقاومتی بیان کرد: مردمی کردن از مهمترین بندهای این سیاست هاست و تا زمانی که همچون دوران دفاع مقدس ، بار اقتصاد مقاومتی را بر دوش تولید کنندگان در سطح کشور نگذاریم قفل اقتصاد گشوده نمی شود.
وی ادامه داد: شرط این کار هم اصلاح ساختار دولت ، کوچک کردن بدنه آن که سنگین و تنبل شد ، شفاف سازی و مبارزه جدی با فساد و لزوم جذب سرمایه ها به سمت تولید است.
رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس تصریح کرد: دولت تصدی گری را کم کند و زمینه حضور مردم در میدان را از طریق شرکت های تولید تعاونی و اصناف و واحدهای کوچک فراهم کند.
فولاد گرد تأکید کرد: حاکمیت باید بسترهای لازم را برای تولید فراهم کرده و تولید کننده نیز به حداکثر بهره وری و رقابت پذیر توجه جدی داشته باشد و تولید را با بالاترین کیفت عرضه کند و در عین حال قیمت تمام شده را به کمترین میزان برساند.
وی با بیان وجود انواع قانون های حمایتی از تولید کنندگان ، مشکل را در اجرای نادرست این قوانین دانست و گفت: گویا برخی از دستگاهها ، کارخانه مجوزسازی شده اند و کارکنانش تنها برای ایجاد مانع برابر تولید کنندگان حقوق می گیرند.
نماینده مجلس شورای اسلامی بحث دیگر در تحقق اقتصاد مقاومتی را تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: ارزش افزوده در تکمیل زنجیره تولید محقق می شود که متاسفانه در داخل کشور تولید به صورت جزیره ای است اما در برخی نقاط به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداشته شده و باید از آن حمایت شود.
وی افزود: چرا باید بیش از 93درصد دانه های روغنی برای تولید داخلی ایران از خارج وارد شود و از سوی دیگر با خطر محصولات تراریخته مواجه باشیم
در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد ، چند تن از ائمه جمعه شهرستان ها ، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی ، مسئولان شورای تأمین ، مدیران بخش های دولتی و خصوصی حضور داشتند، استاندار و مسئولان استانداری در این مراسم حضور نداشتند.

منبع:ایرنا


کد مطلب: 556960

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/556960/قوانین-کافی-اجرای-اقتصادمقاومتی-وجود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com