جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
گزارشی از هزینه‌تراشی برای زائران

درآمد میلیاردی هلال‌احمر از اربعین

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 556943
هر زائر باید ۶هزار و ۲۰۰تومان تحت عنوان هزینه هلال‌احمر پرداخت کنداز آنجا که خدمات ارائه‌شده ازطرف هلال‌احمر از سوی داوطلبان صورت میگیردچرا باید ۶هزار و ۲۰۰تومان تحت عنوان خدمات هلال‌احمر دریافت شود؟
درآمد میلیاردی هلال‌احمر از اربعین
به گزارش جهان نيوزبه نقل از فرهیختگان، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به قرارداد فی مابین حج و زیارت و سازمان هلال‌احمر، گفت: «این سازمان از ابتدای سفر زائران به کربلای معلی تا به امروز قراردادی را با سازمان حج و زیارت و شمسا برای خدمات بهداشتی درمانی زائران امضا کرده است که میزان دریافتی‌ها و هزینه‌ها هرساله و بر اساس احتیاج‌ها و اقتضائات اقتصادی و شرایط گوناگون تعیین تکلیف می‌شود.
 
هر زائر اربعین باید 6 هزار و 200 تومان تحت عنوان هزینه خدمات هلال‌احمر  پرداخت کند؛ از آنجا که خدمات ارائه‌شده از طرف سازمان هلال‌احمر از سوی جوانان و داوطلبان صورت می‌گیرد چرا باید از هر نفر (با توجه به تعداد بالای زائران) 6 هزار و 200 تومان تحت عنوان خدمات هلال‌احمر دریافت شود؟ به‌رغم این دریافتی با خدمات ارائه‌شده توسط بیمه‌ها آن 18 هزار و 800 تومان صرف چه اموری می‌شود؟کمی به عقب بر می‌گردیم؛ قبل از درگیری‌ها و جنجال‌های انتخاباتی در دی سال 95 که یکباره و در اقدامی اعجاب‌انگیز کنسروهایی بین مردم مناطق محروم توسط هلال‌احمر استان خوزستان و چند استان دیگر توزیع شد؛ 20 میلیون کنسروی که قرار بود در بین شهرهای منتهی به مرز عراق و بین زائران مراسم اربعین توزیع شود و نشد.

در همان ایام برخی نمایندگان مجلس که از موضوع خبر داشتند اعتراض‌هایی را مبنی‌بر پخش کنسروها بین زائران مطرح کردند اما نتیجه‌ای دربر نداشت و این کنسروها، در جایی دیگر و در زمانی دیگر و به شکلی دیگر توزیع و هزینه شد. اما همان‌طور که اشاره شد امسال و در جریان ثبت‌نام زائران اربعین حسینی مبلغ 6 هزار و 200 تومان از هر نفر دریافت می‌شود؛ اگر تعداد زائران ایرانی چون سال گذشته و بر اساس اعلام  مسئولان دو میلیون نفر باشد، 12 میلیارد و 400 میلیون تومان عاید هلال‌احمر خواهد شد.

 دولت زیربار هزینه زائران نمی‌رود
در همین راستا، سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به قرارداد فی مابین حج و زیارت و سازمان هلال‌احمر، گفت: «این سازمان از ابتدای سفر زائران به کربلای معلی تا به امروز قراردادی را با سازمان حج و زیارت و شمسا برای خدمات بهداشتی درمانی زائران امضا کرده است که میزان دریافتی‌ها و هزینه‌ها هرساله و بر اساس احتیاج‌ها و اقتضائات اقتصادی و شرایط گوناگون تعیین تکلیف می‌شود.

بر همین اساس سال گذشته برای ایام عادی مبلغ 12 هزار تومان برای هر نفر در نظر گرفته شد و امسال یعنی در سال 96 این مبلغ به 16 هزار تومان در ایام عادی به غیر از اربعین افزایش یافت.» مرعشی با اشاره به این موضوع که هزینه دریافتی برای ایام اربعین با باقی ایام سال متفاوت است، گفت: «در ایام اربعین به دلیل تعداد بالای سفرهای انجام‌شده به عراق، هزینه‌ها هم شامل تخفیفات ویژه می‌شود و با تمهیداتی که اندیشیده شد در سال گذشته 50 درصد تخفیف برای مبلغ 12هزار تومان در نظر گرفته شد و درنهایت هر نفر 6 هزار و 200 تومان به‌عنوان سهم خود برای خدمات هلال‌احمر پرداخت کرد. امسال نیز با اصرار سازمان حج و زیارت و به‌رغم وجود همان تخفیف 50 درصدی، آن مبلغ 6 هزار و 200 تومان را از زائران دریافت کردیم و افزایش نداشتیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به نقش دولت در جریان این دریافتی‌ها، افزود: «سازمان هلال‌احمر نهادی خصوصی است و بودجه دولتی برای این امر خاص یعنی خدمات‌دهی اربعین از دولت دریافت نمی‌کند. البته بارها از دولت خواسته‌ایم بودجه‌ای را جهت تسهیل امور زائران و حذف پرداختی مردم در این ارتباط اختصاص بدهد اما دولت تا به حال این اقدام را انجام نداده است و تصمیم بر آن شد تا این هزینه‌ها همچنان توسط مردم تامین شود.» مرعشی در ارتباط با چرایی و محل هزینه این 6 هزار و 200 تومان نیز گفت: «تمامی کارهای درمانی و حق درمان‌ها، اورژانس، اتوبوس آمبولانس‌ها و... به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند و هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، اما هزینه ویزای پرسنل، تغذیه و سایر ملزومات آنها در این سفر از مجرای همین دریافت 6 هزار و 200 تومان تامین می‌شود.»

 درآمد میلیاردی بیمه‌ها از اربعین
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با گلایه از وضعیت حضور و حقوق بیمه‌ها و انتقادها به هلال‌احمر، گفت: «کل مبلغ دریافتی جهت بیمه زائران 25هزار تومان است که 18 هزار و 800 تومان سهم بیمه‌هاست و 6 هزار و 200 تومان سهم هلال‌احمر، حال با تشریح وظایف این دو سازمان می‌شود گفت که هلال‌احمر با ارسال 60 تن دارو، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، ایجاد چادرهای درمان و... بدون دریافت ریالی حق درمان 6 هزار و 200 تومان دریافت می‌کند و بیمه‌ها که فقط در زمان فوت یا ادامه درمان در داخل کشور به تقبل هزینه‌ها ورود می‌کنند، 18 هزار و 800 تومان دریافتی دارند. به جرات می‌توان گفت این مقدار دریافتی برای هلال‌احمر هزینه زیادی نیست اما دریافتی بیمه‌ها با مقدار خدماتی که ارائه می‌دهند، حداقل 80 درصد ذخیره و سود مالی دارد.»

هزینه این مبالغ جهت تهیه کنسرو یا ویزای پرسنل هلال‌احمر یا هر موضوع دیگری می‌تواند توسط تخصیص بودجه توسط دولت بار فشار کمتری را بر دوش مردم قرار دهد که از این سفر دینی و معرفتی استفاده کنند و شبهاتی را ایجاد نکند که نه مسئولان از پاسخگویی در ارتباط با آن عاجز باشند و نه مردم از کم و کیف آن مطلع شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *