جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

اشمیت: مذاکرات مجدد ضرورت ندارد

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 556901
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن هشدار درباره عواقب لغو برجام از طرف آمریکا مذاکرات مجدد در این باره را رد کرد.
اشمیت: مذاکرات مجدد ضرورت ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، اتحادیه اروپا در مناقشات درباره توافق هسته‌ای با ایران از آمریکا می خواهد که به این توافق پایبند باشد.

"هلگا اشمیت"، دبیر کل سرویس خدمات برون مرزی اتحادیه اروپا و معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت"، اظهار داشت که ما انتظار داریم تا وقتی ایران برجام را اجرا می کند هه کشورهای شرکت کننده در این توافق به آن پایبند باشند. ما در حال حاضر یک بحران هسته‌ای با کره شمالی داریم و به بحران هسته‌ای دومی در خاورمیانه نیاز نداریم.

درخواست این دیپلمات آلمانی بیشتر متوجه رئیس جمهور آمریکا است که تا روز یکشنبه باید نظر خود درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره اعلام کند. اگر وی این مسئله را تایید نکند کنگره آمریکا باید در ظرف 60 روز درباره تجدید تحریم ها علیه ایران برنامه ریزی کند. ترامپ چند روز پیش در سخنانی اعلام کرده بود که روز پنجشنبه یا جمعه نظرش را در این باره اظهار می کند.

اشمیت توافق هسته‌ای با ایران را نتیجه 12 سال مذاکرات که تحت شرایط ساده‌ای انجام نشد ارزیابی کرده و گفت: "این توافق دنیا را امن تر کرده است و یک منبع خطر گسترش تسلیحات اتمی را از بین برده است."
وی در ادامه گفت: "اگر ترامپ این توافق را لغو کند یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه محتمل تر می شود. این اقدام منطقه را ناامن تر کرده و خطری برای همه ما است."

اشمیت که از نمایندگان شرکت کننده در مذاکرات هسته‌ای طولانی مدت با ایران نیز بود در بخش دیگری از سخنانش مذاکرات مجدد درباره توافق هسته‌ای را رد کرده و گفت: ما نباید فراموش کنیم که در اینجا مسئله یک توافق منع گسترش تسلیحات اتمی مطرح است که هدف آن کاملا برآورده شده است. از این رو هیچ ضرورتی ندارد که مجددا در این باره مذاکره کنیم.

وی همچنین با اشاره به اختلافات با ایران در مسائلی مانند سوریه و یمن گفت اما این مناقشات باید در توافقات و تشکل های دیگری حل شود.

ترامپ بار دیگر توافق اتمی با ایران را زیر سوال برده است. البته برخی دیگر از اعضای دولتی آمریکا از جمله وزیر دفاع این کشور از این توافق حمایت می کنند. اروپاییان مکررا درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران هشدار می دهند. بخصوص آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران به شروط این توافق پایبند است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *