جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

صف آرایی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه حزب الله لبنان

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 556884
هرچند حملات آمریکا و اسرائیل علیه مقاومت حزب الله همواره وجود داشته است اما افزایش این حملات از این نظر سوال برانگیز است که دلیل آن در این شرایط زمانی چیست؟
صف آرایی آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه حزب الله لبنان
به گزارش جهان نيوز،، تشدید حملات آمریکا، اسرائیل و نیز عربستان علیه حزب الله لبنان در شرایطی است که این محور در سوریه و عراق با مجموعه ناکامی هایی روبه رو است و از سوی دیگر توانمندی های حزب الله نیز همچنان روند صعودی دارد.
صف آرایی آمریکا علیه مقاومت متوقف نمی شود، بلکه با گذشت زمان نقشه های آمریکا، اسرائیل و عربستان برای ناکام گذاشتن مقاومت در سوریه روشن تر می شود و به موازات آن هماهنگی بین این سه علیه مقاومت قوت می گیرد.
اسرائیل و عربستان رودرروی حزب الله
در این میان حاکمان سعودی به لبنانی ها اعلام کردند باید بین حمایت از حزب الله و یا رویارویی با آن یکی را انتخاب کنند و همزمان با آن مسئولان اسرائیلی آشکارا تمام نهادهای لبنان  و ارتش این کشور را هدف تهدید قرار دادند که جدیدترین مورد آن اظهارات اویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل بود مبنی براینکه تمام نهادهای دولتی و ارتش لبنان در تیررس حملات اسرائیل قرار دارند.
تلاش آمریکا برای همراه کردن اروپا علیه حزب الله
وزارت خارجه آمریکا نیز خطاب به کشورهای اروپایی اعلام کرد، بین بازوی نظامی و سیاسی حزب الله تفاوتی وجود ندارد حال آنکه اتحادیه اروپا بین این دو تفاوت قائل است و با قرار دادن بازوی سیاسی حزب الله در فهرست گروههای تروریستی مخالف است.  
همچنین آمریکا اروپا را به تقویت تلاش برای رویارویی با تهدید مشترک (حزب الله) و ملحق شدن به گروه هماهنگی امنیتی آمریکا و اروپا فراخواند.
در این شرایط دیپلمات های اروپایی به مسئولان لبنانی اعلام کردند واشنگتن از آنان می خواهد در تحریم اقتصادی و سیاسی مشارکت داشته باشند.
جایزه 12 میلیون دلاری آمریکا برای دریافت اطلاعات از دو فرمانده حزب الله
نکته قابل توجه اینکه این مواضع آمریکا در چارچوب تعیین جایزه مالی به ارزش 12میلیون دلار قرار دارد که در ارتباط با اعلام اطلاعات در مورد دو نفر از فرماندهان مقاومت تعیین شده است.
بنا بر ادعای آمریکا ، طلال حمیه فرمانده حزب الله با چند حملات تروریستی و آدم ربایی و حمله به شهروندان آمریکایی مرتبط است و فواد شکر نیز فرمانده بلندپایه نظامی حزب الله در جنوب لبنان و عضو ارشد تشکیلات نظامی آن یعنی شورای جهادی است.
به هر حال افزایش حملات به حزب الله از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان احتمالات زیادی را در دل خود جا داده است از جمله دو احتمال مهم زیر:
اول: محور ضد مقاومت نمی تواند نتایح حاصل از شکست در سوریه و عراق را متحمل شود در نتیجه چاره ای جز ماجراجویی نظامی جدیدی علیه مقاومت ندارد و باید این کار پیش از افزایش قدرت و توانمندی حزب الله صورت بگیرد.
به این منظور حمله تبلیغاتی گسترده ای علیه حزب الله پیش از حمله نظامی آغاز شده است.
این احتمال با یک احتمال قوی تر همراه است و آن اینکه محور ضد مقاومت به خوبی متوجه است که در صورت هرگونه حماقت و حمله به لبنان، حجم حملات و خرابی علیه اسرائیل  چقدر خواهد بود.
با دقت در اظهارات سران نظامی، سیاسی و امنیتی اسرائیل می توان متوجه شد که چقدر متوجه این واقعیت هستند و می دانند که چنین حماقتی چه نتایجی برایشان رقم خواهد زد.
دوم: چه بسا محور آمریکا-اسرائیل- عربستان برای رویارویی با مقاومت به شیوه های دیگری متوسل شوند از جمله تحریم های اقتصادی، جنگ اطلاعاتی مانند اعلام جوایز مالی در مقابل دریافت اطلاعات از فرماندهان مقاومت، تلاش برای ایجاد شکاف در مقاومت با استفاه از مشکلات اجتماعی و یا فتنه انگیزی های داخلی
به هر حال مرحله آینده نوید بخش آرامش نیست.


منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *