چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

واکنش‌اروپا به‌اظهارات فرانسوی‌ها درباره‌مکمل‌برجام

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۵
کد مطلب: 556838
اظهارات مقام‌های فرانسوی درباره توافق مکمل برجام با ایران با واکنش انگلیس و آلمان رو به رو شده است.
واکنش‌اروپا به‌اظهارات فرانسوی‌ها درباره‌مکمل‌برجام
به گزارش جهان نيوز؛ در حالی که مقام‌های اروپایی در حال همکاری برای پاسخ متحد به تصمیم ترامپ در خصوص برجام هستند، اختلافاتی در مواضع آنها پدیدار شده که ممکن است موضع آنها را تضعیف کند. 
 
به نوشته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، برخی از شریکان اروپایی فرانسه این کشور را برای اجتناب از موضع‌گیری‌هایی مانند اظهارنظر درباره «توافق مکمل برجام» برای مهار برنامه موشکی ایران تحت فشار قرار داده‌اند. 

 منابع آگاه می‌گویند دولت‌های اروپایی که طرف‌های توافق هسته‌ای با ایران هستند در حال آماده کردن پاسخی رسمی به تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران هستند، اگرچه نسخه نهایی این پاسخ به نوع تصمیمی بستگی دارد که واشنگتن آن را اعلام خواهد کرد.

بیانیه اروپایی‌ها که احتمالاً ساعتی بعد از تصمیم ترامپ منتشر خواهد شد از واشنگتن انتقاد نخواهد کرد و به جای آن حمایت اروپایی‌ها از توافق هسته‌ای را مورد تأکید قرار خواهد داد. 

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند این بیانیه احتمالاً نگرانی‌های آمریکا درباره رفتار منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را تأیید اما تأکید خواهد کرد که باید به آنها به صورت جداگانه رسیدگی کرد.
علی‌رغم این، اروپایی‌ها درباره نحوه پاسخدهی به درخواست‌های مقام‌های آمریکایی برای مذاکره مجدد در خصوص برجام با یکدیگر اختلاف دارند.
سفیران کشورهای اروپایی روزهای گذشته با قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب آمریکا دیدار کرده‌اند تا پیام کلیدی این اتحادیه را به آنها برسانند: «ما تمایل داریم درباره نگرانی‌های آمریکا در خصوص ایران گفت‌وگو کنیم، اما آمریکا بایستی ابتدا این را روشن کند که به توافق هسته‌ای پایبند می‌ماند.»
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در دو سخنرانی اخیرش ظاهراً روش متفاوتی برای رفع نگرانی‌های آمریکا پیشنهاد کرد. 
وی در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: «من تمایل دارم این توافق (برجام) را با همکاری‌هایی که به کنترل فعالیت‌های موشکی ایران کمک می‌کند، تکمیل کرده تا اوضاع بعد از 2025 را مشخص کنیم.»
این موضع فرانسه به نگرانی‌هایی در میان شریکان اروپایی این کشور و همچنین روسیه و چین منجر شد. دو فرد آشنا به این موضوع گفتند که چندین دولت، نگرانی‌های خود را با پاریس در میان گذاشتند. آنها به فرانسوی‌ها گفتند مراقب باشند با دادن بهانه‌های تازه مخالفان برجام در دولت آمریکا باعث ایجاد این تصور نشوند که اروپا قصد کوتاه آمدن بر سر برجام را دارد. 
 یکی از منابع وال‌استریت‌ژورنال گفت: «این نگرانی احتمالی وجود داشت که این می‌تواند بر موضع مشترک اروپایی‌ها و در نهایت خود توافق، اثر بگذارد.»
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *