جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۱۷

وقتی پلیس ایرانی هم مجرد است و هم لباس تنگ می پوشد!

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۷
کد مطلب: 556817
چند‌سالي است كه در هفته نيروي انتظامي غير از مانورها و نمايشگاه‌هاي مختلفي كه همه‌ ساله برپا مي‌شود، در راستاي آشنايي مردم، نيروي انتظامي به رسانه هم روي آورده است تا ارتباط خود را با مخاطبان ملموس‌تر و بيشتر كند،
وقتی پلیس ایرانی هم مجرد است و هم لباس تنگ می پوشد!
گروه فرهنگی جهان نيوز، معصومه طاهري:چند‌سالي است كه در هفته نيروي انتظامي غير از مانورها و نمايشگاه‌هاي مختلفي كه همه‌ ساله برپا مي‌شود، در راستاي آشنايي مردم، نيروي انتظامي به رسانه هم روي آورده است تا ارتباط خود را با مخاطبان ملموس‌تر و بيشتر كند، به همين خاطر در اين ايام مجموعه‌هايي با تم پليسي- جنايي از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شود كه شايد مشهورترين آنها از نظر ماندگاري نام و حضور چهره‌هاي مشهور همچنين جلوه‌هاي ويژه سريال «ماتادور» به تهيه‌كنندگي زنده‌ياد كاسه‌ساز باشد،مجموعه‌اي كه چند سال پيش‌ روي آنتن رفت و معمولاً در اين روزها هم بازپخش مي‌شود، اما ‌غير از آن سريال‌هاي ديگري هم مختص هفته نيروي انتظامي از تلويزيون پخش مي‌شود.

در واقع نيروي انتظامي به اين نتيجه رسيده است كه براي نشان دادن خدمات پليس و جلوگيري از نشان دادن چهره‌اي غيرواقعي از پليس، مؤسسه «ناجي هنر» را راه‌اندازي كند و پروژه‌هاي سينمايي و تلويزيوني از خدمات «مشاور انتظامي» بهره گيرند.

با اين اقدام، حداقل بخشي از نگاه‌هاي غير‌واقعي به فعاليت‌هاي پليس در مجموعه‌هاي تلويزيوني و آثار سينمايي كه داراي ايرادات حقوقي و انتظامي بود، تصحيح شد. براساس همين روال امسال سريال «نوار زرد» براي شبكه دوم توليد شده است؛ مجموعه‌اي با مضموني جنايي- پليسي به كارگرداني پوريا آذربايجاني و با بازي امير آقایی كه در نقش سرگرد آگاهي ايفاي نقش مي‌كند. در نوار زرد سرگرد كيهان از افسران زبده فتا به همراه سروان محسن، با كلاهبرداري‌هاي اينترنتي متعددي روبه‌رو مي‌شود كه در اين ميان با ورود به پرونده‌اي اتفاقات جديدي رقم مي‌خورد...
 
 اما در كنار نقاط قوت و لزوم توليد و پخش چنين مجموعه‌هايي در تلويزيون، چند نكته آن هم در چنين سريال‌هاي پليسي به خصوص اين مجموعه ديده مي‌شود. اول اينكه در بيشتر سريال‌هاي پليسي به تقليد از غرب، افسر آگاهي و مأمور پليس زبده داستان فردي مجرد است و به نوعي تشكيل خانواده در آن جايي ندارد يا همسرش فوت شده يا به‌خاطر مشغله كاري، وقت ازدواج ندارد،به همين خاطر مجرد مانده و به هر صورت تنها و بدون زن و فرزند است.

متأسفانه اين افراط و افسارگسيختگي تأثيرگذار در سريال‌هاي پليسي درحالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين شاهد تفريط خسته‌كننده در سريال‌هاي حادثه‌اي بوديم؛ يعني در سريال‌هاي اكشن اعم از سريال‌هايي كه پليس، نيروهاي نظامي، پرستاران يا آتش‌نشان‌ها نقش اصلي داشتند بيشتر از اصل ماجرا، روابط خانوادگي‌ و عشق و عاشقي‌شان پررنگ بود و به تصوير كشيده مي‌شد كه دليل عمده آن شايد ضعف در توليد جلوه‌هاي ويژه و تلاش براي كم‌هزينه كردن كل پروژه بوده يا تأكيدهاي بيش از حد مسئولان بر خانواده ‌محور بودن، اما حالا گويا از اين طرف بام افتاده‌ايم و در اغلب اين آثار تجرد پليس يك اصل و عادي شده است و اين نكته مهمي است كه به‌خصوص در آثار توليدي براي پليس بايد لحاظ شود به‌گونه‌اي كه با سبك زندگي ايراني- اسلامي ما و حقايق موجود همخواني داشته باشد.

نكته ديگر اين است كه در كنار پرداخت خوب شخصيت سرگرد كيهان با بازي امير‌آقايي كه فردي آرام، با‌اخلاق و هوشيار است، به نظر مي‌رسد اين بازيگر همزمان با يكي از برندهاي پوشاك مردانه هم قرارداد بسته است چه آنكه به شكلي باورناپذير و نمايشي شخصيت اصلي سريال هر بار پوشش‌هايي دارد كه او را بيشتر از آنكه به سرگرد پليس شبيه كند، به يك مانكن و تبليغ‌كننده لباس شبيه كرده است. لباس‌هاي تنگ و نامناسبي كه بعضاً در شأن يك مأمور زبده و باتجربه پليس آگاهي نيست. نوع و مدل لباس‌هايي كه به تن دارد باعث شده تا بيشتر نگاه تماشاگر به جاي توجه به كار و روند ماجرا، متوجه آن باشد.

 درست است مدت‌ها تلويزيون به تبعيت از ماهواره در حال عادي‌سازي برخي پوشش‌ها در آثار خود حتي ميان مجريان شده است، اما حداقل از نيروي انتظامي و ناظراني كه سفارش‌دهنده اين آثار هستند، انتظار مي‌رود پوشش‌هاي مناسب آن هم از سوي مأموران آگاهي ارائه دهند. نكته بعدي مربوط به مسئله محرم و نامحرم است.مثلاً در قسمتي كه دختر موزيسين كشته شده بود روابط و دوستي دختر و پسر در ديالوگ‌هاي همكلاسي‌هاي دختر متوفي ساده و عادي نشان داده شده بود.

به نظر مي‌رسد نگاه نويسنده در تعيين خط‌مشي داستان بر محتوا غالب است و همين باعث شده تا هرطور كه خواسته است با كپي از داستان‌هاي غربي بدون توجه به مسائل عرفي و شرعي موجود داستان‌سازي كند، درحالي‌كه مجموعه‌هاي پليسي به دليل جايگاهي كه اين ارگان مهم در جامعه دارد بايد الگوسازي درستي داشته باشند و در كنار حرفه پليسي، سبك زندگي اسلامي - ايراني از سوي قهرمان داستان به مخاطبان به‌خصوص نسل جوان تزريق شود.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطالب عنوان شده از نگاه نگارنده درست و قابل تأمل است . اما از زاویه دیگر باید بپذیریم که اینها بخشی از حقیقت جامعه است . از طرف دیگر متأسفانه آسیبی که متوجه فرهنگ و سبک زندگی ایرانی - اسلامی است نوع پوشش متفاوت بازیگران در جلو دوربین و خارج از فضای فیلمبرداری است . باید بپذیریم که بازیگران یک فیلم یا سریال ناخواسته الگویی برای بینندگان می شوند و رفتار و پوشش ظاهری آنها در خارج از فیلم که امروزه با توجه به شبکه های اجتماعی بصورت فراروان در اختیار بینندگان قرار می گردد ، مخاطب را دچار سرگردانی کرده و این تضاد آسیب های فرهنگی و اجتماعی را بدنیال دارد .
حاجی همدانی
بابا بیذار کاسبیشو بکنه ابروی پلیس هم رفت بااین مشاوراش همه چیز پول پول پول
Iran, Islamic Republic of
باسلام وتشکر بالاخره یکی پیدا شد حرف دل ما را بگوید در این چند روز که از هفته نیروی انتظامی می گذرد هر وقت این سریال نوار زرد را می بینم از قیافه وتیپ این آقای پلیس لجم می گیرد واقعا از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی انتظار نداشتیم با آن سریالهای فاخر سالهای قبل برای خودم و هموطنانم واقعا متاسفم .هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک
چيز طبيعي در توليد فيلم پليسي اتفاق افتاده چون معمولاً كپي برداري از سريال هاي خارجي بوده ، حتي به خودشون زحمت نميدن تا كمي تأمل و تغيير محتوا وارد همون كپي برداري كنن.
چرت نگو
مرد حسابی پلیس های ما یا چاق اند یا بدریختن و ترسو فقط با اسلحه امکان پلیس بودن دارند
ای کاش یک رئیس پلیس قوی می اومد سرکار مجبورشون میکرد همه شون برن باشگاه
Iran, Islamic Republic of
کاملا باهات موافقم باز تیپ این تشویقی واسه بدنسازی میشه :-)
Iran, Islamic Republic of
لباسش، بیش از اندازه بدنش، تنگ است که نمایی چسبیده و بدن نما پیدا میکند. نشانه، خونمایی و کمبود است. یعنی بدن مرا ببینید! انگار بقیه بدن ندارند!
بازيگر از نظر پوشش ، گويش و رفتار تابع نظر كارگردان است.
Iran, Islamic Republic of
درباره تجرد مامور پلیس در این سریال بحثی ندارم اما نوع پوشش و آرایش موهای مامور پلیس خیلی دور از واقع هست. نکته ی دیگه رفتارهای غیرحرفه ای سرگرد آگاهی در این فیلم هست که مثلا در واقعیت خیلی به ندرت پیش می آید که افسر پلیس برای بازجویی از متهمین پرونده جنایی به تنهایی به منزل متهمین سرک بکشد و به تنهایی با دو نفر از متهمین که سابقه دار هم هستند و متهم ردیف اول پرونده جنایی هستند را در منزلشان بدون نیروی پشتیبانی و بدون اطلاع به مرکز پلیس متهمین را بازجویی کند. و یا با ماشین شخصی خودشان که گران قیمت هم هست به تعقیب و گریز بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
پلیسی که تو تلویزیون نشون داده میشه با پلیسی که ما تو جامعه می بینیم خیلی متفاوته. اینجا تو فیلما همه ی تجهیزات پلیس مدرن و مجهز و پیشرفته س ولی وقتی زنگ میزنی 110 یه نفر میاد با یه موتور که اگه لباس و بی سیمش نباشه متوجه پلیس بودنش نمیشی.
Iran, Islamic Republic of
ولنگاری فرهنگی است. رهبری فرمودند. یعنی در ساحت فرهنگ دولت همه چیز را رها و ول کرده است و هر کس هر کاری دلش خواست می کند. علی برکت الله!
Iran, Islamic Republic of
از همه جالبتر تنها هنر پلیس "اَنبِلیسی" نوشتن روی لباس و خودروهایشان است؛ میترسند اگر فارسی بنویسند خارجیها با گاوچران یا لبوفروش اشتباه شوند
Iran, Islamic Republic of
خدا شفاتون به که مجرد بودن را جرم میدونید! نفرت انگیز ترین کار خیانت است که کار شما متاهل ها ست نه مجردها
Iran, Islamic Republic of
به نام الله
خدا، تو را شفا دهد. اولا ما نگفتیم جرم، گفتیم ازدواج، بر تجرد، برتر است به هزاران دلیل. البته، ممکن است کسی ازدواج کند و همسرش فوت کند و به او، وفادار بماند. روی خطابمان، به او نیست. به کسانیست که تنهایی و بدون دوستدار زیستن را به همسرداری و با عشق زندگی کردن، ترجیح میدهند. این ها هستند که عقلشان کم است.
ثانیا، نفرت انگیزترین کار، غرور است که باعث میشود انسان، خودش را برتر دانسته و خیانت هم بکند. همین غرور، باعث میشود انسانی، شیفته خود باشد و مجرد بودن را به عشق دوطرفه، ترجیح دهد.
...
Iran, Islamic Republic of
معذرت میخوام ها ولی همه کارمون جور شد به لباس این بدبخت گیر دادیم این کارشون حداقل برا رسانه خوبه چون مردم به قول خودتون برای تماشای تیم این اقا هم که شده فیلمو میبینن
Iran, Islamic Republic of
اقا فیلمه واقعی که نیست