سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱۴
چرا اظهارات علوی از جهات مختلف نادرست است؟

پاسخی به اظهارات وزیر اطلاعات/ طبق قانون کدام نهاد مرجع صالح برای جاسوس بودن افراد هست؟

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۱
کد مطلب: 556792
هیچ قانونی نگفته که تشخیص جاسوسی با وزارت اطلاعات است.حتی مواردی که واجا بگو ید کسی جاسوس است دادگاه می‌تواند او را تبرئه کند یا بالعکس!
پاسخی به اظهارات وزیر اطلاعات/ طبق قانون کدام نهاد مرجع صالح برای جاسوس بودن افراد هست؟
گروه سیاسی جهان نيوز: سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشته است:"درخصوص دری اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و بازهم به صراحت اعلام می‌کنم، از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است"

اظهارات وزیر اطلاعات از جهات مختلف نادرست است:

۱- دری اصفهانی به موجب حکم قطعی دادگاه جاسوس شناخته شده و محکوم گردیده‌است.

۲-جاسوسی طبق قانون مجازات اسلامی جرم است و برابر اصل ۳۷قانون اساسی،هیچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.

بنابراین تنها مرجع صالح برای جاسوس بودن افراد طبق قانون اساسی،دادگاه است و نه وزارت اطلاعات.

۳-واجا ضابط دادگستری است و طبق ماده‌ی ۱۵ آیین دادرسی کیفری تحت تعلیمات مقام قضایی ،برای کشف جرم انجام وظیفه می کند و دادستان رییس ضابطین است.

۴-برابر ماده مزبور،گزارش ضابطین در صورتی معتبر است که موثق و مورد اعتماد قاضی باشد.

۵-هیچ قانونی نگفته که تشخیص جاسوسی با وزارت اطلاعات است.حتی مواردی که واجا بگو ید کسی جاسوس است دادگاه می‌تواند او را تبرئه کند یا بالعکس!

۶-در حال حاضر واجا تنها ضابط در امور امنیتی نیست و دستگاه های دیگری هم،مانند سازمان اطلاعات سپاه پاسداران وجود دارد.

۷-سخن نا موجه آقای علوی مانند آن است که دادگاه کسی را به جرم قتل عمد به قصاص محکوم کند و اداره آگاهی که ضابط برای کشف قتل است ،در برابر حکم قطعی دادگاه اعلام کند محکوم جرمی مرتکب نشده و قاتل نیست؟!

و این اتفاقی ست عجیب!!

۸-برخی از دوستان این اظهار نظر عجیب و غریب را مقایسه می‌کنند با اظهار نظر وزیر اطلاعات در باره دختر آقای لاریجانی ، واین قیاس از جهات متعدد،مع الفارق است

از جمله این که در آن جا حکم قطعی دادگاه وجود ندارد و ایشان شایعات را تکذیب کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
العجب
Iran, Islamic Republic of
از نقاش چه انتظاری هست؟! هرچی بهش گفتن!گفته دیگه! فکر که نکرده بنده خدا!
کسی که بگه این شخص جاسوس نیست خودش جاسوس محسوب میشه.وقتی سال گذشته دادگاه ثابت کرد این شخش جاسوس است و حکم هم صادر شده و از کشورهای انگلیس و ایالات متحده واسه جاسوسی حقوق دریافت میکرده من نمیدونم چرا بعضی ها خودشونو به نفهمی میزنن...
محمد
Iran, Islamic Republic of
تا اآنجا که من میدانم حکم جاسوس اعدام است. لذا اگر جاسوسی ایشان برای دادگاه محرز شده چرا فقط 5 سال حبس برای ایشان بریده اند.
Iran, Islamic Republic of
طبق ماده 502 قانون مجازات اسلامی ـ هرکس به نفع یک دولت بیگانه و به ضرر دولت بیگانه‌دیگر در قلمرو ایران مرتکب یکی از جرایم جاسوسی شود به نحوی‌که به امنیت ملی صدمه وارد نماید به یک تا پنج سال حبس محکوم‌خواهد شد.
حجت
Iran, Islamic Republic of
دست وزیر اطلاعات درد نکند که باید پاسدار امنیت نظام باشد اما از دولت طرفدار داری میکند هر چند دولت بر ناحق باشد با قانون که حکم قضا است مخالفت می کند
وزیر باید حامی رئیس جمهور و دولت باشد یا حامی نظام و حقیقت؟؟؟؟؟.
وقتی وزیر اطلاعات این گونه باشد از دیگران چه توقعی داریم ...چه کنیم ؟؟
چقدر بده که شما میفهمید اطلاعات وزیر اطلاعات کشور غلط است افرین
لايك داري
Iran, Islamic Republic of
گفته می شد اگر احمدی نژاد بیاید دوقطبی می شود الان که بدتراست!
Iran, Islamic Republic of
اونوقت میشه سه قطبی
سعید110
Iran, Islamic Republic of
وا مصیبتا! یعنی کلی جاسوس وجود داشته است که این آدم تشخیص نداده است! میگم که چرا اینهمه از نبود دوتابعیتی در سطح تصمیمگیری های کلان دولت دفاع می کند!
قابل توجه حضرات عضو در شورای نگهبان، ایا این حجت برای تصمیم آینده شما در مورد این آقای علوی نخواهد بود؟!
خوابی عمیق ......
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا صاحب الزمان عچ. خدایا یاران امام زمان را سلامتی و طول عمر و دشمنانش را اگر قابل هدایت نیستند در هر لباسی و سایتی نیست بفرما.
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
گند برجام دراومده حالا هی آسمون ریسمون میکنن و جوسازی میکنن تا ذهن مردم رو منحرف کنن. ولی دیگه کار ازکار گذشته آقایون دولتی...