پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آمارسازی روزنامه زنجیره ای درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 556356
ناظران براین امر اذعان دارند که همزمان با اقدام‌های تازه‌ای که واشنگتن برای محدود کردن تهران کلید زده است، بانک‌های اروپایی موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاری را در ایران آغاز کرده‌اند
آمارسازی روزنامه زنجیره ای درباره سرمایه گذاری خارجی در ایران
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه ابتکار در یادداشتی با عنوان «زیر پوست دشمنی با برجام» نوشت:
«ناظران براین امر اذعان دارند که همزمان با اقدام‌های تازه‌ای که واشنگتن برای محدود کردن تهران کلید زده است، بانک‌های اروپایی موج تازه‌ای از سرمایه‌گذاری را در ایران آغاز کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:
«بنا بر ‌گزارش منابع غربی، از ‌جولای ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای میان تهران و شش قدرت بین‌المللی به‌دست آمد و از ژانویه ۲۰۱۶ به اجرا درآمد، ایران توانسته است تاکنون به حدود ۱۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دست یابد».

گفتنی است چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:«طبق آخرین آمار ۱۱میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است».«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور هم طی هفته‌های اخیر با بیان اینکه در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده، بیان کرد: «بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است».

از سردرگمی مسئولان دولتی همین بس که وزیر خارجه ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را مربوط به چهار سال اخیر می‌داند و معاون اول رئیس‌جمهور مربوط به یکسال و نیم پس از برجام!

نکته مهم در این زمینه که بارها و بارها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها گفته شده، در این خصوص است که رقم اعلام شده مربوط به سرمایه‌گذاری مصوب بوده و مقدار اندکی از آن جذب یا به عبارت دیگر وارد کشور شده است.به عبارت دیگر، مسئولان دولتی و روزنامه های زنجیره ای آگاهانه یا ناآگاهانه میزان سرمایه‌گذاری مصوب شده را به جای سرمایه‌گذاری جذب شده اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر نگاهی به آمارهای رسمی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» در سال ۹۵ منتشر شده است، به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در این دولت نسبت به دولت دهم کاهش پیداکرده است. بر همین اساس جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سه سال نخست دولت یازدهم نسبت به سه سال پایانی دولت دهم ۴۳ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *