پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

همصدایی اسرائیل و آمریکا و اروپا در برجام و آدرس غلط روزنامه های اصلاح طلب

منبع: مشرق
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 556352
هشدار مسئولان و مقام‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی!!!
همصدایی اسرائیل و آمریکا و اروپا در برجام و آدرس غلط روزنامه های اصلاح طلب
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «هشدار برجامی جهان به ترامپ» نوشت:
«هشدار مسئولان و مقام‌های اروپایی طرف توافق هسته‌ای به مواضع کج دار و مریز دولتمردان امریکایی درباره برجام همچنان ادامه دارد. در حالی که احتمال می‌رود دونالد ترامپ چند روز دیگر با تأیید نکردن پایبندی ایران به تعهدات برجامی‌اش، روند مسالمت‌آمیز اجرای برجام را دچار خدشه کند، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقام‌های بلند پایه آلمان، فرانسه و انگلیس از رئیس جمهوری امریکا خواستند به تعهدات این کشور در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بماند».

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «١- ۵ را جایگزین ١+۵ می‌کنیم» در مصاحبه با «یوسف مولایی» نوشت:
«ایران ممکن است به دنبال مدل جدیدی از توافق با اروپایی‌ها و روسیه و چین باشد، به عبارتی۱+۵ مبدل به ۱-۵ خواهد شد تا ایران بتواند دوباره به کار خود در اجرای برجام ادامه دهد. به هر رو مدل‌هایی برای تصمیم مطلوب و مصلحت اندیشانه درباره یک رفتار متناسب با شرایط خروج آمریکا از برجام وجود دارد».

ادعای هشدار مقامات اروپایی به آمریکا بیشتر به طنز شباهت دارد.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه-شهریور ۹۶- گفت:
«با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک، باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال ۲۰۲۵، با این کشور گفت‌وگو کرد.در مجموع برجام باید حفظ شود، اما در عین حال باید در زمینه تمدید محدودیت‌های برجامی، مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران گفت‌وگو کرد».

همچنین«پیتر ویتیگ» سفیر آلمان در واشنگتن-مهر ۹۶- در مصاحبه‌ با «‌ان‌پی‌آر» اعلام کرد کشورش نگرانی‌های مشترکی با دولت آمریکا درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران دارد.ویتیگ در ادامه ضمن‌اشاره به رایزنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با ترامپ درباره برجام گفت: صدراعظم، این نکته را به صراحت اعلام کرد که ما نگرانی‌های مشترکی با آمریکا درباره فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه،‌ آزمایش‌های موشکی این کشور و نقض حقوق بشر و غیره داریم و می‌توانیم درباره آنها بحث کنیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم ما باید با همکاری یکدیگر جلوی این چالش‌های ایران را بگیریم، اما بر اساس نگاه داشتن توافق هسته‌ای.

مقامات رژیم صهیونیستی نیز بارها از برجام دفاع کرده اند. برای نمونه «کارمی گیلون» رئیس ‌اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت)-تیر۹۶- به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام در یادداشتی برای نشریه آمریکایی فارن پالیسی نوشت:
«برجام یک موهبت برای اسرائیل است. حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علنا یا تلویحا به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دست‌کم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند».

در حال حاضر آمریکا با همراهی اروپا در پی زمینه‌چینی برای مذاکره مجدد و دائمی کردن برجام و اضافه کردن برجام‌های جدید موشکی و منطقه‌ای به توافق است.

در روزهای گذشته، «الداد پاردو» کارشناس مسائل ایران در دانشگاه عبری اورشلیم در سرزمین های‌اشغالی در مصاحبه با لس‌آنجلس تایمز گفت: بهترین گزینه برای آمریکا این خواهد بود که با شامل کردن موضوع موشکی، برجام را بهبود بخشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *