جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۶
بررسی آینده برجام در گفتگو با کارشناس مسائل سیاست خارجی؛

فوآد ایزدی: برجام‌به مشایی‌ دولت‌روحانی تبدیل‌شده

آمریکا به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر از برجام است
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 556339
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: زمان آقای احمدی‌نژاد موضوعی که بود این بود که مشایی و آقای احمدی‌نژاد را نمی‌شد از هم تفکیک کرد و الان موضوعی که وجود دارد این است که "برجام" تبدیل به "مشایی دولت روحانی" شده است؛ یعنی آقای روحانی احساس می‌کند که در هر شرایطی باید از برجام دفاع کند.
فوآد ایزدی: برجام‌به مشایی‌ دولت‌روحانی تبدیل‌شده
به گزارش جهان نيوز؛ فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی؛ در خصوص تصمیم احتمالی ترامپ برای برجام اظهار داشت: یک انتخاب ترامپ این است که اعلام کند آمریکا از برجام خارج خواهد شد یا حرف‌هایی بزند که چنین معنایی بدهد؛ به نظر من آمریکا از برجام خارج نخواهد شد و ترامپ هم چنین اظهاراتی نخواهد داشت چرا که برجام در کل توافق خوبی برای آمریکا است.
 
وی با بیان اینکه ما بحث خروج از برجام نخواهیم داشت افزود: یک بحث دیگری وجود دارد و آن "عدم تایید برجام" است و احتمال اینکه ترامپ برجام را تایید نکند خیلی بیشتر از این است که بخواهد از برجام خارج شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: "عدم تایید برجام" بدین معناست که ترامپ در گزارشی که هر 90 روز باید به کنگره بدهد و در آن اعلام کند که آیا ایران به برجام پایبند است یا خیر و آیا این توافق به نفع آمریکاست یا نه؛ جواب یکی از این دو سوال یا هر دو آن‌ها را منفی بدهد.

ایزدی ادامه داد: ترامپ اگر این کار را انجام دهد این پرونده به کنگره منتقل می‌شود و کنگره تصمیم می‌گیرد که آمریکا در برجام بماند یا خیر؛ به نظر من کنگره هم تصمیمی مبنی بر خروج رسمی آمریکا از برجام نخواهد گرفت، چرا که هدف آمریکایی‌ها این است که برجام بماند و آن‌ها از ظرفیت‌های برجام برای فشار به ایران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا هم می‌خواهد برجام را داشته باشد و هم محدودیت‌های بیشتری برای ایران ایجاد کند گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها را به گونه‌ای افزایش دهند که ایران نتواند ادعایی مبنی بر نقض برجام را مطرح کند و آمریکایی‌ها تا 9 آبان فرصت دارند که اعلام کنند آیا می‌خواهد سپاه را در بین گروه‌های تروریستی قرار دهند یا خیر.

کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: قانون آمریکا می‌گوید که سپاه باید در ذیل گروه‌های تروریستی قرار بگیرد و سوال این است که آیا ترامپ می‌خواهد از امکان "عدم اجرای قانون" که در اختیار دارد استفاده کند یا نه و تکلیف این موضوع هم احتمالا تا چند روز دیگر و با سخنرانی ترامپ مشخص خواهد شد.

استراتژی آمریکا چیست؟ ایران چه کند؟
ایزدی عنوان کرد: استراتژی آمریکا، استفاده از ظرفیت‌های برجام، تحریم‌ بیشتر، فشار بیشتر و همراه کردن اروپایی‌ها با خود برای گرفتن امتیازات بیشتر است.
وی با بیان اینکه دولتمردان ما باید برخی سیاست‌های اعلامی خود را تغییر دهند اظهار داشت: ما باید بگوییم که چه زمانی آمریکا را خارج از برجام می‌دانیم و بعد باید تشویق کنیم که این اتفاق رخ ندهد چرا که ما به تعهداتمان عمل کرده‌ایم اما آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده است و خروج آمریکا از برجام در شرایط فعلی برای ما سودی ندارد.
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ما خودمان از منتقدان برجام بودیم و الان هم که این توافق اجرایی شده مشکلات آن بیشتر آشکار شده است اما با توجه به هزینه‌هایی که ما دادیم بازگشت به روز اول قبل از برجام به سود ما نیست و در این زمینه ادبیات خیلی از مسئولان باید تغییر کند.
ایزدی تصریح کرد: اینکه آقای روحانی می‌گوید برجام انقدر منافع داشته که 10 ترامپ هم ‌نمی‌تواند برجام را از بین ببرد، این ادبیات تصوری که در طرف مقابل ایجاد می‌کند این است که اگر ما 10 برابر هم به ایران فشار وارد کنیم، ایران برجام را رها نخواهد کرد؛ طرف مقابل به دنبال این است که آستانه تحمل ایران را بداند و ما باید بگوییم که آستانه تحمل ما کم است.
وی افزود: تعریف بیش از اندازه از برجام باید متوقف شود و مسئولان باید اظهارات انتخاباتی خود را تمام کنند، ما باید اعلام کنیم اگر آمریکا خارج شود ما نه تنها حق خود می‌دانیم از برجام خارج شویم، بلکه حق خود می‌دانیم که از NPT خارج شویم؛ یعنی طرف مقابل به این نتیجه برسد که اگر از برجام خارج شود ما به حالتی بهتر از شرایط قبلی بر می‌گردیم.
کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به حمایت لسانی مسئولان اروپایی از برجام اظهار داشت: حرف زدن کافی نیست، این اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد خلاف قوانین بین المللی است و اروپا باید اعلام کند که در مقابل آمریکا از شرکت‌های اروپایی حفاظت خواهد کرد اما این کار را انجام نداده است.
ایزدی ادامه داد: ما باید اقدامات دیگری هم داشته باشیم که البته ناقض برجام نباشد، برای مثال ما می‌توانیم در حوزه مهندسی هسته‌ای در کشور سرمایه‌گذاری کنیم، دانشگاه احداث کنیم و اقدامات علمی را تقویت کنیم، یک زمانی دانشجویان خوب کشور ما وارد رشته مهندسی هسته‌ای می‌شدند اما امروز از این رشته ناامید شده‌اند می‌گویند این رشته آخر و عاقبت ندارد.
وی عنوان کرد: ما باید برای طرف مقابل "تعریف هزینه" داشته باشیم تا آمریکایی‌ها بدانند که وقتی طرح "تحریم بیشتر، فشار بیشتر" اجرا می‌کنند این طرح برای آن‌ها هزینه‌هایی خواهد داشت و امروز باید سوال رسانه‌ها از دولتمردان این باشد که در مقابل اقدامات آمریکایی‌ها چه هزینه‌ای برای آن‌ها خواهند تراشید.
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر برجام را با این روند فعلی ادامه دهیم، ما متضرر خواهیم شد؛ ما باید طوری رفتار کنیم که طرف مقابل خیال نکند ما "عاشق برجام" شده‌ایم.

"مشایی دولت روحانی"
ایزدی گفت: زمان احمدی‌نژاد موضوع این بود که مشایی و احمدی‌نژاد را نمی‌شد از هم تفکیک کرد و الان موضوعی که وجود دارد این است که "برجام" تبدیل به "مشایی دولت روحانی" شده است؛ یعنی آقای روحانی احساس می‌کند که در هر شرایطی باید از برجام دفاع کند.
وی ادامه داد: برجام توافق خیلی خوبی برای ما نبوده و ما نباید اینطور از برجام دفاع کنیم؛ برجام محدود کردن برنامه هسته‌ای ما بود و تا الان هم آورده‌ای برای ما نداشته است، حالا ما هر روز از این توافق تعریف کنیم که چه خوب شد که برنامه هسته‌ای ما تعلیق شد!
کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص بدعهدی‌های متعددی که آمریکا تا کنون در قبال ایران انجام داده است گفت: فرمول برجام این بود که ایران محدودیت هسته‌ای را می‌پذیرد و تحریم‌ها لغو می‌شود، زمانی که به توافق نهایی رسیدیم این شد که ایران محدودیت‌های هسته‌ای را می‌پذیرد و تحریم‌ها تعلیق می‌شوند و بعد از هشت سال لغو می‌شوند.
وی افزود: قوانین جدیدی که اعمال شده یک شرطی اضافه کرده که بعد از هشت سال هم رئیس جمهوری آمریکا تصمیم می‌گیرد که تحریم‌ها لغو می‌شود یا خیر و این نقض عهد برجام نیست و در واقع از بین بردن برجام است.
کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان اظهار داشت: آمریکا در موراد متعدد دیگری هم از جمله نقض بند 26 و بند 28 برجام را هم داشته، قوانین تحریمی که بعد از برجام مصوب کردند و... از جمله اقدامات ضد برجامی و بدعهدی‌های آمریکا است.
مرجع : دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگه مشایی بود که الان باید بهش افتخار میکردید. این یه چیزی تو مایه های مهدی هاشمی و مهدی جهانگیری بود.
محمدحسن
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر ایزدی این تشبیه از شما بعید بود!
کی مشایی به کشور خیانت کرد؟
اگر اشخاص اشتباه هم بکنند نباید فرصت جبران را از آنها گرفت
این فرصت جبران سلوک الهی است که ترجمه دینی آن می شود توبه
Iran, Islamic Republic of
از مشهورات زمانه غافل نشوید؛ حتی آدم منصفی مثل دکتر ایزدی را هم با خودش می برد؛ ولو با قیاس مع الفارق!
Iran, Islamic Republic of
دکتر عزیز صد رحمت به مشایی که هسته ای را تعطیل نکرد ومسکن مهر را متوقف ومسخره نکرد وکارت سوخت را منحل وبنزین را آزاد نکرد ودلار را.... و رکود را.... وبیکاری را...وپاداشهای نجومی را... ورانتهای فامیلی را ..... واختلاسهای بزرگ را..... و ارز فروشی به فامیلها را... و واردات یواشکی خودرو را .... وفرار ۶ میلیون ایرانی را..... اینها را نه احمدی نژاد کرد نه مشایی از شما بعیده قیاس مع الفارق کنید.مشایی نه جاسوس بود نه وطن فروش بلکه پتکی بود که اصلاح طلبها با آن بر فرق دولت احمدی نژاد می کوبیدندتا دولت محبوبشون بیاد سر کار
ایرج
Iran, Islamic Republic of
از کجا می دونی مشایی آدم اصلاح طلبا بود ؟
جرم مشایی این بود که بنده خدا بود!!!!!!!!!!!!!!!!!! . ریاکار نبود!!!!!!!!!!!!! . همین
ایرج
Iran, Islamic Republic of
از ایشون بعید بود این طرز حرف زدن .
مشایی ؟ برجام ؟ چه ربطی دارن به هم ؟!