جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۲

اظهارات ساده‌انگارانه بازیگران درباره مسایل شرعی از کجا می‌آید؟

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۳
کد مطلب: 556115
یک بازیگر زن درباره بغل‌کردن شوهرخواهر فوتبالیستش، اظهاراتی را در یک جمع سینمایی بیان می‌کند که با مسائل فقهی در این باره در تعارض است.
اظهارات ساده‌انگارانه بازیگران درباره مسایل شرعی از کجا می‌آید؟
به گزارش جهان نيوز؛ یک بازیگر زن درباره بغل‌کردن شوهرخواهر فوتبالیستش، اظهاراتی را در یک جمع سینمایی بیان می‌کند که با مسائل فقهی در این باره در تعارض است. این صحبت‌ها در کنار دیگر موضع‌گیری‌های بازیگران در مورد شرعیات نشانه‌ای از فقدان آگاهی و شناخت از ساده‌ترین مفاهیم انسان‌شناسی، دین‌شناسی و شناخت سطحی از مسائل جهان هستی است. 
 
سگ نجس نیست، نباید قصاص کرد، شوهرخواهر محرم است، با ناخن مصنوعی می‌شود نماز خواند، تساوی حقوق زن و مرد و حق زن برای سقط جنین، همگی جزو اظهارنظرهای چهره‌های زن سینمایی است که به خاطر فهم و برداشت سطحی از مسائل دینی بیان شده و ناشی از پیروی از «دین عامیانه» در میان چهره‌های شاخص هنری است؛ کسانی که در رشته فعالیت خود جزو شناخته‌شده‌ترین هنرمندان هستند، اما با چنین سخنانی نشان می‌دهند شناخت‌شان از دین چقدر سطحی است. متأسفانه این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی بازتاب‌های زیادی پیدا می‌کند و طرفدارانی را نیز دارد. 
   
دین عامیانه و سلبریتی‌های روشنفکر 
اظهارنظرهای شبه‌فقهی برخی از بازیگران سینما را می‌توان متأثر از جریانی دانست که پیروی از «دین عامیانه» و «دین با سلیقه شخصی» را سرلوحه کار خود قرار داده است. 

شاید اصطلاح «دین عامیانه» چندان در ادبیات اجتماعی ما استفاده نشود، اما اصل آن کارکردی گسترده دارد؛ مانند آنچه بعضاً دیده می‌شود که عده‌ای حاضر به انجام شعائر دینی نیستند و معتقدند صرفاً داشتن «دل پاک» برای اثبات دینداری کافی است و با این ادعا دل‌های خود را هم پاک می‌دانند!

در ماجرای اخیر بعد از انتشار عکسی از ساره بیات و رضا قوچان‌نژاد، این بازیگر زن در مراسم اکران مردمی فیلم زرد می‌گوید: «عکسی که من با رضا داشتم و در آن دست دور گردن هم انداخته بودیم با واکنش‌های مردم روبه‌رو شد و گفتند شماها به هم محرم نیستید. من همین‌جا باید بگویم که من با رضا احساس محرمیت می‌کنم، چون دست‌هایش شبیه دستان پدرم است و امشب به احترام شما او را بغل نکردم!» این نگاه هم جزئی از باورهای غلط عامیانه و عوامانه از دین است. 

دانشنامه جهان اسلام در توضیح واژه «دین عامیانه» می‌نویسد: «صورتی از دینداری با مجموعه‌ای از باورها و رفتارهایی که در رفتار دینی معنا می‌یابند، ولی تحت‌سلطه و نظارت و تجویز نهادها و مراجع رسمی دینی نیستند.»
باورهایی که گاهی خود را در باورهای ساده‌انگارانه یک شخص از دین نیز بروز می‌دهد. شخصی که می‌تواند فردی عادی یا اینکه هنرمندی شناخته شده باشد و بازتاب‌های این نوع نگرش از یک زندگی شخصی تا سطح وسیعی از جامعه را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ اظهاراتی از جنس اینکه نماز خواندن با ناخن مصنوعی کاشته‌شده درست است، در صورتی که مراجع تقلید وضو گرفتن با ناخن کاشته شده را هم صحیح نمی‌دانند. 

در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» سکانسی وجود دارد که یک مأمور می‌خواهد سگ دختری را از وی بگیرد، دختر فریاد می‌زند و می‌گوید: «این سگ نجس نیست، چون سگ را شسته است!» این نوع برداشت غلط از نجاست سگ، در شبکه‌های اجتماعی نیز دیده می‌شود. در دیدگاهی تقریباً مشابه «پریوش نظریه» بازیگر سینما از رئیس‌جمهور خواسته است، حکم به عدم نجاست سگ بدهد!

بازتاب‌های ساده‌انگارانه از دین باعث می‌شود حتی برخی از دستورات دینی نیز در این نگاه زیر سؤال برود. در جلسه نقد و بررسی فیلم «لانتوری»، باران کوثری بازیگر این فیلم به شدت به حکم «قصاص» حمله  و آن را «توحش» عنوان می‌کند. فهم او با این سن و سال و مطالعات و تحصیلات که شاید برای اظهارنظر در «هیچ زمینه‌ای» در یک حد قابل قبول آکادمیک نباشد، همین است که از هنرپیشه‌بودن خود بهره ببرد و حرفی را به زبان بیاورد که حتی نتواند پنج دقیقه درباره آن استدلال علمی بکند. 
   
ادامه روش دهه ۴۰ روشنفکرها برای دهه ۹۰ 
در نگاه جامعه، هنرمندان بخشی از قشر روشنفکر هستند. اولین نگاه انتقادی به این روشنفکرمآبی را جلال آل احمد در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» بیان می‌کند. رهبر معظم انقلاب سه دهه بعد از نگارش این کتاب در سال ۱۳۷۷، سخنرانی‌ای داشتند که بعدها با عنوان «ارتجاع روشنفکری» شناخته می‌شود. ایشان با اشاره به نگاه آل احمد، جریان روشنفکری را دارای سه خصوصیت معرفی می‌کنند که اولین آن مخالفت با مذهب و دین است؛‌ روشی که در دوره پهلوی از سوی چهره‌های هنرمند به شدت دنبال می‌شد، اما به نظر نمی‌رسد که هنرمندان ایرانی در دهه ۹۰ بخواهند با استمرار روش‌های کهنه‌ای که امثال احمد شاملو یا صادق چوبک بر آن اصرار داشتند، وجه روشنفکری خود را حفظ کنند. با این وجود هنوز برخی از اظهارات درباره شرعیات از سوی چهره‌های سینمایی، رنگ و بوی روشنفکری در دهه ۴۰ را دارد. 
   
آموزش و مشاوره برای پیشگیری 
زمانی نیروی انتظامی به این نتیجه رسید که برای نشان دادن خدمات پلیس و جلوگیری از نشان دادن چهره‌ای غیر واقعی از پلیس، مؤسسه «ناجی هنر» را راه‌اندازی کند و پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی از خدمات «مشاور انتظامی» بهره گیرند. با این اقدام، حداقل بخشی از نگاه‌های غیرواقعی به فعالیت‌های پلیس در مجموعه‌های تلویزیونی و آثار سینمایی که دارای ایرادات حقوقی و انتظامی بود، تصحیح شد. سال‌ها است درباره نحوه رابطه میان مراکز دینی از جمله حوزه علمیه قم و سینما، بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد، اما هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. سعید مستغاثی، منتقد سینما در مصاحبه‌ای با انتقاد از حوزه‌های علمیه می‌گوید: تا بزرگان دین و حوزه علمیه به صورت جدی و مستقیم وارد تولید آثار سینمایی ارزشمند در خصوص وقایع دینی نشوند، ما شاهد تولید آثاری ضعیف و حتی تحریف‌شده راجع به دین و وقایع دینی در سینما و تلویزیون خواهیم بود. 

حضور مشاور قوی مذهبی در کنار مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی باعث خواهد شد، تعامل و تبادل نظر میان سینماگران و کارشناسان مذهبی بیشتر و حداقل در این میان مسائل شرعی پرسیده شود و دیگر یک بازیگر زن در یک محفل عمومی از اینکه شوهر خواهرش را «نامحرم» نمی‌داند، دفاع نکند!

از سوی دیگر نیز باید جامعه به سمتی برود که اظهارنظرهای بی‌پایه و اساس درباره موضوعات و مفاهیم دینی نه نشانه تشخص، بلکه نمادی از بی‌سوادی شود تا حداقل برخی از چهره‌های هنری آن را ابزاری برای جلوه‌گری در رسانه‌ها نکنند.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا این قدر سعی در به کاربردن این کلمه انگلیسی در زبان فارسی دارید خیلی این حضرات برای مملکت مفیدند کلمات چرند انگلیسی را هم یدکشان کنید
مگر لغت فارسی نداریم؟
افشین
Iran, Islamic Republic of
برای این است که هیچ کس در پست تخصصی خود مستقر نیست و این از مسولین به کل جامعه سرایت کرده است مثل من که در حال نوشتن نظرم هستم البته خدا را شکر که فقط نظر است و بردرست بودن آن اصراری ندارم.االبته این دوستان برای کارهای نیک جمع اوری کمک های نقدی و بسیج مردم برای انجام دادن وترغیب انها به کارهای اجتماعی بسیار خوب هستند ولی بعضی مواقع که از حق شهر وندی خود استفاده میکنند و صحبتی میکنند خیلیها بر نمی تابند چون انجا دیگر ارزشی برای کار انها قاعل نیستند درهر صورت هر کس باید جایگاه اجتماعی و حوزه ایی که در ان اظهار نظر میکند را بشناسد بهتر است
Iran, Islamic Republic of
به نظر موضوع فراتر از داشتن سواد دینی است؛ مثلا در مورد بحث محرم و نامحرم این موضوعی است بسیار ساده که از جمله مهمترین اعتقادات مردم ما شاید در طول صدها سال به شمار می رود، مخصوصا بعد از انقلاب که هر درازگوشی هم که باشد مساله محرم و نامحرم را فهمیده است. موضوع اینه که عده ای (یا کثیر یا قلیل) در جامعه به علت فقدان ایمان حداقلی و باور به این اعتقادات مسلم دینی، در ورطه علنی کردن تقابل با احکام دینی هستند. با احترام به نویسنده این مطلب باید گفت این بسیار بسیار ساده انگارانه است که تصور کنیم سواد دینی در مردم و بازیگران و....وجود ندارد، موضوع اینه که بسیاری از این مباحث دینی را کاملا می فهمند، ولی عامدانه آن را زیرپا می گذراند. الان استاد دانشگاه عرفان نظری که یک مبحث سنگین هستی شناسانه بسیار مهم و دارای بار علمی معنوی دینی معرفتی بسیار بالا است که گاهی اخص از اولیای الهی با جان و دل به آن رسیدند و به صورت علم منتشر کردند، برخی از این اساتید کاملا به مباحث عرفان نظری مسلط هستند و خودشان یک پا شارح آثار ابن عربی و بزرگان عرفان هستند، ولی وقتی دهان باز می کنند در مورد اعتقاد قلبی خودشون صحبت می کنند دهان تعجب من و شما باز خواهد ماند که چطور کسی که تا این حد از علم عرفان نظری که حد اعلای معرفت دینی است را می داند، ولی احکام دین و نظریات دینی را صریحا به 1400 سال قبل می داند که برای امروز کاربردی ندارد! یا حرفهای شبه روشنفکران ضد دین رو بازگو می کند. لذا سواد دینی مهم نیست،‌مهم ایمان قلبی و باور به احکام دین و خدا و قبر و قیامت و حساب و کتاب و زندگی ابدی در پیش است، که متاسفانه در جامعه به شدت در حالت از دست رفتن است. و تاسف بار تر این که طیفی از مردم مواضعشون رو از ایناستگرام و تلگرام و.. میگیرند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزیر در دفاع از ولنگاری فضای مجازی مصاحبه میکند از دیگران چه انتظار؟
جوانک بی تجربه و هوچی گر فکر کرده هنوز تو ستاد انتخاباتی مشغول است.
به مراجع عظام و مردم توهین بود حرفهایش
Iran, Islamic Republic of
البته ابن عربی یک کابالاییسته و این مزخرفات عرفان هم با سوفی گری و بودیسم اغشته است وبرادر و خواهر گرامی باید به سمت مکتب اصلی یعنی قران و سیره ائمه و عقل گرایی حقیقی که از سمت خدا حبه میشود(امام رضا ع) روی اورد و در بقیه موارد که گفتیدبا نظر شما موافقم.
Moldova, Republic of
اکثر این افراداصلا اهل دین و رعایت مسائل شرعی نیستند ولی چون در ایران زندگی میکنند. مجبورند برای اعمال غیر شرعی شان اینگونه توجیهات عوامانه بیاورند.
Iran, Islamic Republic of
بدعت
Iran, Islamic Republic of
حالم از این بازیگرهای نوکیسه بهم میخوره
یکی مثل باران کوثری ،لیلی رشیدی،فاطمه معتمد آریا و ....
یه مشت عقده ای
Iran, Islamic Republic of
اینا دارن دین رو به سخره می گیرن مسئله نداشتن آگاهی نیست
منوچهر
گفته محرمیم. شاید قوچی جون صیغش کرده ........
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
داداش خواهر زن رو نمیشه عقد کرد چه دایم چه موقت.هر چند به زبان سخره گفته باشی.
Netherlands
ازدواج با خواهر زن و "هم زمان به همسری داشتن دو خواهر" که از آن به "جمع بین الاختین" تعبیر می شود، از موضوعاتی است که خداوند متعال در قرآن کریم حکم آن را به صراحت بیان داشته است. آن جا که در آیه 23 سوره نساء می فرماید: «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ» این مورد آخرین مورد از مواردی است که در این آیه از حرمت ازدواج با آن‌ها سخن گفته و آن را همانند ازدواج با مادر و دختر انسان حرام دانسته است.
Iran, Islamic Republic of
کسی که در مجالس مذهبی نشسته باشد و از احکام فقهای جامع ااشرایط مطلع شده باشند و احکام دینی که علمای فقیه بعد سالهای تحصیل و زحمت کشیدن از منابع دینی بدست آوردند و حکم بر انجام مقلیدن کردند اینگونه بیان نمی شد .اینطور که بازیگران به اصطلاح هنرمند اظهار می کنند نشان از پیروی این بازیگران از شیطان است و شیطان مرجع انهاست .
Iran, Islamic Republic of
یادتون باشه سریال تب سرد تو صحنه ای که برای دزدی بچه رفته بودن شمال یکی از دزدها (حمید گودرزی) که مثلا تو فیلم نقش یه آدم مثبت و مذهبی رو داشت که به اجبار مجبور به آدم ربایی شده بود تو سکانس شمال نماز و ۴ رکعتی خوند (بعد رکعت دوم بلند شد برای رکعت سوم) یعنی پشت صحنه از بازیگرا تا بقیه عوامل هیچکس نبود که بگه بابا جان نماز مسافر شکسته است حالا از این جماعتی که حتی ساده ترین حکم و نمیدونن چه توقعی دارید من بعضیا رو می شناسم که اصلا نماز نمیخونن ولی دیگه انقدرم جاهل مذهبی نیستن که ندونن نماز مسافر شکسته است تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل .
Iran, Islamic Republic of
ازمتن: در دیدگاهی تقریباً مشابه «پریوش نظریه» بازیگر سینما از رئیس‌جمهور خواسته است، حکم به عدم نجاست سگ بدهد!

مطمئن باشید اگر زمانش برسه و ضرورت ایجاب کنه این حکم هم از سوی رئیس جمهور صادرمیشه
شما مواضع بعضی از استحاله شده ها رو نگاه کنید احکامی صادر کردند که حکم طهارت سگ جلوی آنها لُنگ می اندازد!
یک بسیجی
کسی که نون حلال خورده باشه و حلال زاده این کار نمی کند نون حرام و حرام زاده است که فرد را مقابل دین قرا ر میدهد روزی پیامبر اسلام ص به حضرت علی ع فر مود علی جان دشمن تو کسی نیست جز حرام زاده و نطفه حرام
مرصاد 88
Iran, Islamic Republic of
این ... را باید برای جهاد نکاح بفرستتد اردوی داعشی ها
Iran, Islamic Republic of
همه این صحبتها و مسائل نشانه ضعف و ناتوانی مسئولان فرهنگی جامعه از آموزش و پرورش بگیر تا وزارت ارشاد و غیره وبیانگر اینستکه آموزش و پرورش جز مشتی محفوظات بی خاصیت چیزی آموزش نمی دهد که بدرد زندگی کردن بخورد و وزارت ارشاد هم الی ماشاءا.. ارگانی باید تاسیس شود تا آنان را ارشاد نماید
یک استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
ببینید مساله را به نظر بنده باید کلان تر دید. خودتان را جای دشمن نظام و اسلام بگذارید، جای غرب. شما برای این که نظام را از داخل ساقط کنید با نگاه شیطانی چه می کردی؟ آیا غیر از این کارهایی که شده و می شود می کردید. این مساله ای که شروع شد مساله ساده ای نیست. اینها دارند وارد یک فاز دیگه می شوند و آن فاز تماس بدنی در ملا عام است. یعنی شما فردا شاهد خواهید بود که افرادی در خیابان جلوی مردم همدیگر را بغل کرده اند و مثلا می بوسند(چیزی که در غرب رایج است). اتاق فکر اینها گام به گام دارد طرح های خود را برای سکولار کردن و بی حیا و فاسد کردن جامعه به اجرا می گذارد. برای این کارها که نمی تواند یک فرد ساده یا غیر ایرانی را به کار بگیرد. از شخص و اشخاصی استفاده می کند که در چشم بعضی جوانان و مردمند. با آن ها این طرح را جلو می برد و سعی می کند آن را عمومی کند. البته با کمک حلقه های متعدد کار به این به اصطلاح بازیگر و ورزشکار به عنوان سرباز میدانیشان می رسد. یکی از مهم ترین اهداف اینها این است که ظاهر جامعه باید غیر دینی و غیر اسلامی باشد و ذائقه های مردم این ها را طلب کند تا حیا و عفت و حجاب و کلا تظاهر به ظواهر اسلامی یک امر منفی شود و بی حیایی و بی عفتی و فساد نمایی عادی و عرف شود. اگر این بار هم دستگاه های متولی دیر بجنبند و واداده عمل کنند باید گوشه به گوشه تهران و بعد کشور شاهد اجرای این طرح و نمایش نفرت انگیز و سخنان افرادی بیسواد در مورد توجیه اعمال فاسدشان باشیم.
ماری
Iran, Islamic Republic of
بعضیاتابه جایی، مقامی میرسن ومشهورمیشن همه چیوفراموش میکنن ویاسلیقه ای رفتارمیکنن.نمونه اینهانوع بدپوششی برخی بازیگرهاوهنرمندان روداریم زیادمیبینیم.واقعاشرم آوره.
Iran, Islamic Republic of
بعلت بی اعتقادی است. این جماعت خود را از خاندان هالیوودی ها می دانند که بعلت جبر روزگار از وطنشان دور افتاده اند!
Iran, Islamic Republic of
شرمنده ولی اینا اظهاراتشون ساده انگارانه نیست اینا واقعا دنباله و ادامه همون سینمای فاسد قبل از انقلابن چون خودشون اعتقادات مذهبی ندارن اینجور سکانسها و دیالوگها رو تو فیلمها می بینیم جدای از این یه عده شون قبلا ضد قصاص شده بودن حالا سوال بچه هر کدوم از همون ضد قصاصیها اگر بلایی مشابه آتنا یا بنیتا سرشون میاوردن آیا بازهم ضد قصاص بودن یا نه تمام تلاششون و برای قصاص میکردن ؟ متاسفانه بعد از انقلاب بازیگرا رو خیلی جدی گرفتن تو صدا سیما و جامعه بخاطر همینه که فکر میکنن در مورد همه چیز باید اظهار فضل کنن