شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

جعلیات دنباله‌دار جعل‌نیوز!

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۱
کد مطلب: 556077
ادعاهای گزاف و غیرواقع آمدنیوز این روزها بیش از همیشه موجب اضمحلال این جریان حتی در میان طرفداران خود شده است.
جعلیات دنباله‌دار جعل‌نیوز!
به گزارش جهان نيوز؛ «زینب عامری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:
ادعاهای گزاف و غیرواقع آمدنیوز این روزها بیش از همیشه موجب اضمحلال این جریان حتی در میان طرفداران خود شده است. در حالی که برخی صفحات مجازی و اینترنتی چون آمدنیوز و امثال آن تلاش دارند  مسیر را برای ترویج شبهات و شایعات در میان مردم باز کنند، مدارک و شواهد عنادشان با ایران و انقلاب اسلامی از درون کانال‌ها و صفحات خود آنان قابل استخراج است. 

با تحلیل روند حرکتی این جریان‌ها به خوبی می‌توان دریافت علت دشمنی و شایعه‌سازی علیه سران نظام و خانواده‌های آنان توسط این رسانه‌های مجازی چیست. فعالیت کانال‌هایی چون آمدنیوز حول چند محور انجام می‌شود:

۱- دروغ‌پردازی: مهم‌ترین و اساسی‌ترین محور رفتاری آمدنیوز و سایت‌ها و کانال‌های هم‌مسیر با آن «دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی» به اشکال گوناگون است که بیشتر از آنکه تخریب چهره یا جریان خاصی را دنبال کند، درصدد ایجاد جو بدبینی نسبت به نظام و انقلاب اسلامی و حاکم کردن فضای ارعاب ناشی از آن است. ترس همواره مهم‌ترین عامل بر سر راه تعقل بوده است، از این رو جامعه‌ای که به این واسطه دچار رعب، ناامنی و آشفتگی فکری شود، با سرعت و سهولت بیشتری فریفته می‌شود و تن به اکاذیب غیرعقلانی و بی‌پایه و اساس می‌دهد. 
آمدنیوز گاه لباس دروغ را آنچنان غیرعقلانی و غیرمستند به تن حقایق می‌پوشاند که باورپذیر بودن آن برای مردم دور از ذهن به نظر می‌رسد اما این رسانه با ایدئولوژی «دروغت را اول خود باور کن، سپس همه باور می‌کنند» اقدام به انتشار آن همراه با تصاویری ساختگی می‌کند؛ تصاویری که نه هیچ سندیتی دارد و نه عقل سلیم قادر است آن را بپذیرد. وجود مشکلات اجتماعی در هر سرزمینی غیرقابل انکار و اجتناب ناپذیر است اما غلو در انعکاس آن و بهره‌برداری سیاسی از آن نشان از عدم‌صداقت و کذابیت آشکار آمدنیوز دارد. 
۲- تحریف و برگردان معانی: یکی دیگر از استراتژی‌های این رسانه ضدانقلاب تلاش جهت تغییر ماهیت برخی مسائل در جامعه و القای تعاریف جدید و غیرواقع به جای آن است که بدون شک نه تنها از روی بدفهمی که عامداً و برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود. یکی از اساسی‌ترین معانی‌ای که میدان مانور آمدنیوز برای تحریف و بازتعریف بوده است «انقلاب و انقلابی‌گری» است.
این رسانه معاند با منقضی خواندن تعریفی که از انقلابی‌گری وجود دارد به اشخاص برجسته و سابقه‌دار انقلاب تاخته و مدعی شده است«نمی‌توان در انقلاب ماند». همین ادعا به تنهایی کافی است تا حجتی بر ضدانقلاب بودن این جریان باشد، در حالی که انقلابی‌گری نه یک رفتار ملحق به برهه تاریخی خاص که یک مفهوم عام است. در تعریف انقلابی‌گری طبق نظرات امام راحل و مقام معظم رهبری، هر شخص که با انجام وظیفه خود به پیشبرد اهداف انقلاب و رشد و کمال کشور خود یاری می‌رساند یک انقلابی است، در حالی که اساس تعریف این شبکه‌های معاند از انقلاب ظاهراً همان خشونت زیر پوست اجتماع یا آشوب و فتنه است و با همین تعریف انگ خشونت‌گرایی به جریان انقلابی می‌زنند.  
۳- سوار شدن بر تهدیدها: در حالی که بارها اسناد و نشانه‌های کذب و سندسازی این جریان بر همگان آشکار شده است، لیکن آمدنیوز همچنان با سوار شدن بر این موج تلاش کرده بیش از پیش مردم را بفریبد و از حیات خود مراقبت کند. جدیدترین نمونه آن شواهدی بود که ثابت می‌کرد سندی که در رابطه با ادعای جاسوسی زهرا لاریجانی افشا کرده است یک سند ساختگی و جعلی است. اما این رسانه در کمال تعجب همگان آن را مربوط به خطاهای سیستم اداری جمهوری اسلامی دانسته است تا بدین وسیله گاف‌ها و خطاهای رفتاری خود را پوشش دهد و خود را از این تهدید در امان نگه دارد، در حالی که از هوش اجتماعی و افزایش سواد سیاسی مردم غافل مانده است که به همین سادگی و با چند ادعای پوشالی قابل بازی خوردن نیست. 
۴- تغذیه فکری از مخالفان جمهوری اسلامی: یکی دیگر از استراتژی‌های این رسانه معاند در حمایت هدفمند و مطرح کردن برخی مسائل از سوی دشمنان آشکار ایران اسلامی است. این گونه مطالب نه تنها پرده از چهره ضدانقلاب آمدنیوز و امثال آن برمی‌دارد بلکه نشانی است بر عدم‌وفاداری و پایبندی آن به جریان‌های همسو با خود در داخل! آخرین نمونه آن حمایت و بزرگنمایی جاعلانه از اصلاحات در عربستان سعودی است.
این رسانه که خود را صدای اصلاحات ایران می‌داند به تفکر اصلاحات در ایران حمله کرده و مدعی می‌شود اصلاحات در کشوری مانند عربستان -  مهد تحجر و جماد فکری عصر حاضر- حرکتی نتیجه‌بخش‌تر از اصلاحات داخل ایران داشته است! آمدنیوز در حالی از عکس یک زن عربستانی در حال رانندگی ذوق زده شده و استدلال‌های من‌درآوردی می‌کند که فراموش کرده است زنان زیر بیرق انقلاب آنچنان از رشد سالم و قابل قبولی برخوردار شدند که به الگوی فکری سایر کشورهای اسلامی منطقه بدل شده‌اند.
آنچه متأسفانه امروزه در عربستان هنوز هم به عنوان یک قانون پذیرفته شده برای زنان شناخته نمی‌شود، در ایران اسلامی مدت‌هاست از نخستین و اساسی‌ترین حقوق زنان است. این قیاس نه جفایی به کشور، انقلاب یا تفکر اصلاحات بلکه جفا در حق تمام زنان ایران اسلامی است و بیش از گذشته مغرضانه بودن آمدنیوز را به منصه ظهور می‌کشاند. 
۵- شگرد یک گام به عقب: یکی از فنون عوام‌فریبی آمدنیوز «یک گام به عقب» و اعتراف به برخی حقایق، جهت پرش و زمینه‌سازی برای ادعاهای بزرگ‌تر است. مدتی قبل از ادعای جاسوسی دختر آیت‌الله آملی‌لاریجانی از سوی آمدنیوز، این رسانه اقدام به پخش مطالبی پیرامون جاسوسی برخی همفکران خود در داخل و پذیرش آن کرد.
این حرکت دو هدف کلان را مد نظر داشت:یکم سیاه‌نمایی از چهره جمهوری اسلامی و آلوده نشان دادن آن به دزدی و جاسوسی و انواع رذایل اخلاقی- از هر طبقه سیاسی- و ناامیدی بیشتر ملت از نظام و دوم آماده‌سازی اذهان برای ادعای جاسوسی زهرا لاریجانی که مدت‌هاست سابقه انقلابی‌گری این خانواده و مانند آن، راه نفس کشیدن را بر حنجره ضدانقلاب بسته است.
گل‌آلود کردن آب برای گرفتن ماهی مورد نظر و رسیدن به هدف، یکی از استراتژی‌های دائمی این رسانه است که قربانی شدن هر شخص حقیقی و حقوقی- با هر تفکر سیاسی- در این مسیر محتمل است. تمرکز روی ضعف دولت در مقابل برگرداندن بدهی‌های خود به بانک‌ها در زمان آرامش سیاسی دولت یکی دیگر از همین نمونه‌هاست!
۶- تکنیک ادغام حق و باطل: آوردن چند خبر صحیح و بعضاً غیرسیاسی - و حتی خلاف مصالح این جریان- در خلال اکاذیب آن، یکی دیگر از شگردهای آمدنیوز برای انحراف اذهان عمومی است. این اخبار صدق تنها به مثابه پوششی برای شایعات عمل می‌کنند تا مخاطب را دچار درگیری و دوگانگی ذهنی نسبت به ماهیت خود و در نهایت پذیرش ادعاهای پوشالی خویش کند.
مخاطب با دیدن این اخبار که صحت آنان در رسانه‌های معتبر تأیید شده است، در این چالش گرفتار می‌شود که اگر آمدنیوز و امثال آن ضدانقلاب هستند نباید این اخبار را پوشش دهند و بدین گونه خیلی از شایعات و دروغ‌ها قاطی برخی حقایق به خرد جامعه داده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *