جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

از هایلایت تاساخت مستندی از اسب سردار آزمون

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب: 555993
حضور جان فرانکو رزی در جشنواره حقیقت، ساخت یک مستند از اسب یک بازیکن فوتبال، آغاز اکران دانشگاهی فیلم «بیست و یک روز بعد» و جزییاتی از فیلم «هایلایت» از جمله خبرهای روز ۱۷ مهرماه هستند.
از هایلایت تاساخت مستندی از اسب سردار آزمون
به گزارش جهان نيوز، همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر کشور، دور جدید اکران‌های فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان آغاز شد.
متقاضیان اکران این فیلم در شهرهای فاقد سینما، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی می‌توانند با همکاری موسسه «سینمامارکت» از طریق سایت http://cinemamarket.org یا شماره تماس ۰۹۳۸۴۴۶۰۳۴۴ اقدام به ثبت نام کنند.
به همین مناسبت تیزر اختصاصی اکران مدارس و دانشگاهی این فیلم منتشر شد. ساخت این تیزر را علی گورانی برعهده داشته است.
«بیست و یک روز بعد» نامزد بهترین فیلم از نگاه مخاطبان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و دارنده پنج پروانه زرین از سی‌امین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، از ۱۱ مردادماه در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی درآمد. اکران این فیلم اکنون برای مدارس و دانشگاه های سراسر کشور در جریان است.
عوامل فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» عبارتند از کارگردان: سیدمحمدرضا خردمندان، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، نویسنده: سیدمحمدرضا خردمندان، احسان ثقفی، خواننده: مهدی یراحی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: محمدرضا مویینی، هدی مویینی، طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت، طراح گریم: جلال موسوی، مدیر جلوه های ویژه رایانه ای: محمدرضا نجفی امامی، مدیر تولید: ابراهیم زاهدی فر، مشاور کارگردان: محمد لطفعلی، عکاس: نوید سجادی حسینی، مشاور رسانه ای: هادی فیروزمندی، مدیر تبلیغات: سیدعلی طباطبایی، مجری طرح: باشگاه فیلم سوره، محصول سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.
****
فیلم مستند «تومور» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی عباس روزبهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های سلامتی و صلیب سرخ «وارنا» بلغارستان به نمایش درآمد.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های سلامتی و صلیب سرخ تا روز ۱۶ مهرماه در شهر «وارنا» بلغارستان برپا بود و مستند «تومور» ساخته عباس روزبهانی در بخش مسابقه فیلم‌های سلامت این جشنواره روی پرده رفت.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند آمده است: «میلاد جوانی است که به علت بیماری تومور مغزی، چهار بار عمل شده و همزمان با ازدواج و بیکار شدنش، بیماری وی نیز عود می‌کند؛ اما اینبار حاضر به عمل جراحی نمی‌شود...»
عباس روزبهانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. در کارنامه فیلمسازی او، آثاری چون بوی باران، افسانه، سفر یک مسافر، بارون روی شیشه، مادر ابر باران، چهره‌ای از سکوت به چشم می‌خورد.
****
اسب سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران موضوع یک فیلم مستند می‌شود.
این اسب ترکمن که «سریک» نام دارد قرار است سوژه فیلم مستندی شود و به موازات آن بخش هایی از زندگی شخصی و ارتباط عاطفی سردار آزمون با اسبش نیز به تصویر کشیده شود.
ریشه علاقه به اسب ترکمن به بیش از دو هزار سال پیش برمی‌گردد. اسب ترکمن، گونه ای از اسب با نژاد ترکمن خالص است که در منطقه ترکمن صحرا زیست کرده و پرورش می یابد.
گنبدکاووس زادگاه سردار آزمون از مراکز مهم پرورش اسب ترکمن است و این شهر و آق قلا در نزدیکی بندر ترکمن اصلی ترین شهرهایی محسوب می شوند که مسابقات سوارکاری در آن برگزار می شود. سریک اسبی از نژاد خالص است، از نژاد «تروبرد» که مختص کورس هستند و بیشتر به خاطر استفاده از آن در مسابقات سوارکاری شناخته شده است. تروبرد نژادی خونگرم است که به جسارت، سرعت و چابکی مشهور است.
سریک در حال حاضر به عنوان یکی از پرافتخارترین اسب های ایرانی محسوب می شود. تحقیقات این مستند در حال انجام است و به زودی کارگردان این فیلم بلند طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
****
 تدوین فیلم «هایلایت» که از شهریورماه  آغاز شده بود، مدتی است که روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد.
سامان سالور که تدوین این فیلم را به عهده دارد،  پیش از این در مقام کارگردان  و نویسنده فیلم‌هایی چون «تمشک»، «سیزده ۵۹»، «آمین خواهیم گفت»، «ترانه تنهایی تهران»، «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و... را در کارنامه کاری خود داشته است. 
بعد از اتمام مراحل پایانی تدوین، به زودی در ر «هایلایت» که در حال آماده سازی برای حضور در جشنواره سی و ششم فیلم فجر است، وارد مرحله صداگذاری می شود. «هایلایت» به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور، درامی عاشقانه را با مضمون اجتماعی روایت می‌کند.
پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم پور از بازیگران اصلی این پروژه هستند.
****
جان‌ فرانکو رُزی، مستندساز مشهور ایتالیایی، داور بخش مسابقه بین‌الملل یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، وی از جمله فیلمسازانی است که در سال‌های اخیر با آثار مستندش، موفق به کسب جوایز جشنواره‌های مهم سینمایی شده است.
جان‌ فرانکو رُزی فیلمنامه‌نویس، فیلمبردار، کارگردان و تهیه‌کننده ۵۳ ساله، متولد کشور اریتره، شهروند ایتالیا و فارغ‌التحصیل دانشکده سینمایی نیویورک است. وی از سال ۱۹۹۳ با فیلم مستند «قایقران» قدم به دنیای سینما گذاشت که در جشنواره‌های مهمی نظیر «لوکارنو»، «ایدفا» و «ساندنس» به نمایش درآمد.
رُزی با شروع سده جدید، آثاری چون «صحبت‌های بعدی»، «زیر سطح دریا» و «اتاق ۱۶۴» را کارگردانی کرد. این فیلمساز با مستند «زیر سطح دریا» موفق به دریافت جایزه Orizzonti جشنواره «ونیز» شد.
وی در سال ۲۰۱۳ با فیلم «آزادراه مقدس» جایزه شیر طلایی هفتادمین دوره جشنواره «ونیز» را به دست آورد. این فیلم زندگی شهری در امتداد آزادراه GRA واقع در کمربندی شهر رم ایتالیا را به تصویر می‌کشد.
این مستندساز در سال ۲۰۱۶ با فیلم «آتش در دریا» Fire at Sea که به موضوع مهاجران می‌پردازد، برنده خرس طلایی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم «برلین» و نماینده سینمای ایتالیا در جایزه اسکار ۲۰۱۷ شد.
 سال گذشته و در بخش مرور سینمای مستند ایتالیا دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سه فیلم برجسته‌ی «جان فرانکو رُزی» به نام‌های «آتش در دریا»، «زیر سطح دریا» و «ال‌سیکاریو اتاق ۱۶۴‌» در این جشنواره روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان سینماحقیقت همراه شد.

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *