سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
رستگاری:

وارونگی دما در نیمه دوم سال بیشتر اتفاق می‌افتد

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 555311
معاون پایش و کنترل کیفیت آلودگی هوای استان تهران گفت: خودروهای سنگین مشکلات جدی را در سطح شهر تهران ایجاد می کنند، چراکه بیشترین آلایندگی‌ها مربوط به این خودروها است.
وارونگی دما در نیمه دوم سال بیشتر اتفاق می‌افتد
به گزارش جهان نيوز، محمد رستگاری معاون پایش و کنترل کیفیت آلودگی هوای استان تهران با اشاره به آغاز فصل پاییز و وارونگی دما در این فصل اظهار داشت: در وارونگی دما به ازای هر 1000 متر 6 درجه سانتیگراد دما کاهش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود تا دمای سطح زمین که گرم است به بالا نفوذ کند و یک حرکت عمودی در سطح شهرها ایجاد شود، در نتیجه این مسئله باعث می شود که آلاینده‌ها در سطح شهر باقی بمانند.

رستگاری با بیان اینکه وارونگی دما در نیمه دوم سال بیشتر اتفاق می‌افتد، گفت: ما در اکثر مواقع سال وارونگی دما را داریم، اما در فصل پاییز و زمستان تقریبا از آبان ماه تا دی ماه این پدیده شدت می‌گیرد و مدت بروز آن نیز بیشتر می‌شود، بنابراین در این فصل‌ها ما وارونگی دما را شاهد هستیم و زمانی که وارونگی دما را داشته باشیم، آلودگی هوا را نیز خواهیم داشت.

وی در رابطه با وارونگی دما در کشورهای توسعه یافته افزود: بهترین شهرها نیز از نظر شبکه حمل و نقل عمومی، خودروهای تولید شده و کیفیت سوخت با این پدیده مواجه می‌شوند، به عنوان مثال شهر پاریس که دارای شبکه حمل و نقل عمومی پیشرفته، خودروهایی با کیفیت خوب و سوخت مناسب است، زمانی که با وارونگی دما مواجه می‌شود، حتی از شهر تهران نیز آلوده تر می‌شود.

معاون پایش و کنترل کیفیت آلودگی هوای استان تهران با تاکید بر اینکه هشدارها نسبت به وقوع این پدیده در هر سال شدیدتر می شود، گفت: واقعیت امر این است که مردم ما نسبت به سوء اثرات آلودگی هوا آگاه‌تر شده اند. اگرمیزان آلودگی هوای تهران را نسبت به 15 سال گذشته مقایسه کنید، هوا به مراتب آلوده تر شده است. درک این موضوع با فرهنگسازی از طریق شبکه های مجازی بهتر شده است و مردم نسبت به آن حساس تر شده اند.

وی در خصوص افزایش تردد در مهرماه و ایجاد آلودگی بیشتر در این ماه افزود: با آغاز سال تحصیلی جدید، حدود 30 درصد به تردد خودروها در سطح شهر افزوده می شود و این یک موضوع طبیعی است که تقاضا برای سفرهای داخل شهری زیاد شود.

رستگاری با اشاره به بارگزاری جمعیتی حمل و نقل در شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در شهر تهران به سیستم حمل و نقل عمومی توجه جدی نشده است، در صورتی که شهرداری برنامه ای برای بارگزاری حمل و نقل عمومی همراه با افزایش جمعیت نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه با افزایش جمعیت در تهران، افزایش تولید خودرو نیز داریم، افزود: روزی 1000 خودرو تولید و وارد بازار تهران می‌شود، به این ترتیب از خودروهای تهران کم نمی‌شود و ظرفیت معابر تهران گنجایش این حجم از خودرو را ندارد. مساله اینجاست که خودروهای تولید شده با اینکه استاندارد یورو 4 را دارا هستند، اما با این حجم ترافیک آلاینده هستند.

معاون پایش و کنترل کیفیت آلودگی هوای استان تهران با اشاره به نوسازی خودروهای فرسوده اظهار کرد: خودروهای فرسوده و قدیمی آلودگی بیشتری تولید می‌کنند، در نتیجه نیازمند نوسازی خودروها هستیم. در بحث تاکسی‌ها نیز اتفاقات خوبی در شهر تهران افتاده است، اما متاسفانه در بحث خودروهای سنگین مشکلات جدی را در سطح شهر تهران شاهد هستیم، چراکه بیشترین آلایندگی‌ها مربوط به این خودروها است.

رستگاری با بیان اینکه وارونگی بیشتر در شب اتفاق می‌افتد، گفت: پدیده اینورژن در فصل تابستان نیز اتفاق می‌افتد، اما شدت و زمان این پدیده در فصل های پاییز و زمستان بیشتر است، چراکه هر لحظه امکان دارد هوای شهر در عرض چند ساعت از شرایط سالم به ناسالم تغییر کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *