پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۸

یادداشت خواندنی استاد سرشناس دانشگاه میشیگان آمریکا/ پیش‌بینی رهبر ایران از برخورد امریکا با برجام پیامبرگونه بود

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 555132
ایران سه برابر از نظر جغرافیایی از عراق بزرگ‌تر است و دو و نیم برابر جمعیت عراق جمعیت دارد. برای کسانی که خیلی جوان هستند باید بگویم که این تهاجم منجر به هزینه مالی و جانی زیادی شد و هیچ سود روشنی برای افکار عمومی امریکا نداشت.
یادداشت خواندنی استاد سرشناس دانشگاه میشیگان آمریکا/ پیش‌بینی رهبر ایران از برخورد امریکا با برجام پیامبرگونه بود
گروه بین الملل جهان نيوز: جان کول، استاد سرشناس دانشگاه میشیگان امریکا در یادداشتی با عنوان‌ «آیا پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای درباره واشنگتن درست بود؟ ترامپ عهدشکن» نوشت با اقدامات امریکا علیه برجام حالا مشخص شده است که رهبر ایران پیش‌بینی «پیامبرگونه‌ای» از رفتار واشنگتن کرده است.
 
استاد دانشگاه میشیگان با اشاره به تلاش رئیس‌جمهور امریکا برای از بین بردن برجام نوشت: «ترامپ ایران را در زمینه برنامه موشکی و حمایت از حزب‌الله تحت فشار قرار خواهد داد.» کول در ادامه خاطرنشان می‌کند: «امریکا ایران را متهم به حمایت از تروریسم در رابطه با حزب‌الله در لبنان می‌کند (‌حزب‌الله بخشی از کابینه لبنان است که به منظور دفاع ملی در جنوب طراحی شده)‌ اما هیچ‌گاه تروریسم اسرائیلی را برای تهاجم و اشغال غیرقانونی، بیرون راندن خانواده‌ها از خانه‌های‌شان و ترساندن فلسطینی‌ها متهم نمی‌کند... برجام تمام راه‌‌هایی را که ایران می‌تواند به بمب اتم دست یابد بسته است، چیزی که قبلاً (آیت‌الله)‌خامنه‌ای آن را حرام اعلام کرده... ایالات متحده همه چیز را در این معامله به دست آورد اما چیزی دست ایران را نگرفت. تهران در هر صورت هیچ‌گاه به دنبال ساخت یک بمب نبوده. (آیت‌الله) خامنه‌ای بار‌ها فتوا داده که تسلیحات اتمی مخالف قوانین و ارزش‌های اسلامی است چرا که باعث کشتار انبوه غیرنظامیان می‌شود.»
 
این استاد سرشناس امریکایی می‌نویسد: «آیت‌الله علی خامنه‌ای همواره یکی از منتقدان مذاکره ایران با ایالات متحده روی زمین بوده است که(معتقد است امریکا)  قدرت امپرپالیستی جنگ‌طلب است که همواره زیر حرف‌های خود می‌زند و بهانه‌ای پیدا می‌کند تا به ایران آسیب برساند.

(آیت‌الله) خامنه‌ای در ابتدای شروع مذاکرات گفت من قبلاً هم گفتم... خوش‌بین نسبت به مذاکرات نیستم این به جایی راه نخواهد برد اما من مخالف هم نیستم... چیزی که وزیر خارجه و مقامات ما شروع کرده‌اند ادامه خواهد یافت و ایران تعهدات خود را نقض نخواهد کرد اما باز می‌گویم بی فایده خواهد بود و راه به جایی نخواهد برد...
موضوع هسته‌ای بهانه‌ای برای امریکا است تا به تخاصم خود ادامه دهد. حالا سخنگوی امریکا درباره مذاکره با حقوق بشر و موشک‌ها حرف می‌زند.»

نویسنده در ادامه خاطرنشان می‌کند:«به یاد بیاورید این سخنرانی در تبریز و در آستانه مذاکرات جدی در اوایل 2014 بود حالا این اظهارات پیامبرگونه به نظر می‌زند.»

کول در ادامه می‌نویسد: او در این زمینه حق دارد. امریکا جنگ و فقر را ترویج داده است که مطابق منافع طبقه تجار و نخبگان سیاسی امریکاست. امریکا دلیل اصلی آوارگی 4 میلیون فلسطینی است  که زیر چکمه‌های اسرائیلی‌های دست راستی قرار دارند که به سمت فقر رانده می‌شوند. ماجراجویی امریکا برای تهاجم و اشغال عراق منجر به بی‌ثباتی عراق و منطقه شد. عملیات‌های پوششی امریکا (از کودتا تا حملات پهپادی) منجر به گسترش آشوب شده‌ است.
 
ایران وارد مذاکرات شد تا تحریم‌‌ها برداشته شوند. تحریم‌ها به اقتصاد کشور آسیب می‌رساندند... هرچند تحریم‌های بین‌المللی برداشته شد اما جمهوریخواهان در کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اقدام کردند همانطور که (آیت‌الله) خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بود.

تنها دلیل ترامپ برای لغو برجام آماده شدن برای یافتن راهی جهت اقدام تخاصمی علیه ایران است. ایران سه برابر از نظر جغرافیایی از عراق بزرگ‌تر است و دو و نیم برابر جمعیت عراق جمعیت دارد. برای کسانی که خیلی جوان هستند باید بگویم که این تهاجم منجر به هزینه مالی و جانی زیادی شد و هیچ سود روشنی برای افکار عمومی امریکا نداشت.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پیروز
Germany
حضرت آقا حفظه الله براساس تجربه و دید ویژه رهبری خود که بواقع پیامبرگونه نیزهست ٰٰٰٰ؛به دولت هشدار دادند که این ره که تو میروی به ترکستان است و لی نه در دولت ونه در مجلس این هشدارها و نصایح را جدی گرفتند ونه الان کسی در مجلس فریاد میزندٰ
Iran, Islamic Republic of
داداش گلم ، ضمن تایید فراست رهبر، ولی این موضوع خیلی شاق نبود. یه بچه دبستانی عالم سیاست هم میدانست که آمریکا زیر قول زن است حالا نمی دانم چرا روحانی و ظریف و ... گول حرفای آمریکا رو خوردند و ملت ایران و سرنوشت ایران و آینده ایران و خودشان را تباه کردند؟!
amir
Iran, Islamic Republic of
گول نخوردند. از اول هم هدف وطن فروشی بود. چرا که در هیچیک از آیات نورانی قرآن کریم، به توکل کردن به کدخدا! هیچ اشاره ای نشده است.
یا علی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اينها تحصيل كردگان غرب هستند و چه بسا كه جاسوس و جيره خوار غربيها بهم باشند و فرزندان دلبندشان در ينگه دنيا مشغول تحصيل وطن فروشي باشند . چرا حرف رهبررا نديده انگاشته و با عمو سام فالوده خوردند و كنار ساحل قدم زنان وطن فروشي كردند و خون شهيدان را با برجام نكبتي معامله كردند و غرب هم يك تف كف دست ناپاكشان نيانداخت .
خدا همشون را نابود كنه
Iran, Islamic Republic of
داداش گلم ، ضمن تایید فراست رهبر، ولی این موضوع خیلی شاق نبود. یه بچه دبستانی عالم سیاست هم میدانست که آمریکا زیر قول زن است حالا نمی دانم چرا روحانی و ظریف و ... گول حرفای آمریکا رو خوردند و ملت ایران و سرنوشت ایران و آینده ایران و خودشان را تباه کردند؟!
Iran, Islamic Republic of
در ایران فقط کدخدا محوران استحاله تعمدا و برای تحمیل اولین طرح سازش بر کشور از حل مشکلات می گفتند. و الا رهبر انقلاب و بسیاری از افراد در خط امام و رهبری می دانستند که نمی توان به امریکا اعتماد کرد
Iran, Islamic Republic of
بعلاوه این استاد دانشگاه میشیگان اضافه نکرد که ایران خمینی و خامنه ای با صدها هزار نیروی نظامی جان برکف و میلیونها نفر مردم و کسبه عادی عاشق شهادت خیلی توفیر دارد با صدام قاتل که حتی دامادهایش هم از او در امان نبودند و به محض حمله آمریکا خلبانانش به ایران فرار کردند. آتیشی به پا میکنند ایرانیا که هرمش زلف سگی ترامپ رو هم بسوزونه. نمیدونید بشینید نگاه کنید.
Iran, Islamic Republic of
لطفاً متن كامل مقاله را بخوانيد. البته ترجمه شما هم انصافاً خوب بود. اين هم لينكش:
https://www.juancole.com/2017/10/ayatollah-khamenei-washington.html
كامنتهاي زير مقاله هم بسيار خواندني است. تقريباً همه اتفاق نظر دارند كه خروج آمريكا از برجام بيشتر به ضرر خود وي است. آبرو و حيثيت آمريكا از بين خواهد رفت و مانع ادامه همكاري اروپا و آسيا نخواهد شد. خود جان كول (با تلفظ دقيق: "ئوآن كول") نيز انتقادي به امضاء برجام ندارد (چون اجماع جهاني عليه ايران را شكسته است) ولي معتقد است بدبيني نسبت به آمريكا كاملاً واقع بينانه است و پيش بيني رهبر معظم انقلاب در اين رابطه پيامبرگونه به نظر مي رسد:
"It now seems prophetic"