چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

خلف وعده 30 ماهه زنگنه به نخبگان نفتی

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 555112
در بیانیه دانشجویان آمده است: بیش از ۳۰ ماه از خلف وعده های صریح وزارت نفت در قبال جذب دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت میگذرد و در این مدت بارها حرکت اعتراضیمان تکرار شده است.
خلف وعده 30 ماهه زنگنه به نخبگان نفتی
به گزارش جهان نيوز به نقل از  مشرق، جمعی از دانش‌آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت برای چندمین بار طی سال‌های گذشته و پس از آنکه بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در اقدامی مغایر قانون نسبت به جذب و بکارگیری آن‌ها اقدام نکرد، دست به تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت نفت زدند.

در بیانیه‌ای که از سوی این دانشجویان منتشر شده، علت اصلی این تجمع، اعتراض به مکانیزم جدید جذب دانشجویان و همچنین برگزاری مصاحبه‌های غیرتخصصی و خلاف رای دیوان عالی عدالت اداری عنوان شده است.

متن کامل این بیانیه در ادامه قابل مشاهده است:
بیانیه تجمع صنفی دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به خلف وعده ها و قانون شکنی های وزارت نفت در مسأله استخدام

بسم الله الرحمن الرحیم
*بپرهیز از اینکه احسانت را بر رعیّت منّت گذاری، یا کرده خود را بیش از آنچه هست بزرگ شماری، یا به رعیّت وعده‏ای دهی و خلاف آن را به جا آوری، چرا که منّت موجب بطلان احسان، و کار را بیش از آنچه هست پنداشتن باعث از بین بردن نور حق در قلب، و خلف وعده سبب خشم خدا و مردم است، خداوند بزرگ فرموده: «این باعث خشم بزرگ خداست که بگویید و انجام ندهید». از عجله در کارهایی که وقتش نرسیده، یا سهل انگاری در اموری که انجامش ممکن شده، یا لجبازی در چیزی که نامعلوم است، یا سستی در آنچه که روشن است‏ بر حذر باش. هر چیزی را در جای خودش بگذار، و هر کاری را به موقع خودش انجام ده * (نهج البلاغه نامه شماره ۵۳ )

با سلام و صلوات به روح پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و شهیدان راه اسلام و کشور عزیزمان و دعای طول عمر برای رهبر عزیز کشورمان حضرت امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) ما دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت بدور از هرگونه جهت گیری سیاسی اعتراض گستره صنفی خود را به گوش ‌مسئولین اجرایی کشور مخصوصأ وزارت فخیمه نفت میرسانیم که با بدعهدی و قانون شکنی در پی بی اعتماد کردن جوانان نخبه این مرز و بوم به نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ کشور برآمده اند .

بیش از ۳۰ ماه از خلف وعده های صریح وزارت نفت در قبال جذب دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت میگذرد و در این مدت بارها حرکت اعتراضیمان تکرار شده است و تا حل نشدن مشکلمان نیز همچنان ادامه خواهد یافت .

این بار اما نظام قضایی پرافتخار کشور عزیزمان و دیوان محترم عدالت اداری در طی آرایی مهر بطلانی بر تمام برخوردهای سلیقه ای وزارت و بدعهدی های آن وزارت نیز زده است و وزارتی که هربار ادعای قانون مداری را داشته است اکنون باید در عمل و در قبال این دانش آموختگان این خصلت حسنه را نشان دهد مگر آنکه بار دیگر عناد خود با نخبگان نفتی کشور را به نمایش بگذارد و باز هم به ستیز با این مظلومان ادامه دهد .

مسئولین محترم وزارت نفت از شما درخواست آنرا داریم تا این بار با شفاف سازی کامل مراحل ، مقدمات جذب تمام فارغ التحصیلان گروه الف مطابق با آراء صادره سیستم قضایی کشور را فراهم نمایید و اولین مرحله شفاف سازی روشن نمودن هدف دعوت به ارزیابی های جدید و عطف بماسبق شده از طرف آن وزارتخانه بصورت مکتوب‌ میباشد .

امید است با درایت و قانون مداری مسئولین وزارت نفت مقدمات سؤاستفاده های احتمالی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت محترم تدبیر و امید توسط معاندین این آب و خاک فراهم نشود و آن وزارت فخیمه ، در راستای پیروی از بیانات رهبر عظیم الشأن کشور عزیزمان خود را گردنگیر قانون و وعده های داده شده اش بداند
در پایان اعلام میداریم که ما دانش آموختگان انقلابی دانشگاه صنعت نفت اجازه هرگونه سواستفاده سیاسی از حرکت خود توسط رسانه های داخلی و خارجی و معاندین کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را نخواهیم داد و صرفا پیگیر مطالبات صنفی خود در چهارچوب قانون اساسی کشور خواهیم بود
والسلام علی من اتبع الهدی

دانش آموختگان گروه الف دانشگاه صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران

همچنین در توضیح  علت این تجمع نیز آمده است:
برای اعتراض به قانون شکنی و بدعهدی وزارت نفت، دانش آموختگان و دانشجویان گروه الف دانشگاه صنعت نفت تصمیم به برگزاری تجمع اعتراضی صرفا صنفی دارند که شنبه مورخ 15 مهرماه رأس ساعت 7 صبح مقابل مرکزی هشتم وزارت نفت برگزار می‌شود.

هدف از این تجمع، تعویق زمان ارزیابی تا زمان نهایی شدن رای دیوان عدالت اداری است.
در گذشته روال جذب فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت به این صورت بوده که این افراد پس از فراغت از تحصیل در لیست کاریابی وزارت ثبت نام می کردند. پس از مدتی از طرف وزارت با افراد تماس گرفته می‌شد و چند شرکت از شرکت‌های تابعه‌ی وزارت نفت به فرد متقاضی معرفی می‌شد. فرد متقاضی به انتخاب خود یکی از شرکت‌های معرفی شده را انتخاب کرده و نیروی انسانی وزارت نفت نامه‌ای مبنی بر کاریابی آن فرد برای شرکت مذکور ارسال می‌نمود. فرد متقاضی با حضور در شرکت معرفی شده و با توجه به نیاز و نوع سمت، در مصاحبه ای شفاهی و تخصصی که توسط مدیران همان شرکت از فرد مراجعه کننده به عمل می آمد شرکت میکرد و در صورت موفقیت در مصاحبه، واحد نیروی انسانی آن شرکت با ارسال نامه‌ای به وزارت نفت، از وزارت درخواست می نمود تا فرآیند استخدام آن فرد در همان شرکت را شروع نماید.

ضمناً شرایط کار در آن شرکت نیز به صورت کامل برای فرد توضیح داده می‌شد و در صورت موافقت فرد با آن شرایط، شرکت مذبور درخواست استخدام آن فرد در آن شرکت را برای وزارت نفت ارسال می‌کرد. قابل ذکر است که با توجه به توانایی ها و سطح علمی بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت، در ۹۹٪ مواقع افراد متقاضی مصاحبه‌های تخصصی شرکت‌های تابعه‌ را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتند.

 همچنین در صورت عدم موفقیت در مصاحبه‌ی ذکر شده، فرد متقاضی می‌توانست به شرکت دیگری مراجعه کرده و در مصاحبه‌ی آن شرکت حضور یابد. به عبارت دیگر آن فرد تنها برای تعیین مکان خدمت باید در مصاحبه آن هم مصاحبه تخصصی شرکت می‌کرد و این روند تا استخدام فرد متقاضی در یکی از شرکت‌های تابعه‌ی وزارت نفت ادامه میافت. به صورت خلاصه: کاریابی و سپس استخدام.

اما روندی که اکنون در حال اجرا است به این صورت میباشد که وزارت نفت اسامی افرادی را که در لیست کاریابی ثبت نام نموده اند صرفاً بر اساس رشته و  معدل کل تنظیم کرده و تنها با تعدادی از افراد این لیست تماس گرفته و برای حضور در مصاحبه ‌های عمومی که توسط واحد ارزیابی و آموزش خود وزارت نفت برگزار می شوند از آنها دعوت به عمل می آورد.

از این مصاحبه ها که کاملاً غیراستاندارد و غیرقانونی هستند در گذشته برای ارتقا شغلی مدیران رده‌بالای وزارت استفاده می شد.

مصاحبه هایی شامل تست هوش! زبان انگلیسی! ریاضی! کامپیوتر! و روانشناسی!
پس از مدتی به تعدادی از افرادی که در این مصاحبه‌ها شرکت میکنند اطلاع داده می شود که در مصاحبه پذیرفته شده اند و به ایشان تاریخی برای مصاحبه‌ی تخصصی که باز هم توسط خود وزارت برگزار می شود اعلام می گردد که در این مصاحبه های تخصصی نیز تعدادی از افراد رد می شوند.
پس از قبولی در مصاحبه تخصصی سایر امورات مربوط به استخدام از جمله مصاحبه عقیدتی و طب صنعتی انجام می شود و شخص به استخدام وزارت نفت درمی‌آید.

در این بین تکلیف افرادی که در مصاحبات ذکر شده رد می‌شوند کاملا نامشخص است و بنا بر اخبار موثق رسیده، برنامه‌ی وزارت بر حذف این افراد از لیست کاریابی است.

در رأیی که دیوان عدالت اداری در رابطه با شکایت تعدادی از فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت صادر کرده، صراحتا ذکر گردیده که تعهد افراد و وزارت نفت دوطرفه بوده و وزارت نفت مکلف است تمامی فارغ‌التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت را طبق روال سابق استخدام نماید. این در حالی است که مسئولین وزارت نفت بارها اعلام کرده اند که قصد استخدام تمام افراد گروه الف را ندارند بلکه فقط تعدادی از این افراد استخدام خواهند شد.  طبق رای ، دیوان عدالت اداری رای به تایید روال سابق داده است و  روال جدید را به علت عدم رعایت ضوابط غیر قانونی اعلام کرده است ..

لازم به ذکر است که وزارت نفت حتی بعد از رای دیوان سخن از استاندارد ( روال جدید ) می کند، حال آنکه شکایت ما از وزارت نفت خود همین استاندارد ها و روال جدید بوده است .. با این وجود با وجود آن که استاندارد هایش غیر قانونی است و برای ما غیر قابل قبول ، ما برای عضویت  در گروه الف از دو فیلتر عبور کرده ایم :

1. کنکور سراسری
2. در بین همکلاسی ها که به سه گروه الف، ب و ث تقسیم می شدند که وزارت نفت فقط در قبال گروه الف متعهد است ..
با این وجود همانطور که بالا ذکر شد بعد از کاریابی مصاحبه تخصصی و عقیدتی سیاسی هم از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت گرفته می شود .
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *