جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ربیعی: با پدیده ترک تحصیل مواجه هستیم

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 554477
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دسترسی به نیروی ماهر و کارگر بامهارت مسئله امروز ماست، گفت:‌ برخی کشورها صلاحیت حرفه‌ای را برای استخدامی الزامی کردند.
ربیعی: با پدیده ترک تحصیل مواجه هستیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه)‌ مجلس شورای اسلامی حضور یافت تا به سؤال مشترک جلال محمودزاده و  عبدالکریم حسین‌زاده نمایندگان مهاباد و نقده مبنی بر علت عدم اجرای قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای پاسخ دهد.

وی در بیان توضیحاتش اظهار داشت:‌ متأسفم که اساساً ما در بحث مهارت نیروهای ماهر و برنامه‌ریزی برای آموزش نیروهای بامهارت نتوانستیم در 5 دهه گذشته اقدام مناسبی انجام دهیم.

وی افزود: متأسفانه با پدیده ترک تحصیلی روبه‌رو هستیم و نیروهای بی‌مهارت از دبیرستان یا دوران دانشگاه و در اینجاست که به ضرورت سازمان فنی و حرفه‌ای و توسعه آموزش رسمی نیروها بیشتر پی می‌بریم.
وزیر کار با بیان اینکه آموزش در کشور ما رایگان است و از بودجه کل آموزش در کشور تنها 1.4 درصد به سازمان فنی و حرفه‌ای اختصاص دارد، تصریح کرد:‌ دسترسی به نیروهای ماهر مسئله امروز ماست، نیاز به سیاست‌گذاری در جامعه داریم، دسترسی به کارگر ماهر موضوعی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها اهمیت زیادی به آن دهیم.

ربیعی ادامه داد: برخی کشورها آموزش مهارت را اصل قرار دادند و صلاحیت حرفه‌ای را برای استخدام افراد الزامی کردند، مبنای پایه توسعه کشورهای شبیه ما این است که سازمان فنی و حرفه‌ای خودشان را به سامان رساندند.وی تأکید کرد:‌ نرخ بهره‌وری نیروی کار در کشور ما افزایش نداشته است، اگر نگران بیکاری و اشتغال در استان‌ها هستیم باید بدانیم کمتر از 1.4 درصد به فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: به نظرم ما به سیاست واحدی نیاز داریم و وزارت کار شعار هر ایرانی یک مهارت را دنبال می‌کند، اگر واقعاً مشکل بیکاری در کشور برای ما رنج‌آور است،‌باید این شعار را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که مصوبه‌ای تبدیل به قانون می‌شود، لازم‌الاجراست و ما ملزم به اجرای قانون هستیم و بحثی در این زمینه نیست، وزارت تعاون موظف بوده ظرف سه ماه آئین‌نامه‌های مربوط به قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق‌التدریس سازمان فنی و حرفه‌ای را تهیه کند، ما این کار را انجام دادیم اما فرآیند تصویب آئین‌نامه‌ها در کمیسیون‌های دولت طولانی است، آن زمان موضوع تصویب آئین‌نامه‌های مربوط به قانون برنامه پنجم در اولویت کاری دولت بود به همین دلیل این فرآیند طولانی شد.

ربیعی یادآور شد: 23 هزار و 642 مربی هم اکنون در بیش از 11 هزار آموزشگاه فعالیت می‌کنند، جذب این تعداد افراد کار بسیار سختی است، از طرفی ما هم باید به قانون عمل کنیم و هم تکلیف افرادی که در آزمون استخدامی پذیرفته نشدند را مشخص کنیم در حالی که خود قانون تصریح دارد افراد پذیرفته‌شده در آزمون استخدام شوند.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد:‌ برای جذب همه افرادی که تا کنون استخدام شدند تلاش جانکاه و طاقت‌فرسایی صرف شده است، فرآیند جذب این افراد واقعاً سخت بوده است اما نمایندگان محترم مجلس این اطمینان را داشته باشند که ما تمام تلاش خودمان را برای اجرای قانون به کار خواهیم گرفت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *