جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

قرآن منسوب به امام سجاد(ع)+ تصویر

سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 554046
موزه‌ سازمان آستان قدس رضوی همزمان با ولادت چهارمین اختر آسمان امامت و ولایت، امام سجاد(ع)، اقدام به نمایش قرآن منسوب به دستخط مبارک این امام همام کرده است.
علی سوزن‌چی، معاون امور موزه‌‌های سازمان آستان قدس رضوی، با اشاره به قرآن منسوب به دستخط مبارک امام سجاد(ع) گفت: قرآن منسوب به دستخط امام سجاد(ع) از آیه 18 سوره بقره تا آخر قرآن است که در موزه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی مورد توجه خیل عظیمی از بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
 
 وی ادامه داد: این قرآن که به خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده، 16سطری، بیاضی‌شکل، اعراب به شنگرف و اعجام به سیاهی، بین هر الف و لام یک خط مستقیم به شنگرف کشیده شده است و اسامی سوره‌ها به شنگرف است.
 
سوزن‌چی با بیان اینکه این  مصحف شریف دارای تعداد 359 ورق است  و در صفحه آخر آن «قوله الحق و له الملک ...کتبه المنتظر بوعده علی بن الحسین بن علی ابن ابیطالب» مرقوم شده است، افزود: این اثر شریف معنوی دارای جلد چرمی دو رو، بیرون ساغری مشکی ترنج‌دار و درون تیماج ارغوانی، قطع جلد بیاضی است.
 
وی به 18 هزار قرآن و جزوات قرآنی فوق‌العاده نفیس از دوره‌های مختلف تاریخی در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: این مجموعه بی‌نظیر قرآن از جمله آثار دوره اولیه اسلامی به خط کوفی و روی پوست آهو، نسخه‌های خطی دوره سامانی(جزوات قرآنی کشواد بن ملاس)، دوره غزنوی(جزوات قرآنی ابن سیمجور، ابن کثیر)، سلجوقی(جزوات قرآنی عثمان بن حسین وراق، محمد بن عثمان و راوندی) که تحقیق و پژوهش درباره هر یک از دوره‌های  مختلف می‌تواند قانونمندی‌های حاکم بر دوره‌های تذهیب و خوشنویسی قرآنی را به ظهور برساند و راهکارهای تازه‌ای را برای محققان ارائه کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *