جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

رانت ۱۵ هزار ميليارد تومانی در جيب پتروشيمی ها

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب: 554020
نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس در واكنش به محاسبه نرخ خوراك پتروشيمي به ارز آزاد گفت: اين تصميم مربوط به سال ۹۶ است در حالي كه نبايد اتفاقات سال ۹۳ تا ۹۶ را فراموش كرد.
رانت ۱۵ هزار ميليارد تومانی در جيب پتروشيمی ها
به گزارش جهان نيوز، هدايت الله خادمي در گفت‌و‌گو با مهر درباره نحوه محاسبه نرخ خوراك پتروشيمي‌ها گفت: ماجرا از جايي آغاز مي‌شود كه دولت دهم طي بخشنامه‌اي از شركت‌هاي پتروشيمي خواست پول خوراك را به صورت ارزي در خارج از كشور و حساب‌هايي كه به آنها معرفي مي‌شود، واريز كنند. از آنجا كه قيمت خوراك پتروشيمي براي محصولاتي كه صادر مي‌شد بايد به صورت ارزي دريافت مي‌شد، اين بخشنامه توانست وزارت نفت و دولت را به دلار دسترسي دهد تا بتوانند از اين امكان براي پرداخت‌هاي ارزي در خارج از كشور بهره ببرند يا به داخل انتقال دهند. وي با اشاره به اينكه با فرمولي كه در دولت دهم به كار گرفته شد، پول خوراك پتروشيمي به‌صورت دلار به حساب‌هاي خارجي واريز شد تا راه خوبي براي خريدهاي خارجي باز شود، افزود: اين روند در حالي در دستور كار قرار گرفت كه وزارت نفت مي‌توانست از پتروشيمي‌ها درخواست كند اين دلار را در داخل و به قيمت ارز مبادله‌اي به وزارت نفت تحويل دهند، اما هيچ‌گاه اين مسير را انتخاب نكرد زيرا هم مي‌توانست نيازهاي ارزي خود و كشور را تأمين كند و هم سودي كه بابت مابه‌التفاوت قيمت بازار و ارز مبادله‌اي وجود داشت به بيت‌المال باز مي‌گشت. 
 
خادمي تصريح كرد: اين دستورالعمل در اوايل كار دولت يازدهم مورد بازنگري دولت يازدهم قرار گرفت و بر اساس تصميمي كه به امضاي معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت رسيد، به شركت‌هاي پتروشيمي و شركت‌هاي زير‌مجموعه وزارت نفت ابلاغ شد كه پول خوراك به‌صورت ريالي و بر اساس ۹۵ درصد قيمت فوب خليج فارس محموله‌هاي صادراتي در هر ماه شمسي دريافت شود آن هم به نرخ ارز مبادله‌اي. نماينده مردم ايذه و باغملك در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: بر اساس اين بخشنامه اگر يك شركت پتروشيمي، مثلاً بابت خوراك سالانه خود بايد ۲۰۰ ميليون دلار پرداخت كند ديگر نيازي نيست ۲۰۰ ميليون دلار بپردازد بلكه با تبديل اين مبلغ به ريال در بازار ارز، با وزارت نفت تسويه كرده و باقي مانده عوايد تبديل دلار به ريال را براي خود كنار مي‌گذارد. 
 
به گفته اين عضو خانه ملت فرض كنيد در يكي از همين سال‌ها، قيمت ميانگين دلار در بازار ارز 3 هزار و 600 تومان بوده باشد، يك شركت پتروشيمي با فروش ارز خود در بازار به اين قيمت ، ۷۲۰ ميليارد تومان درآمد كسب مي‌كرد. با توجه به دستورالعمل وزارت نفت براي دريافت پول خوراك به ريال و با پايه ارز مبادله‌اي و با فرض اينكه قيمت ارز مبادله‌اي 3 هزار و 100 تومان باشد يك شركت پتروشيمي تنها از اين محل ۱۰۰ ميليارد تومان سود كسب كرده است. وي با بيان اينكه اين موضوع در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح شده و وزير نفت به صورت گذرا بانك مركزي را مسئول دانسته است، گفت: اسناد نشان مي‌دهد كه وزارت نفت از عواقب اين تصميم با‌خبر بوده است ولي نسبت به اصلاح آن بي‌تفاوت بوده تا پتروشيمي‌ها از اين دستورالعمل به شكل ويژه‌اي سود كسب كنند. 
 
نايب رئيس كميسيون انرژي ادامه داد: مجموع بررسي‌هاي موجود و اسنادي كه در اختيار داريم نشان مي‌دهد پتروشيمي‌ها بيش از ۱۵ هزار ميليارد تومان از اين دستورالعمل سود كرده‌اند و اين جداي از نوسانات ارزي است كه در بازار رخ داده است. اينكه بگوييم هدف از اين كار تزريق ارز به بازار بوده است قابل قبول نيست زيرا سؤال پيش مي‌آيد كه مگر بانك مركزي نمي‌توانست اين دلارها را وارد كرده و خودش با اين ابزار بازار را تنظيم كند؟ چرا در دولت دهم پول خوراك در خارج از كشور صرف هزينه‌هاي كشور شد ولي در دولت يازدهم چنين رانتي به‌وجود آمد. خادمي با اشاره به اينكه دستگاه‌هاي مسئول به ويژه وزارت نفت بايد توضيح دهند كه دليل به كارگيري اين دستورالعمل چه بوده است، گفت: اين موضوع بايد روشن و مشخص شود چرا در طول پنج سال اخير، سه دستورالعمل ارزي براي پتروشيمي‌ها صادر شده است كه از ميان اين سه دستورالعمل، مورد اشاره بيش از ۱۵ هزار ميليارد تومان از سهم بيت‌المال را به صورت رانت در اختيار برخي‌ها قرار داده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *