جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آرزوی خواننده «یار دبستانی من» برای جوانان

يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 553603
رییس انجمن موسیقی انقلابی گفت: موسیقی پس از انقلاب و در روزهای عزاداری حسینی با طبل و سنج، ترکیب سازهای کوبه‌ای و بادی معنای خاصی بین مردم پیدا کرد و حال جایشان به خوبی باز شده و این برای جوانان خیلی مفید است.
آرزوی خواننده «یار دبستانی من» برای جوانان
به گزارش جهان نيوزبه نقل از تسنیم، جمشید جم خواننده آهنگ معروف «یار دبستانی من» و رییس انجمن موسیقی انقلابی در گفت و گو با فارس درباره موسیقی تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی» بیان کرد: خیلی خوشحالم که در ماه محرم موسیقی تعزیه را می‌شنوم. دوستان من در مجموعه روایت فتح برای این تعزیه زحمت کشیده‌اند، در سوگواره «رکعت به رکعت عاشقی» سازهایی را شنیدم که بعد از انقلاب از آنها استفاده می‌کردیم.
 
وی با بیان اینکه اینجا هم نغمه‌ها و موسیقی اصیل ایرانی را می‌بینم، که باید آنها را به سینما بیاوریم، افزود: البته این کار باید متناسب با متن و موضوع شکل بگیرد. زمانی که گوشه قلب مردم را کاوش می‌کنیم می‌بینیم که تعزیه بر قلب و عقاید مردم خیلی تاثیر دارد.

جم اظهار داشت: خیلی حیف است که چنین نمایش‌هایی ‌داشته باشیم ولی از موسیقی دیگر کشورها استفاده کنیم جای این موسیقی در نمایش است. سازهای بادی و سازهای کوبه‌ای در نمایش مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعزیه باید برای بازیگران تعزیه نوشته شود تا بتوانند از آن متون استفاده کنند و موسیقی برای این متون تهیه کنند.
وی افزود: چیزی که بعد از انقلاب سریع معنا پیدا کرد موسیقی بود، در روزهای عزاداری از طریق رادیو طبل و سنج پخش می‌کردیم که سرانجام موسیقی تعزیه ترکیب سازهای کوبه‌ای و بادی در بین مردم معنی خاصی پیدا کرد و حالا هم جایشان در بین مردم باز شده و این برای جوانان خیلی مفید است.

وی با اشاره به محدودیت زمانی تعزیه‌ها و گسترش اجرای آنها به دیگر روزهای سال بیان کرد: می‌توانیم برای گسترش تعزیه‌ها در دیگر روزهای سال از شاهنامه استفاده کنیم، ما متون خیلی قدیمی داریم که مربوط به دین ما است ولی صرفا مخصوص ماه محرم نیست، یعنی ما می توانیم به جز این متن‌هایی که تاریخ و تقویم دارند از همین موسیقی‌های قدیمی استفاده کنیم. در این دوره زمانه می‌توانیم تئاترهایی اجرا کنیم برای نشان دادن استکبار جهانی و کشتار مسلمان بی دفاع که نمونه آن را در میانمار دیدیم تا اینگونه زورگویی‌هایی که به کشورهای ضعیف تر می شود را نشان بدهیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدوارم که جوانترها کتاب بخوانند و درباره موسیقی سالم تحقیق کنند و آن را گوش کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *