پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

گلایه‌ مشاور خاتمی از موضع‌گیری سیاسی مدّاحان

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 552797
اشاره به هیئت های عزاداری با کنایه برنج و روغن، تأکید بر اینکه عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است و عاملیت غذای نذری در شکل گیری گسترده عزاداری های ماه محرم! از جمله کنایه هایی بوده است که چهره ها و رسانه های اصلاح طلب تنها طی ۴ سال گذشته نسبت به ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ابراز کرده اند.
گلایه‌ مشاور خاتمی از موضع‌گیری سیاسی مدّاحان
به گزارش جهان نيوز؛ مصطفی درایتی، مشاور وقت رئیس دولت اصلاحات در امور روحانیت و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشت:

«هرساله ماه محرم در برخی از هیات‌ها شاهد سخنرانی‌ها و نوحه‌های سیاسی هستیم. این موضوع البته مساله امروز نیست.

سال‌های طولانی است که این سنت در کشورمان باب شده و برخی از مداحان فراتر از عرف معمول مداحی به مدیحه‌سرایی می‌پردازند. البته حادثه عاشورا حادثه‌ای سیاسی است، اما برداشت‌های سلیقه‌ای و شبیه‌سازی غیر دقیق از این حادثه با واکنش بخشی از جامعه روبه‌رو خواهد شد. برخی مداحان نگاهشان به واقعه عاشورا منطبق بر سلیقه عموم مردم نیست و برداشت عموم مردم این است که برخی از مداحان از نام و مکتب امام حسین(ع) سوء‌استفاده می‌کنند. جالب اینکه این‌گونه مداحی‌ها تاثیری ندارد، جز اینکه فضای پاک و معنوی عزاداری امام‌حسین(ع) با این‌گونه مداحی‌ها آلوده می‌شود. از این رو باید تلاش شود مجالس عزاداری امام حسین(ع) از این‌گونه مداحی‌های خارج از عرف پیراسته شود.»


او افزوده است:
مداحان مجالس سالار شهیدان باید از اشعاری استفاده کنند که از محتوای دقیقی برخوردار باشد و نیازی به موضع‌گیری‌های سیاسی در این مجالس وجود ندارد. البته مجالس امام‌حسین(ع) هیچ‌گاه از مسائل سیاسی به‌معنای عام آن، یعنی طرفداری از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم خالی نیست. اما گاهی برخی از شبیه‌سازی‌ها که نگاه ویژه در آن وجود دارد، منجر به نتایج ناشایستی خواهد شد.[۱]

*طبیعیست چهره های جریانی سیاسی که متأسفانه همواره نسبت به بارگاه و ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) با کنایه صحبت کرده است، نسبت به موضع گیری سیاسی مداحان و ذاکرین امام حسین(ع) نیز معترض باشند...

خاصه اینکه ذات سیاسی حادثه عاشورا و نقش مهم «بصیرت نافذ» در آن برکننده نقشه های شومی است که تا همیشه علیه تفکر شیعه، اسلام ناب و حکومت اسلامی پی ریزی می شوند!

اشاره به هیئت های عزاداری با کنایه برنج و روغن[۲]، تأکید بر اینکه عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی‌تر شده است و عاملیت غذای نذری در شکل گیری گسترده عزاداری های ماه محرم! از جمله کنایه هایی بوده است که چهره ها و رسانه های اصلاح طلب تنها طی ۴ سال گذشته نسبت به ساحت عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ابراز کرده اند.

مسئله مهم دیگری که باید آنرا بیان کرد بی حسّی و سردی امثال آقای درایتی به این توهین هاست و مشخص نیست چرا معاریف اصلاح طلب هیچگاه نسبت به چنین رفتارهایی از واکنش لازم برخوردار نیستند و فقط گویی مسئله اصلی را چرایی موضع گیری سیاسی درست برخی مادحین می دانند؟!

1_http://www.armandaily.ir/fa/news/main/199006
2_mshrgh.ir/777533
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *