جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مک‌مستر: تضعیف ایران در خاورمیانه هدف است

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 552593
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی در یک اندیشکده آمریکایی از برجام به عنوان «توافقی بد» یاد کرد و گفت هدف کلیدی واشنگتن تضعیف نفوذ ایران در خاورمیانه است.
مک‌مستر: تضعیف ایران در خاورمیانه هدف است
به گزارش جهان نيوز، «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشستی بامداد سه‌شنبه تضعیف نفوذ ایران در خاورمیانه را از جمله هدف‌های کلیدی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد.وی در این نشست که در «موسسه تحقیقات جنگ» برگزار شد با بیان ادعاهای اثبات‌نشده گفت: «نیروهای حکومت بشار اسد و نائبان ایران بعد از اعلام مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، رها شده‌اند.»
این مقام بلندپایه کاخ سفید همچنین ادعا کرد دولت سوریه از اعلام آتش‌بس برای «کشتار نظام‌مند» شهروندان سوریه استفاده کرده است.
او در بخش دیگری از ادعاهای خود گفت که ایران و گروه‌هایی مانند القاعده و داعش از فرقه‌گرایی رمق می‌گیرند و اجتماعات گوناگون را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند.
وی گفت: «ایران تسلیح نائبان خودش از جمله حزب‌الله و نیروهای خود در یمن را سرعت بخشیده است. تضعیف نفوذ ایران در سراسر خاورمیانه، هدف کلیدی برای دولت [ترامپ] است.»
«مک‌مستر» که در صف‌بندی‌های داخلی دولت آمریکا از جمله حامیان ماندن واشنگتن در توافق هسته‌ای دیده می‌شود در این باره هم اظهار نظر کرد.
وی گفت: «برجام، توافق بدی است و باعث قدرتمند شدن ایران است. ما موضع خودمان درباره این توافق را به عنوان بخشی از راهبرد گسترده‌ترمان در قبال ایران اعلام خواهیم کرد.»
دولت آمریکا به موجب قوانین داخلی این کشور بایستی هر 90 روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تقدیم کنگره این کشور کند.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دو گزارش در ماه‌های آوریل و جولای تأییدیه مربوط به این توافق هسته‌ای را صادر کرده است. موعد گزارش بعدی دولت آمریکا 15 اکتبر (23 مهرماه) است.
رسانه‌های آمریکا بعد از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران گزارش دادند دونالد ترامپ، نزدیک به یک ساعت با «تیلرسون» درباره آن مجادله کرد و برای عدم صدور این تأییدیه تلاش کرد.
مجله فارن‌پالیسی چند روز بعد گزارش داد ترامپ با به حاشیه راندن وزارت خارجه تیمی از معتمدانش در کاخ سفید را مأمور زمینه‌چینی برای گردآوری شواهدی درباره  عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده است.
ترامپ، علاوه بر این اعلام کرده نهادهای مختلف دولتش را مأمور انجام بررسی‌هایی برای تعیین سیاست واشنگتن در قبال ایران و برجام کرده است. بخشی از این بررسی‌ها به تعیین این موضوع خواهد پرداخت که آیا تعلیق تحریم‌های آمریکا به موجب تعهدات واشنگتن در برجام، در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.
مک‌مستر گفت: «نکته کلیدی برای ادامه مسیر این است که مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بسته شود و با رفتارهای بی‌ثبات‌کننده این کشور مقابله شود.»

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *