جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

صالحي هم مانند روحاني برنامه 100 روزه داد/ وقتی وزير نمي‌خواهد تيمش را لو دهد

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 552504
اولين ديدار عمومي وزير ارشاد با اصحاب رسانه بعد از پايان مهلت يك ماهه‌اي كه سيد عباس صالحي براي شناسايي وزارت ارشاد در‌خواست كرده بود، انجام شد...
صالحي هم مانند روحاني برنامه 100 روزه داد/ وقتی وزير نمي‌خواهد تيمش را لو دهد
گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، محمدصادق عابديني:اولين ديدار عمومي وزير ارشاد با اصحاب رسانه بعد از پايان مهلت يك ماهه‌اي كه سيد عباس صالحي براي شناسايي وزارت ارشاد در‌خواست كرده بود، انجام شد؛ نشستي كه سؤالات زيادي درباره آينده وزارتخانه استراتژيك دولت و وضعيت تصميم‌گيري‌هاي فرهنگي در چهار سال پيش‌رو را به همراه داشت، اما به قول خبرنگاران حاضر در جلسه، پاسخ‌هاي ديپلماتيك و دو پهلويي به سؤالات رسانه‌ها داد تا مهم‌ترين برداشت از سخنان سیدعباس صالحي اين باشد كه وزير قصدي براي شفاف‌سازي آنچه در ذهنش مي‌گذرد، ندارد. 
 
روز گذشته سالن همايش‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ميزبان اولين نشست خبري وزير ارشاد بود، سيدعباس صالحي، معاون فرهنگي سابق، سرپرست وزارتخانه و اكنون وزير فرهنگ دولت دوازدهم، قرار بود در اين نشست از برنامه‌هايش براي وزارتخانه صحبت كند، اما وزير ترجيح داد برنامه‌هايش را در چند محور مختصر بيان كند و بيشتر وقت نشست را به پاسخ به سؤالات خبرنگاران اختصاص دهد. 
   
صالحي هم برنامه 100 روزه مي‌دهد 
وزير ارشاد در بيان ايده‌ها و برنامه‌هايش از تدوين برنامه‌هاي 100 روزه مانند الگويي كه دكتر روحاني در دولت گذشته و فعلي بر آن تأكيد داشته است، خبر داد و گفت: اين بسته در چند حوزه ارائه شده است؛ از جمله بهبود فضاي كسب و كار فرهنگ، هنر و رسانه. 
 
در اين بخش شناسايي قوانين، مقررات و آيين‌نامه‌هايي را كه مانع بهبود فضاي كسب و كار است، در اولويت قرار داديم كه در واقع شناسايي نقاط ايجاد اخلال در روند امور محسوب مي‌شود. شفاف‌سازي و انتشار عام تمامي هزينه‌ها و بودجه‌هاي برنامه‌هاي فرهنگي، هنري و رسانه‌ها از ديگر مسائلي است كه به گفته صالحي در اين بسته به آن اشاره شده است. 
 
وزير در ادامه با انتقاد از نبود گفت و گوهاي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي ميان اصحاب اين حوزه‌ها در داخل و با كنشگران اجتماعي، سياسي و اقتصادي در بعد بيرون از مجموعه از شكل‌گيري اين گفت‌و‌گو‌ها و مشورت‌گيري با افراد شاخص هر حوزه براي ارائه دريافت نقطه‌نظرات و پيشنهادهايشان براي مسائل حوزه مربوطه‌شان خبر داد. 
 
نمايشگاه كتاب شايد از آفتاب بازگردد
برگزاري نمايشگاه كتاب تهران در شهر آفتاب، يكي از موضوعاتي بود كه در نشست وزير ارشاد مطرح شد. به‌رغم اينكه دولت از برگزاري دوره اول نمايشگاه در محل شهر آفتاب استقبال كرده بود، برگزاري دومين دوره اين نمايشگاه اعتراض‌هاي زيادي را در پي داشت. 
 
وزير ارشاد درباره نقد‌هايي كه به ميزباني شهرآفتاب وارد شده‌است، گفت: برگزاري دوره اول نمايشگاه داراي مشكلاتي بود، اما با گذشت بيش از يك سال از برگزاري دوره اول هنوز هم شرايط برگزاري مناسب نبود، ما ‌ حين و بعد از برگزاري نمايشگاه اين موضوع را به مسئولان شهر آفتاب منتقل كرديم. امسال تا پايان مهرماه مهلت داده‌ايم و اگر اتفاقي در اين مدت نيفتد، حتماً وزارت ارشاد در برگزاري نمايشگاه سوم تجديد نظر خواهد كرد. 
صالحي درباره انتظارات وزارت ارشاد از مديران شهرداري تهران و مسئولان شهرآفتاب گفت: قرار است 10 سالن و پاره‌اي امكانات اضافه شود و با وجود شرايط جديد در شهرداري تهران و قول مسئولان شهر آفتاب اميدواريم تا پايان مهرماه نسبت به محل نمايشگاه تصميم‌گيري كنيم. 
   
وزير نمي‌خواهد تيمش را لو دهد
سيدعباس صالحي به جز انتصاب در حوزه معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، هنوز هيچ معاون و مدير جديدي را منصوب نكرده است. سؤال‌هاي زيادي درباره ماندن يا نماندن برخي از معاونان وزارت ارشاد مطرح و از عملكرد معاونت‌هاي سينمايي و هنري ارشاد، انتقاد‌هاي زيادي شده است. 
 
اينكه وزير براي معاونت‌هاي وزارت ارشاد چه برنامه‌اي دارد، بارها در نشست سيدعباس صالحي مطرح شد، اما صالحي پاسخ واضحي به اين سؤال‌ها نداد و حتي مجري نشست از خبرنگاران خواست درباره اين موضوع ديگر سؤال نكنند! تنها موضع شفاف وزير درباره آنچه قرار است در وزارتخانه رخ دهد، اين بود كه بگويد: ماه اول را به شناسايي و تدوين و تبيين برنامه‌ها براي وزارت و ماه دوم را براي استقرار مديريت‌ها ومعاونت‌ها اختصاص مي‌دهم. 
وي با بيان اينكه رويكردي وجود دارد كه مي‌گويد بايد از همان ابتدا آدم جديد بياوريم، گفت: به نظر من تغيير اصالت ندارد، همچنان كه ثبات نيز اصالت ندارد، بلكه برنامه و كاركرد است كه ارزش دارد. 
 
وي بدون نام بردن از مدير يا معاوني خاص، درباره تغييرات گفت: گاهي ممكن است افراد تمايلي به همكاري نداشته باشند و از اين طرف مي‌شود كه رويكرد و نگاهشان با برنامه‌ها همخواني نداشته باشد. 
   
بحث فيلم‌هاي توقيفي اغراق‌آميز شده ‌است! 
دو سؤال محوري كه در نشست خبري وزير ارشاد مطرح شد، حول محور موسيقي و برگزاري كنسرت و فيلم‌هاي توقيفي مي‌گذشت، به زعم وزير ارشاد در مقابل حجم بالاي كنسرت‌هاي برگزار شده، لغو كنسرت‌ها ناچيز بوده‌است. همچنين وزير باز با اشاره به توليد حدود 400 فيلم در چهار سال گذشته، بحث‌ها درباره فيلم‌هاي توقيفي را اغراق‌آميز دانست. صالحي درباره لغو كنسرت‌ها در شهر‌هايي مانند مشهد نيز گفت: مسلماً كشور با قانون اداره مي‌شود و قانون بد هم از بي‌قانوني بهتر است. هيچ رفتار فرا قانوني با هيچ استدلالي قابل‌قبول نيست. 
وزير ارشاد همچنين درباره موضوع كنسرت‌ها تصريح كرد: گفت‌و‌گو‌هاي خوبي با برخي از مجموعه‌هاي مؤثر داشته‌ايم و بايد اين موضوع مسير خودش را طي كند تا به اجماع ملي برسيم. 
 
اما درباره فيلم‌هاي توقيفي، موضع وزير ارشاد تا حد زيادي محتاطانه و از سر محافظه‌كاري بود. وقتي خبرنگاري از سيدعباس صالحي درباره محتواي يكي از فيلم‌هاي رفع توقيف‌شده پرسيد و تأكيد كرد كه اين فيلم درباره تجاوز پدر به دخترش است و اين فيلم چطور رفع توقيف شده؟ وزير گفت: ما كار را به كميته‌اي سپرده‌ايم و آنها گزارش عملكرد‌شان را آماده كرده‌اند. 
 
صالحي با بيان اينكه برخي از فيلم‌ها از شوراي پروانه ساخت، پروانه مي‌گيرند، اما شوراي پروانه نمايش به آنها پروانه اكران نمي‌دهد، خواستار اتصالات بهتر ميان اين دو شورا شد و گفت: وزارت ارشاد به دنبال ساختار مستقر‌تري است تا اين فاصله و مسئله حل شود. 
 
وي در پاسخ به سؤال ديگري درباره اينكه سرنوشت ديگر فيلم‌هاي توقيفي چه خواهد شد نيز به گفتن اينكه «‌وزير تصميم‌گيرنده محصولات توليد شده نيست» كفايت كرد. 
 
آخرين مطلبي كه وزير ارشاد درباره سينما به آن اشاره كرد، پرداخت غرامت يا همان جبران خسارت از سوي وزارت ارشاد به سازندگان فيلم «رستاخيز» بود. 
 
صالحي با تأكيد بر اينكه سازمان سينمايي جزئيات اين كار را اطلاع‌رساني خواهد كرد، گفت: سازمان سينمايي در ماه‌هاي اخير مذاكراتي با تهيه‌كننده رستاخيز داشته است، براي جبران خسارت مبلغي به تهيه‌كننده پرداخت‌شده و اكنون اين فيلم اكران خارجي دارد، اما درباره اكران داخلي قرار‌ شده فعلاً دست نگه دارند.
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *