پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چه‌کسانی نمی‌گذارند جوان‌ها وارد حلقه مدیریت شوند؟

سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۰۴
کد مطلب: 552483
نمایندگان مجلس در حالی در طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان سیاسیون را مستثنی کردند که مدیریت کشور از پیرسالاری و عدم ورود جوان به حلقه مدیریت کشور رنج می‌برد.
چه‌کسانی نمی‌گذارند جوان‌ها وارد حلقه مدیریت شوند؟
به گزارش جهان نيوز؛ مشکل بکار گیری آقازاده‌ها و ژن‌های خوب در مشاغل مدیریتی سر جای خود بود که دیروز نمایندگان مردم در خانه ملت مقامات کشوری را از شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مستثنی کردند.
 
درواقع مقامات سیاسی بازنشسته از این قانون مستثنی می‌شوند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی در مناصب مدیریتی دوباره به کارگیری شوند که دور تسلسل مدیریت کهن‌سالان را به‌وجود می‌آورد.

این قانون دایره بسته‌ای ایجاد می کند که گردش نخبگان در آن حذف می‌شود و موجب می‌شود جوانان‌ نتوانند وارد حلقه مدیریتی کشور شوند مگر اینکه دارای ژن خوب باشند.

این درحالی است که کشور با معضل مدیران پیر روبرو شده است. این معضل در دولت یازدهم به صورتی بود که کابینه دولت قبل را پیر و خسته نامیدند. موضوعی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بدان واکنش نشان داد و بیان کرد:‌

«خیلی گفته می‌شود این دولت پیر و خسته؛ آخر برادر و خواهر محترمی که این جمله را تکرار می‌کنی، خدایی هم هست و قیامتی هم هست. آخر پیر و خسته بودن به چه چیز است؟ بیایید جواب دهید که کجای کار این کشور در دولت یازدهم نسبت به گذشته چند برابر نشده است؟»

این سخنان جهانگیری در حالی بود که میانگین سنی 37 نفر از مدیران ارشدی دولت یازدهم نشان می‌داد که کابینه یازدهم بالای 60 سال سن دارد.[1]
در این عرصه نکته قابل توجه انحصاری کردن قدرت و مدیریت کشور است که در دو موضوع ژن خوب و عدم بازنشستگی سیاسیون به وضوح دیده می‌شود. پیش قدم شدن مجلس شورای اسلامی در این رابطه، آنهم زمانی که مدیریت کشور در دست افراد پیر است و پیرسالاری در دولت و شهرداری و دیگر نهادها و سازمان‌ها به معضل مدیریتی تبدیل شده است بسیار قابل تامل است.
 
[1] https://www.mashreghnews.ir/news/708451
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *