پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۱۸
دوقطبی لاریجانی - احمدی‌نژاد؟

چرا احمدی نژاد به رئیس دستگاه قضا نامه نوشت؟

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب: 552416
نامه اخیر احمدی‌نژاد به رئیس قوه قضائیه و کشاندن پای علی لاریجانی به مسائل این قوه و نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نشان از انگیزه بالای سیاسی و غریزی احمدی‌نژاد در مقابله با علی لاریجانی است.
چرا احمدی نژاد به رئیس دستگاه قضا نامه نوشت؟
گروه سیاسی جهان نيوز: پرویز امینی طی مطلبی به تحلیل نامه اخیر محمود احمدی نژاد به رئیس دستگاه قضا پرداخته است.

پیش‌تر در متن «احمدی نژاد چه رویایی دارد؟» (https://t.me/parvizamini_ir/185) بیان کردم که احمدی‌نژاد پس از ناکامی در پروژه بازسازی خود به دنبال طرح کردن خود به عنوان آلترناتیو جمهوری اسلامی متعارف و جاری برای روزهای مباداست. از لوازم این رویکرد، فاصله‌گذاری با جمهوری اسلامی و اجتماعی کردن این فاصله‌گذاری در جامعه است.

 مسیر طی شده کنونی و از جمله مواجهه انتقادی و رادیکال احمدی‌نژاد با دستگاه قضائی و شخص رئیس قوه قضائیه نیز در همین راستا و برای شفاف‌تر و اجتماعی کردن مرزبندی‌اش با حاکمیت است و عضویتش در مجمع تشخیص، تغییری در تصمیم او ایجاد نکرده است.

انتخاب دستگاه قضائی برای این فاصله‌گذاری، احتمالا بر این مزیت نیز متکی است که دارای بالاترین سطح نارضایتی اجتماعی در بین دستگاه‌های مسئول در کشور است و این مواجهه رادیکال و اعتراضی با آن، می‌تواند این فضای اعتراضی را در سبد احمدی‌نژاد بریزد.

انگیزه مهم دیگر احمدی‌نژاد در مواجهه انتقادی و رادیکال با دستگاه قضائی به ریاست آملی لاریجانی، به آن برمی‌گردد که از یک طرف برادر علی لاریجانی است و احتمالا نامزد جدی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری در بهترین دوران سیاسی‌اش است و از طرف دیگر، بالاترین نفرت متقابل بین این دو وجود دارد. نامه اخیر احمدی‌نژاد به رئیس قوه قضائیه و کشاندن پای علی لاریجانی به مسائل این قوه و نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری نشان از انگیزه بالای سیاسی و غریزی احمدی‌نژاد در مقابله با علی لاریجانی است.

همانطور که احمدی‌نژاد گفته، یکی از موانع بازیگری علی لاریجانی در هر سطح سیاسی، خصوصا در سطح انتخابات ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد است. البته این تقابل زود هنگام که می‌تواند فضای دوقطبی احمدی‌نژاد - لاریجانی را بسازد، سویه‌ای دیگر هم دارد که ولو به طور سلبی، آراء منفی احمدی‌نژاد را که کم هم نیست، به سبد لاریجانی بریزد و احمدی‌نژاد ناخواسته برای لاریجانی، موضوعیت و نیز پایگاه سیاسی و اجتماعی بتراشد.

بازسازی معجزه آسای هاشمی در نتیجه مخالفت و دوقطبی‌سازی رادیکال با احمدی‌نژاد، تجربه‌ای است که ممکن است برای لاریجانی نیز تکرار شود و مجموعه اجتماعی و سیاسی ضداحمدی‌نژاد را حول علی لاربجانی بسیج کند. بنابراین این دوقطبی‌سازی همزمان برای لاریجانی محدودیت و امتیاز آفرین است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
Netherlands
...که دارای بالاترین سطح نارضایتی اجتماعی در بین دستگاه‌های مسئول در کشور است ...
خوب در دینی که عدالت اصل است ، چرا باید چنین باشد؟
افشین
Iran, Islamic Republic of
فرمایش آقای حسین درست است و این را آقای احمدی نژاد بهانه ای کرده است برای فراررو به جلو خود از چنگ قانون تا خود را از برگزاری دادگاه دور کند مطمن هستم با تدبیر رهبر انقلاب مشکل قوه قضایه حل خواهد شد و هیچ آقا زاده و مسولی دیگر نه میتواند قانون را دور بزند و نه از خلا قانون استفاده کند فقط باید یک انقلاب اساسی در قوه قضایه صورت بگیرد
عباس
Iran, Islamic Republic of
کسی از دوستان میتونه وزیر زمین شطرنج دولت آقای روحانی رو معرفی کنه؟!!!!
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای پرویز امینی آیا درتحلیل شما اصل مطلب عنوان شده درنامه دکتراحمدی نژاد هیچ نقشی نباید داشته باشد ؟ آیاشما نباید درجانبی بایستید که فردی مطلب درستی را عنوان میکند وفقط به بازتاب های سیاسی آن فکر میکنید ؟
France
مشکل این است که آقای احمدی نژاد اگر واقعاً به خاطر خودش، دوستانش و مقام نبود اگر سیاسی کاری نبود نمی توانست همین حرفها را در سال ۸۸ در دفاع از متهمین و مجرمین آن موقع بزند؟ آنها گناهکار بودند اما نسبت به برخی رفتارها و مشکلات قوه قضائیه گله مند بودند در جایگاه یک انسان و بعد ریاست جمهوری که حافظ اجرای درست قانون در کشور است ایشان موظف نبود در آن زمان به درد کسانی که در حقشان ظلم شده بود ولو بطور ظاهری دفاع و رسیدگی کند؟ بعد چرا سیاسی کاری می کند ایشان و همه را متهم و خود و دوستانش را مبرا از هر چیزی ؟ یعنی تمام عالم و آدم دشمن ایشان و شرکایشان هستند و ایشان و دوستان همه پاک و منزه؟ وقتی پای خودش گیر افتاده یاد وظیفه افتاده است که مبادا ایشان هم که خودشان را با گفتن ما که مدیران ارشد نظام هستیم....از مردم جدا میکنند ببرند دادگاه و بعد هم انفرادی و شاید هم حکم دادگاه تبرئه ایشان نباشد و ....سایه عدالت سنگین است خوش به حال آنهایی که آن را تحمل کنند
ضمناً آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
بچه دهاتی
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که احمدی نژاد در جریان فتنه سال 88 اصلا رییس قوه قضاییه نبود! منتخب 24 میلیون ایرانی بود که خودش را رییس جمهور چهل میلیون ایرانی شرکت کننده در انتخابات معرفی کرد .
مسئله این است که او از همان زمان مکرر در مکرر نسبت به زندانی بودن و در حصر بودن همه ابنای بشر ابراز نگرانی و نارضایتی کرد ، ولی طرفداران فتنه اصلا قصد شنیدن نداشتند . بعدها همین ابراز نگرانی ها ، موجب شد مدعیان حمایت از نظام ، او را جزو فتنه گران معرفی کنند .
هنوز دفاع علنی ایشان از روزنامه شرق و تذکر به وزیر ارشادش در یک مصاحبه خبری از یاد نرفته ، منتهی چه می شود کرد وقتی سیاست زدگی افراطی همه شئون زندگی بعضی ها را فرامی گیرد .
گویا قرار بود سیاست ما عین دیانتمان باشد ، نه برعکس !
Iran, Islamic Republic of
وقتی لاریجانی تو 20 دقیقه برجام روحانی را تصویب کرد.بغل خاتمی می نشینه ....یعنی غش کردن سمت چپی ها ی واداده افساد طلب !؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سیل ببره تحلیلتو برادر..بهتر بنویس
Iran, Islamic Republic of
نسبت رای احمدی نژاد به لاریجانی 9 به 1 است.
محمد
Canada
با سلام
اولا ایکاش بجای طفره رفتن از اصل مطلب به علت نامه نگاری و مفاد آن که اعتراض به سوء استفاده از قدرت است میپرداختید.
دوما آدرس غلط دادن با این تحلیلهای سطحی موجب ریزش بیشتر در اردوگاه اصولگرائی میشود. هنوز تحلیل 4 درصدی و 96 درصدی کاندیدای اصولگرا و فاصله آن با واقعیت رای 23 میلیونی رقیب از کل آرای 40 میلیونی از ذهن مردم پاک نشده است.
با تشکر
M.sh
Iran, Islamic Republic of
شما هنوز درک نکردی که منظور از دولت ۴درصدی، یعنی اینکه رفتارو کردارو منش واقدامات دولت فقط برای منافع ۴درصد هست ، چه کل ۵۶ میلیون به این دولت رای بدهند چه ۲۳ میلیون وچه فقط ۴درصد. شیر فهم شد!؟
رضایی
United Arab Emirates
البته از فتنه(۶۸،۷۸،۸۸،)۹۸نباید غافل شد !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جناب "محلل" پرویز خان امینی
شما "آن مرد" را با دلال ۲۰ دقیقه‌ای برجام در یک سطح میبینی که به خودت اجازه مقایسه‌شان را میدهی؟
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
توجه بفرمایید راهکار فاصله گذاری با حاکمیت و مرد روزهای مبادا بودن در زندگی امامان و اولیای خدا نمونه های زیادی دارد لذا اگر هدف نقد احمدی نژاد است بهتر است استدلال مناسبتری طرح شود
Iran, Islamic Republic of
عجب!
چه تحلیل دور از ذهنی دارید شما!
قبلا هم از پرویز امینی تحلیلهای ضداحمدی نژاد متعصبانه خوانده ایم.
تحلیل هایی که بیش از اینکه سطح منطق و موشکافی نویسنده را نشان بدهد، کینه و نفرتی را نشان می دهد که مانع از درست دیدن مسائل می شود.

سوره مبارکه المائدة آیه ۸
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا كونوا قَوّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ عَلىٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقوىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعمَلونَ﴿۸﴾
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید. دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیکتر است. و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است.
سرور
Iran, Islamic Republic of
بیشتر تخیل بود تا تحلیل.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژادهرچه بودخوب ویابد ولی نرفت کنارفتنه گران بنشیندوتاکمردولاشودوعکس یادگاری بگیرد اعضای هیات دولتش حقوق نجومی نگرفتندکه ذخیره نظام شوند فرزندانش نرفتندانگلستان وآمریکا التماس کنندایران راتحریم کنیدبرادرانش صرافی دونبش نداشتند وزرایش به خارج فرارنکردندکه جاسوسی کنند خانواده اش بابهاییها عکس یادگاری نگرفت پسرانش ژن خوب نداشتندکه درهتل های دبی خودکشی کنند خودش هم دراستخر نرفت که درآب خفه شود
عباس
Iran, Islamic Republic of
البته قبلا هم از این تحلیل های انتقادی وغریزی!!آقای امینی نسبت به آقای احمدی نژاد مستفیض شدیم!!!!!!